Marató de lectura

La marató de lectura és una activitat és fruit del treball del seminari de coordinació de biblioteques escolars de la zona.

Es celebra a la primavera sota el lema:

“Les escoles de Sarrià Sant Gervasi portem la lectura al carrer”

Hi participen tots els centres educatius públics del Districte de Sarrià-Sant Gervasi:

ESC Poeta Foix,  ESC Orlandai , ESC Nabí , ESC Tàber, ESC Dolors Monserdà-Santapau,
IE Costa i Llobera, INS Montserrat, INS Menéndez y Pelayo

Veieu la informació sobre la Marató del 2018

Consta de diferents activitats a l’entorn de la lectura:

• La marató de lectura en veu alta
  • Espectacles relacionats amb els llibres i les biblioteques
  • Exposició de plafons que mostren el treball de les biblioteques esolars
  • Parada de les biblioteques públiques de zona amb una activitat participativa

Les activitats previstes es reparteixen entre la Plaça del Consell de la Vila, la Plaça de Sarrià i la Plaça Pere Figuera Serra.

LA LECTURA EXPRESSIVA: Per què la lectura en veu alta?

El gust per la lectura comença per escoltar. Els nens i les nenes necessiten contes i històries, però també necessitenpares, mares, germans, germanes, amics o amigues que els expliquin contes, que els expliquin històries. Les ganes de llegir es poden encomanar escoltant com una altra persona llegeix.

La lectura i l’escriptura són considerades eines primordials i bàsiques de la resta d’aprenentatges i, per tant, han de constituir un objectiu d’atenció
preferent durant tota l’etapa d’educació obligatòria. Però per què en veu alta? Un poema que no entenem pot resultar intel·ligible en veu d’un rapsode amb talent. Un text que sembla avorrit ens pot fer somriure si qui el llegeix l’interpreta en clau d’humor. Una narració poc atractiva ens pot deixar bocabadats si aquell que la llegeix en veu alta ens transmet l’entusiasme que li produeix.

La lectura en veu alta facilita la comprensió lectora, a més a més de desenvolupar tècniques d’expressió oral de primera necessitat. Sense una bona comprensió del text escrit, la lectura en veu alta esdevé simplement una lectura oralitzada, és a dir, una descodificació dels signes escrits en signes sonors.

La lectura en veu alta és, essencialment, un procés de comunicació: el lector comprèn el text, l’absorbeix, se’l fa seu, l’expressa i el transmet. Però la comunicació ha d’anar acompanyada d’un bon ritme que respecti la puntuació, de la dicció correcta, de la projecció de la veu adequada a l’espai i al públic i d’una interpretació que sense renunciar a l’esperit del text tingui personalitat pròpia. La lectura en veu alta és un text amb doble ànima, la de l’autor i la del lector. I el paper de l’oïdor? Escoltar una bona lectura és un
plaer. Ens distreu, ens encoratja a llegir, ens transmet sensacions… Ens ensenya a escoltar.

Font: Txell Sota, Enciclopèdia Catalana, SAU. 2015: La lectura en veu alta