Filosofia a l’escola

IREF

Filosofia a l’escola (3/18)

Admirant el món. Manual d’instruccions per acompanyar el Kio i Gus

Lipman, M Sharp, A.M. Traducció adaptació: Terricabras, J.M

Conté instruccions que complementen Kio i Gus, llibre per l’alumnat, s’adreça a mestres de nens i nenes de 8 a 10 anys. El conjunt dels dos llibres pretén encoratjar el que es podria anomenar Raonar sobre la Natura. Consta d’una gran diversitat d’exercicis que estan en funció dels termes i conceptes que apareixen en Kio i Gus i que serveixen bàsicament per reforçar certes habilitats. Està organitzat en un índex temàtic de tots els exercicis, un prefaci que situa al professorat sobre els objectius generals i específics del programa i els exercicis que es proposen classificats segons els capítols, episodis i idees de què consta el llibre de l’alumnat.

primària; cicle mitjà

Té 422 pàgines

………………………………………………………………………………………………………………………….

Antologia de textos i exercicis per a la filosofia a batxillerat + informació

Antologia de textos i exercicis per a la filosofia a batxillerat

Piñero Subirana, Albert; Rubert Vilar, Pau; [coordinació]; Balcells Morell, Mercè; Canet Cabestany, Joan; Comas Noguera, Jordi; Serra Luz, Domènec; [Grup de treball de Filosofia ICE Josep Pallach 2003-2005]

El material és el resultat de la feina realitzada pel grup de treball de filosofia de l’ICE de la Universitat de Girona durant els cursos 2003-2005: una antologia de textos dels autors més representatius del programa de batxillerat que intenta ser completa, pel que fa a les temàtiques de cada autor, i no exempta d’una certa originalitat. . Inclou textos de Plató, Aristòtil, Epicur, Descartes, Hume, Kant, Marx, Mill i Nietzsche. Així mateix, s’hi proposen una sèrie d’exercicis i activitats per a cadascun dels textos, orientats a consolidar hàbits i rutines en relació a la lectura, l’escriptura i l’argumentació filosòfiques. Practicats en les dosis que la prudència de cada ensenyant recomani, poden contribuir a millorar la competència dels estudiants pel que fa als objectius i procediments específics de les Proves d’Accés a la Universitat de filosofia.

secundària; batxillerat

322 pàgines

………………………………………………………………………………………………………………………….

Buscant el sentit. Manual dinstruccions per acompanyar el PIMI + informació

Buscant el sentit. Manual d’instruccions per acompanyar el PIMI

Lipman, M.; Sharp, A. M.; Terricabres, Josep M.; [traducció]

És un llibre d’exercicis i orientacions per treballar “PIMI” del programa Filosofia 6-18. “PIMI” és un programa que cultiva les arts del raonament, de la lectura i del llenguatge. Aguditza les habilitats de pensament. A través del diàleg els nens poden pensar filosòficament sobre les idees que els interessen. Es suggereix la manera de treballar el llibre. També posa èmfasi especial a: a) l’adaptació del text original americà i b) l’aportació a l’edició catalana. Presenta un petit anàlisi de cadascun dels episodis. Fa un plantejament dels plans de discussió amb diferents tipus de preguntes i exercicis complementaris d’expressió, raonament lingüístic, comprensió lectora. Després de cada capítol hi ha una fitxa d’autoavaluació del mestre. Finalment trobem un repàs d’exercicis dels últims capítols.

primària

Té 402 pàgines d’exercicis

………………………………………………………………………………………………………………………….

Contes per pensar. Manual d’acompanyament del conte El carter joliu, de Janet i Allan Ahlberg

de Puig, Irene

Aquest manual segueix fil per randa les peripècies del carter i se centra fonamentalment en les quatre estratègies bàsiques: escoltar, parlar, llegir i escriure. S’estructura seguint els 7 capítols del llibre de l’estudiant, sis cartes i un final. Proposa exercicis i activitats dels quatre nivells de narració: presentació de la situació, quan el carter arriba a una casa tot fent camí; el conte tradicional que hi ha implícit (Els tres óssos, La bruixa, El gegant, La caputxeta vermella, Els tres porquets, La gallina dels ous d’or); l’anàlisi de la carta; finalment, reflexió sobre la rebuda de la carta; comiat i la propera visita del carter.

educació infantil; ensenyants

Té 166 pàgines. Hi ha índex analític, índex d’habilitats cognitives i bibliografia

………………………………………………………………………………………………………………………….

El carter joliu o unes cartes especials

Ahlberg, Janet; Ahlberg, Allan; Vicens, Antoni; [traducció]; Roca, Xavier; [traducció]

S’acompanya de guia didàctica

El carter joliu reparteix cartes de debò a personatges coneguts de contes populars. Cada carta té una presentació diferent: una carta de disculpa als tres óssos escrita a mà per Rulls d’or, un catàleg de productes per a bruixes modernes per a la Bruixa Dolenta, una targeta postal pel gegant de la carbassera, una carta formal a màquina per a la Ventafocs i un llibret de la seva història, una carta a màquina d’uns advocats adreçada al llop de part de la Caputxeta Vermella i els tres porquets i una felicitació d’aniversari i un bitllet per a Rulls d’or.

primària; cicle inicial

Té 28 pàgines

………………………………………………………………………………………………………………………….

