Màquina de tall i gravat làser

Què podeu fer amb la nostra màquina?

La nostra  és una de tall i gravat làser per CO2 de 40W amb les següents característiques

• Àrea de treball  (300 x 200 mm).
  • Tub láser de CO2  una vida útil de 1,000 hores
  • Motors pas a pas
  • Velocitat de Gravat: (0 - 350 mm/s).
  • Velocidad de tall: (0 - 350 mm/s).
  • Es pot usar per gravar en peces de bambú, roques, banyes, cuir, cristall, fusta, plàstic orgànic, i teles, etc.. També pot gravar de segells, publicitat, regals d'art, roba, cuir, Joguets, ....
  • Nosaltres t'aconsellem que comencis amb DM de 3 mm i vagis provant altres materials.

Aplicacions a l'aula

Us hem posat exemples de primària i de secundària extrets de projectes realitzats als Atenus de Fabricació Digital repartits per Catalunya, utilitzant màquines de tall i gravat làser

Com fem els dissenys?

Us proposem el programari lliure INKSCAPE, encara que també ho podeu fer en programaris de pagament com CORELDRAW, etc.

Inkscape és una eina Open Source de disseny vectorial que ens permet crear dibuixos que posteriorment interpretarà una màquina de fabricació digital, resseguint el traç generat pel software. Al tractar-se d'una eina Open Source és la més adient per usar en espais de fabricació pels valors que pretenen transmetre, alhora que als centres educatius. A més de ser un programa lliure, és gratuït i està disponible per als sistemes operatius Windows, Mac i Linux.

Podreu Descarregar Inkscape en la seva versió en català aquí.

Les màquines que podran treballar amb aquest tipus d'arxius són les talladores de vinil o làser i les fresadores CNC, i depenent de la màquina, es podrà treballar amb un material o amb un altre.

El disseny vectorial es caracteritza per la creació d’objectes geomètrics definits per la posició i direccions dels seus punts, així com els colors dels seus contorns i els emplenats.

A més de crear les nostres pròpies geometries podrem també convertir arxius formats per píxels en arxius vectorials d’una forma automàtica.

Un dels formats que us permetrà treballar el programari que ho enviarà a la talladora làser és el .SVG

Abans de tot, si no us apareix el programa en català, podreu canviar l'idioma si accediu a Edit / Preferences / Interface / Language. Caldrà que tanqueu el programa i el torneu a iniciar.

Repositoris de dissenys per a tall làser

A la xarxa podem trobar molts repositoris molt diversos ja dissenyats que es poden descarregar (a vegades de pagament) i imprimir, nosaltres us proposem el següent, totalment lliure.

Eines interessants aplicables al tall làser

• Pàgina web capaç de convertir un disseny d'un objecte en 3D, en un conjunt de talls que es poden fer amb la màquina http://www.jeromeleary.com/slicer/  (mirar foto sota)

• Una atra eina interessant aplicable al disseny son les pàgines que us permeten construir les parts d'una caixa de manera ràpida i precisa, escollint-ne tots els paràmetres, us posem d'exemple la següent, així com una captura.  https://www.makercase.com/#/  Us deixem un vídeo per  a que ho pugueu veure en detall.

Com gravem i tallem(exemple amb paràmetres)?

Un cop hagueu dissenyat amb el programa INKSCAPE o qualsevol altre o hagueu escollit el disseny d'un dels repositoris de dissenys, cal que l'exporteu en un format del tipus .SVG o equivalent.

Finalment porteu el fitxer cap a un software GRAVACIÓ i TALL, com per exemple:

• K40 i us proposem la visualització d'aquest vídeo per tal de configurar la màquina amb aquest programari.

Nosaltres el fem servir i ens permet obtenir peces, tal com les que podeu veure per aquí al voltant.

Per exemple pots treballar amb una fusta DM de 3 o 4 mm, amb la qual pots utilitzar aquests paràmetres per a la nostra màquina:

• TALL (color vermell al disseny) pots  baixar la velocitat de tall al programa a  5 mm/s i posar una potència làser a la màquina del 40%. Si vols pots fer dos passades per garantir el tall
    • GRAVAT (color negre al disseny) pots pujar la velocitat a 200 o 300 mm/s i posar una potència làser a la màquina entre el 10% i el 20%

Vols formació?

Per al curs 2021-2022 hi ha previst inicià una formació presencial al CRP per tal de fer un tast sobre el funcionament de les màquines de fabricació digital: impressora 3D i de la màquina de tall làser.

Et pots inscriure a l'enllaç de sota

7092151709  Tast de disseny i fabricació amb impressora 3D i tall làser

Seguretat i millores

Per tal de treballar amb la màquina has de seguir una sèrie de normes IMPORTANTS:

• És una màquina que treballar amb làser i que amb fustes o altres materials combustibles pot produir flama, per tant, NO POTS DEIXAR LA MÀQUINA SOLA. Com a millora li hem afegit un compressor que s'encarrega d'injectar aire  a la punta del làser per tal d'evitar que faci flama però tot i això, sempre hi hauries d'estar a prop quan estigui treballant.
  • Té un sistema de protecció que permet mirar la màquina en funcionament, tot i que és millor que no abusar-ne.  Si aixeques la tapa el làser deixarà de funcionar.
  • La temperatura màxima de treball del tub làser són 35º, hem afegit un termòstat que atura el làser quan s'arriba a aquesta temperatura.

Com fer la sol·licitud

• Consulta el calendari de reserves de sota  per veure si està disponible en les dates que t’interessa.
  • Omple el FORMULARI  de demanda.
  • En cas que desconeguis el programari, et proposem que portis un portàtil per ajudar-te a la posta en marxa de la màquina a l’ordinador.