Trastorn de l’Espectre Autista (TEA)

Definició

Trastorn del desenvolupament que apareix en la primera infància i que es caracteritza per deficiències en la comunicació i interacció social, amb patrons de comportament restrictius i repetitius (interessos i activitats), amb incidència en tots els àmbits de la persona. Es parla d´Espectre entès com un contínuum perquè pot afectar a cada persona de manera diferent i pot presentar-se associat a altres trastorns. Els alumnes amb TEA poden presentar dificultats de regulació de la conducta.

 

Signes d´alerta

Educació Infantil:
–        Instrumentalització de l’adult per manca d´estratègies de comunicació.

–        Falta de llenguatge o llenguatge repetitiu.

–        Comprensió literal.

–        Dificultats en les interaccions, no coneix les pautes del joc

–        Tendència a fer un joc solitari

–        Classifica i repeteix

–        Desorientació

–        Incomprensió dels espais i les activitats

–        Resistència al canvi

–        Rigidesa i interessos restringits

–        Poca comprensió de l´entorn fa que augmenti la seva rigidesa

–        Refugi en els propis interessos

–        Rebuig davant sons, olors, gustos, textures i espais dins l´entorn escolar.

Educació Primària:
–        Bona memòria

–        Detallista

–        Interessos concrets

–        Gran capacitat de concentració davant de tasques del seu gust

–        Li agraden les normes

–        Pensament concret i literal

–        Mancances en l’espontaneïtat i la imaginació

–        Dificultats per discriminar la informació rellevant de la irrellevant

–        Limitacions per generalitzar aprenentatges

–        Possibles dificultats davant la lectoescriptura

–        Poca motivació pels aprenentatges davant la dificultat de dotar-los de sentit

–        Dificultats en l´organització i la planificació

–        Dificultats per flexibilitzar l’acció i el pensament

Educació Secundària:
–        Respecte per les regles i normes

–        Meticulositat i perseverança en algunes tasques

–        Bona memòria i discriminació visual

–        Comprensió de la informació concreta

–        Llenguatge literal, manca de comprensió de la part implícita del llenguatge

–        Por, desconfiança al desconegut, a la dinàmica/funcionament diferent de l´escola.

–        Manca en habilitats socials i personals per respondre a les demandes/situacions que es                   donen en l´entorn escolar.

–        Inflexibilitat del pensament i del comportament (rigidesa)

–        Minimització/´negació del trastorn per voler ser igual que els altres

–        Possible sentiment d´inferiorirtat, de sentir-se diferent,…

–        Dificultats en interpretar les claus socials amb poca habilitat per iniciar i mantenir una                       conversa (no hi ha reciprocitat)

–        Utilització tant de la mirada com el llenguatge corporal de forma inadequada

–        Pot haver llenguatge ben desenvolupat però amb comunicaciópobre, amb to monòton.

–        Manca d´intuició social: necessiten aprendre de manera intel.lectual les habilitats socials, les conductes socialment i culturalment adequades

–        Vulnerabilitat a situacions de burles, bullying,…

Orientacions

L’alumne/a amb TEA requereix que adaptem l´entorn en funció de les seves pròpies  necessitats i dels seus interessos concrets.

Consideracions generals
  • Conèixer i Respectar les seves particularitats sensorials: hipo/hipersensibilitats
  • Dissenyar l’entorn més predictible possible: Anticipar, suports visuals, facilitar transicions ..
  • Simplificar i explicitar el llenguatge: instruccions verbals clares, Explicitació del llenguatge no verbal, utilitzar suports visuals per facilitar la comprensió dels conceptes abstractes.
  • Evitar la sobrecarrega cognitiva: eliminar demandes innecessàries, Combinar moments de treball amb moments de dedicació als seus interessos.
  • Organitzar i estructurar l´espai, amb ús de suport visual
  • Organitzar i estructurar el temps, amb ús de suport visual
  • Organitzar i estructurar les activitats, explicitar els passos a seguir, de manera visual
  • Per regular la conducta: entrenament en Autoinstruccions, tècniques d´autocontrol i solució de problemes.
Educació Infantil:
–        Fomentar el vincle afectiu que proporciona seguretat