Filosofia 3/18

Grup IREF

Presentació del projecte “Filosofia 3/18”: objectius, currículum, materials… Conté la proposta d’utilització dels següents materials: per a l’educació infantil ‘Juguem a pensar’; per al cicle inicial ‘El carter Joliu’; per al cicle mitjà ‘Kio i Gus’; per al cicle superior ‘Pimi’; per al primer cicle de secundària ‘La descoberta d’Aristòtil Mas’ i pel segon cicle ‘Lisa’.

ensenyants

Dossier de 31 pàgines.

………………………………………………………………………………………………………………………….

Filosofia a l’escola

Mattthew, Lipman; Sharp, Ann Margaret; Oscayan, Frederick S.

Ens explica la forma de cultivar les habilitats del pensament, de reflexió i de valoració per tal que els estudiants siguin cada vegada més rigorosos en la seva feina, més crítics en el seu pensament i més justos en el judici. Al llarg dels capítols es repassen temes de llengua, de fonamentació de les ciències, d’art i de filosofia, perquè per adquirir una actitud reflexiva cal practicar el raonament, com a mínim en totes les àrees educatives que l’escola proposa, i tenir l’oportunitat de descobrir l’entramat de fons de la vida intel·lectual.

ensenyants; primària

Mitja tapa de color lila i l’alta part blanca. Consta de 307 pàgines.

………………………………………………………………………………………………………………………….

Kio i Gus

Lipman, Matthew; Subirós Bosch, Carlota; [traducció]

S’acompanya de guia didàctica

El Kio i la Gus són dos bons amics que van descobrint el món. El llibre està dividit en capítols que tot i tenir un argument lligat també tenen sentit individualment. L’objectiu que pretén es afavorir la pràctica de les habilitats cognitives mitjançant la reflexió individual i el diàleg.

primària

Té 82 pàgines

………………………………………………………………………………………………………………………….

La descoberta de l’Aristòtil Mas

Lipman, Matthew; Terricabras, Josep M.; [traducció]

S’acompanya de guia didàctica

L’Aris i els seus companys amb l’experiència de cada dia “pensen” i “dedueixen”. El llibre està dividit en capítols, que tot i tenir un argument lligat, també tenen sentit individualment. L’objectiu que pretén es afavorir la pràctica de les habilitats cognitives mitjançannt la reflexió individual i el diàleg.

secundària

Té 119 pàgines

………………………………………………………………………………………………………………………….

La lògica de linventor + informació

La lògica de l’inventor

Montaner Lacalle, Pere

Analitza alguns invents, seguint-los la pista des del seu naixement fins al perfeccionament posterior, el tipus de problema que es pretenia resoldre i les millores tècniques que se’ls podria aplicar. Posteriorment l’activitat científica es constitueix com a punt de referència integrador: la invenció d’hipòtesi i el mètode de contrastació amb l’experiència són presentats com una aplicació de la metodologia treballada al llarg del crèdit. La guia del professorat és “Els enigmes del laberint. La lògica de l’inventor”

ensenyants; formació professional; batxillerat; secundària obligatòria

Té 60 pàgines. Conté dibuixos i fotografies en blanc i negre

………………………………………………………………………………………………………………………….

Lisa

Lipman, Mathew; Terricabras, Josep Maria

S’acompanya de guia didàctica

Llibre compost de deu capítols i 29 episodis, els quals a més tenen la particularitat de disposar d’un marcador de paràgrafs en seqüències de 5, per tal de facilitar la comprensió d’un text de ficció pensat per treballar la filosofia al segon cicle de l’educació secundària obligatòria, en el si d’un projecte global de didàctica d’aquesta disciplina en l’ensenyament no universitari.

alumnes; secundària obligatòria

Té 134 pàgines distribuïdes en 11 capítols

………………………………………………………………………………………………………………………….

   

Pèbili

De Puig, Irene; [text]; Gòmez, Manuela; [text]; Subirats, Cristina; [il·lustracions]

S’acompanya de guia didàctica

Pèbili és el nom del fullet entremaliat que conviu amb un matrimoni de botiguers i amb un estudiant rellogat en una casa del centre històric d’una ciutat. El conte, inspirat en una narració d’Apel·les Mestres i en un relat d’Andersen, recrea el món dels follets i de la nit. Adreçada especialment a nens i nenes de 6-8 anys, aquesta història màgica, sorprenent i de final obert és alhora una eina de reflexió sobre els cincs sentits. Una guia, ‘Persensar’, ofereix propostes d’activitats d’ampliació i reflexió per cadascú dels capítols de la història de Pèbili.

ensenyants; primària; cicle inicial

Té 37 pàgines amb nombroses il·lustracions en color

………………………………………………………………………………………………………………………….

   

Persensar. Percebre, sentir i pensar

De Puig, Irene

Aquesta guia segueix fil per randa la història de ‘Pèbili’, un conte inspirat en una narració d’Apel·les Mestres i en un relat d’Andersen que vol ser una eina de reflexió sobre els cincs sentits, adreçada especialment a nens i nenes de 6-8 anys. Malgrat la coordinació estricta amb el relat que el serveix d’eix vertebrador (hi ha una correspondència exacta de capítols entre aquest llibre i el conte) l’estructura del manual permet una aplicació flexible de les propostes d’activitats, ja sigui prenent com a referència cada sentit, a través de les habilitats que hi ha inserides, o partint de l’experiència comunicativa no verbal dels nens i nenes. Els diferents índex que poden trobar-se al final de la publicació ofereixen les diverses possibilitats de tractar un material que pot ser un recurs molt útil per a l’educació de la sensibilitat.

ensenyants; primària; cicle inicial

Té 335 pàgines

………………………………………………………………………………………………………………………….

PIMI

Lipman, Mathew; Torricabras, Josep M.

S’acompanya de guia didàctica

Aquest llibre està format per 11 capítols, cada un d’aquests porta un marcador de paràgrafs en seqüències de 5 per tal de treballar més acuradament els textos. Per tal de seguir aquests texts cal buscar el llibre de suport “Buscant el sentit” [Número LFSC0049]

primària

Té 114 pàgines distribuïdes en 11 capítols

………………………………………………………………………………………………………………………….

Recerca ètica. Manual d’instruccions per acompanyar el Lisa

Lipman, Matthew.; Sharp, A. M.

Aquest manual aporta exercicis plans de discussió que permeten resseguir els problemes plantejats filosòficament en el llibre “Lisa”: anant més enllà dels discursos intuïtius que tots ens veiem capaços de fer en discutir problemes morals. L’ètica és un dels terrenys en el qual tots tenim o creiem tenir principis ben arrelats. Aquest programa pretén posar sobre la taula les raons, creences, intuïcions… que fonamenten la nostra forma peculiar de jutjar la conducta pròpia i dels altres. Els exercicis que recerca ètica proposa permeten resseguir amb molta cura aquesta diferència, per tal d’enfortir la consciència moral dels estudiants.

ensenyants; secundària; batxillerat

Mida foli. Consta de 344 pàgines.

………………………………………………………………………………………………………………………….

Recerca Filosòfica + informació Recerca Filosòfica

Lipman, Matthew; Sharp, A. M.; Oscanyan, F.

Manual d’instruccions per acompanyar el llibre de l’estudiant: “La descoberta de l’Aristòtil Mas”. Forma part del mètode Lipman adaptat al català per l’Institut de recerca per l’ensenyament de la filosofia com a projecte “Filosofia 6/18”. Com tot manual comença oferint al professorat un llistat de vint-i-cinc coses que s’han i no s’han de fer quan s’utilitza el material. També dóna suggeriments per abordar el programa. El gruix del llibre és el conjunt d’exercicis que es poden fer després de la lectura de cada capítol del llibre.

ensenyants; primària; secundària obligatòria

Mida foli. Consta de 467 pàgines

………………………………………………………………………………………………………………………….

Tot pensant. Recursos per a l’educació infantil

de Puig, Irene; Sátiro, Angélica

Manual per als professors, pares i tots aquells involucrats en l’educació dels infants que presenta diverses propostes ludicodidàctiques per treballar amb els més petits. Les propostes inclouen activitats per fer amb pintura, jocs i contes, i estan pensades per estimular les habilitats de recerca, conceptualització, raonament i comunicació. Descriu la proposta “Tot pensant” dins el programa d’educació infantil “Juguem a pensar” i es descabdellen les activitats que cadascú haurà d’aplicar i adaptar al context del seu grup classe. La proposta forma part del projecte Filosofia 3/18 que té com a finalitat reforçar les habilitats de pensament a l’escola en les diferents etapes educatives amb l’objectiu de formar ciutadans que pensin i parlin raonablement, elements essencials en la participació democràtica.

educació infantil; educadors;

Te 264 pàgines. Conté un annex amb la reproducció de les obres d’art que s’han utilitzat per al treball de la proposta didàctica.

………………………………………………………………………………………………………………………….

Tot pensant… contes

de Puig, Irene; Sátiro, Angélica; Miranda, Regina [il·lustracions]

S’acompanya de guia didàctica

Es tracta d’un recull de contes que es treballen a la proposta “Tot pensant” dins el programa d’educació infantil “Juguem a pensar” que forma part del projecte Filosofia 3/18. Aquest projecte té com a finalitat reforçar les habilitats de pensament a l’escola en les diferents etapes educatives amb l’objectiu de formar ciutadans que pensin i parlin raonablement, elements essencials en la participació democràtica.

educació infantil; educadors;

Te 60 pàgines amb il·lustracions en color

………………………………………………………………………………………………………………………….

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>