–        Captar l’atenció de l’alumne/a abans de parlar

–        Utilitzar un llenguatge senzill amb frases curtes i clares

–        Facilitar la funcionalitat dels objectes i les joguines

–        Ajudar a estructurar petites seqüencies de joc simbòlic

–        Observar les senyals d’alerta prèvies a una conducta que l´alumne utilitza per regular el seu                    malestar (estereotípies, rituals, autoestimulació, autolesions….), per poder intervenir de manera              proactiva (oferir racons alternatius, adaptar l’espai,…)

–        Organitzar i estructurar l’ambient perquè sigui significatiu  i predictible.

–        Estructurar l’espai (diferenciar zona de treball, de joc, d’activitat de grup,…) i realitzar cada                      activitat en el seu espai.

–        Estructurar el temps: realitzar les activitats en forma de rutines, amb suport visual.

Educació Primària:
–          Estructurar i organitzar l’aula de forma clara, explícita i previsible

–          Estructurar espais (diferenciar zona de treball individual, en petit grup i espai de                                     calma).

–          Ús de suports visuals com a referents.

–          Diversificar les formes de presentació, d’expressió i de motivació

–          Us de llenguatges clars i explícits

–          Facilitar resums, esquemes o mapes conceptuals a l´inici de la unitat didàctica

–          Utilitzar estratègies per captar l’atenció

–          Acompanyar a l´alumne/a en aprenentatges competencials, ajudant a estructurar

–          Activitats estructurades i clares.  Assegurar-se que ha entès què se li demana.

–          Activitats amb respostes tancades i concretes.

–          Fraccionar les tasques a realitzar

–          Activitats motivadores, significatives i amb altres possibilitats d’èxit.

–          Reduir la càrrega d’escriptura

–          Ressaltar les paraules clau dels enunciats

–          Estructurar els espais de resposta de les activitats

–          Tenir cura a l´hora de triar els companys i formar els grups

–          Dividir el treball en apartats i estructurar-los, planificar la distribució de tasques

–          Ensenyar com es fa un treball: llista de passos, temps a dedicar en cada apartat.

–          Treballar habilitats implícites per elaborar un treball en grup: debatre, discutir,                                          pactar,…

–          Fer seguiment del grup i intervenir en la resolució dels conflictes

–          Avaluació: anticipar els objectius a valorar i fomentar l’avaluació continuada.

–          Reflectir l’esforç realitzat per l´alumne/a en els informes d´avaluació.

–          Tenir en compte que les proves són situacions difícils de gestionar a nivell                                                emocional (poden augmentar els nivells d´angoixa).

–          Preveure adaptacions : a nivell oral, partits en diferents dies, donar més temps,..

–          Evitar la sobrecarrega en les tasques a fer per deures: triar només activitats                                           significatives.

–          Ser flexible davant períodes d’inestabilitat

–          Estructurar els esbarjos en base a les necessitats de l’alumne/a i valorar                                                 angoixes,  moments de solitud,…

–          Davant les sortides cal fer un treball previ i anticipar.

–          Promoure interaccions positives amb els companys

Educació Secundària:
–          Utilitzar diferents metodologies (no recolzades només en la comunicació social i                                      verbal).

–          Diversificar diferents sistemes d´avaluació, utilitzant informació visual.

–          Supervisar  i organitzar el volum de tasques i deures.

–          Fragmentar les tasques i marcar el temps corresponent.

–          Ajustar les demandes i el nivell d’exigència a les necessitats individuals de                                             l’alumne/a.

–          Partir dels propis interessos per motivar l’aprenentatge

–          Facilitar la comprensió de situacions socials i interaccions que poden generar                                         situacions d’incomprensió, angoixa, por, alteració conductual,..

–          Anticipar i pautar les situacions de treball cooperatiu.

–          Oferir alternatives i/o acompanyament a les estones lliures, al pati,…

–          Anticipar i pautar les sortides, excursions, viatges (organització, calendari, grup referent,..).

–          Aprendre habilitats socials de manera intel·lectual explicant i mostrant les conductes                             adequades a cada situació: instruccions, mapa de contingèncie cercles concèntrics,..