Trastorn de l’Aprenentatge no Verbal (TANV)

Definició

Trastorn del neurodesenvolupament que afecta a la coordinació motriu, les funcions visoperceptives/visoespaials i les relacions socials, amb repercussió sobre l’aprenentatge escolar i sovint amb simptomatologia afectiva.

 

 

 

Signes d’alerta

  • Habilitats motores:

Maldestre a nivell motriu: dificultats en motricitat fina i gruixuda.

Interfereix en la vida quotidiana i en el rendiment escolar.

  • Habilitats visoespaials, visoperceptives, visoconstructives:

Dificultats en la percepció i organització de la informació visual, en l’orientació espaial, la memòria visual i els records visuals.

Interfereix en la vida quotidiana i en el rendiment escolar.

  • Habilitats socials:

Dificultats en la comunicació no verbal:  interpretació ràpida de gestos, expressions facials i prosòdia.

Confiança ingènua en els altres: no reconeixen quan són enganyat.s

Costa entendre algunes bromes.

Veure les coses blanques o negres.

Preferència per situacions conegudes.

Dificultats per adaptar-se a situacions noves.

Tendència a jugar amb companys més grans o més petits.

Sobredependència dels adults.

  • Llenguatge: Aspectes pragmàtics:

Dificultats per integrar i comprendre la informació visual.

Dificultats per utilitzar i comprendre els diferents significats que poden adquirir les paraules o

frases en diferents contexts.

Dificultats per reconèixer les ambigüitats del discurs, ironia, bromes…

  • Aspectes emocionals:

Dificultats per regular les emocions

Ansietat, depressió i baixa autoestima.

Dificultats per adaptar-se a noves situacions.

  • Aspectes acadèmics: Primària

Dificultats en el Grafisme, en la comprensió lectora, les matemàtiques i la distribució de l’espai en els fulls.

  • Aspectes acadèmics: Secundària

Dificultats per extreure les idees principals.

Lentitud per escriure i organitzar-se.

Manca d’autonomia.

Molt esforç.

Dificultats per adquirir conceptes nous relacionats amb conceptes espacials (fórmules..).

Orientacions

A nivell general:

  • Donar més temps en tasques.
  • Explicacions molt detallades: explicar com fer les coses i els punts a seguir.
  • Fraccionar la feina.
  • Proporcionar-li una rutina diària i un context a seguir.
  • Donar consignes verbals concretes i seqüencials.
  • Tutories individualitzades d’ uns 10 minuts diaris: per supervisar agenda, ajudar a organitzar/planificar tasques i amb coordinació amb la família.
  • Anticipar

Avaluació

  • Afavorir exàmens tipus test.
  • Donar temps extra.
  • Assegurar que entén els enunciats i que no oblida preguntes per contestar.
  • Evitar exàmens molt llargs en els que hagi d’escriure molt.
  • Possibilitat d’avaluació oral per comprovar què sap per via auditiva.

Matemàtiques

  • Utilitzar una aproximació estructurada, seqüencial, pas a pas.
  • Oferir exemples concrets.
  • Utilitzar fulls quadriculats per facilitar l´alineació.
  • Intentar que verbalitzi el procés del que farà abans de que comenci a escriure.
  • Reduir la quantitat d’exercicis i augmentar el temps permès per realitzar-los.
  • Entrenament en el llenguatge matemàtic. Fer-lo més proper al llenguatge de la vida quotidiana i donar-li exemples concrets.
  • Possibilitar l’ús de la calculadora

Plàstica i dibuix

  • Programar pràctiques controlades verbalment per millorar la destresa.
  • Supervisar o eliminar les tasques que requereixin motricitat fina.
  • Permetre l’ús de material específic.

Educació física

  • Facilitar activitats que millorin la coordinació motriu i l’equilibri.
  • Estimular la coordinació motora.
  • Potenciar el valor de la cooperació i el treball en equip.
  • Evitar l’execució d´exercicis que estiguin fora de les seves possibilitats i que el puguin fer quedar en evidència davant dels companys.
  • Ajustar els objectius al nivell de competència de  l´alumne/a.

Geografia

  • Dificultats en l´execució d´exercicis relacionats amb la col·locació espacial de punts geogràfics en els mapes.

Música

  • Adaptar continguts en els que presentarà dificultats: llegir el pentagrama, utilitzar instruments que requereixin habilitats dels dits.
  • Estimular el ritme i l’atenció auditiva.

Comprensió lectora

  • Fraccionar els missatges escrits per afavorir la comprensió.
  • Entrenament en la consecució de consignes escrites.
  • Treballar el significat d’expressions ambigües, metàfores,…
  • Començar per conceptes concrets i imatges i després passar a conceptes abstractes.
  • Preparar el text que posteriorment es treballarà a l’aula.
  • Subratllar les dades i paraules clau per comprendre un text.
  • Proporcionar comentaris escrits i directrius verbals per ajudar a fer inferències i relacions amb informacions prèvies.
  • Establir l’hàbit de repàs al finalitzar la tasca.

Escriptura

  • Donar més temps per fer les tasques per escrit.
  • No copiar els enunciats.
  • Potenciar l´ús de l’ordinador.
  • Deixar més espai en el full per a poder respondre.
  • Utilitzar full pautat o quadriculat i si pot ser amb la data i el nom ja impresos.
  • Ajudar-lo en l´organització de l´expressió escrita.
  • Permetre-li subratllar el llibre o substituir els apunts escrits per l’ús d’una gravadora de veu.
  • Potenciar l’ús de l´ordinador.
  • Substituir els treballs escrits per exposicions orals.

Relacions socials

  • Ensenyar-li verbalment estratègies cognitives per a millorar els aspectes pragmàtics del llenguatge i per a comprendre la comunicació no verbal.
  • Situar-lo a prop del professor i al costat d´un company que sigui un bon model per a ell.
  • Explicar al grup classe obertament les dificultats que té de forma clara i entenedora per millorar la percepció social que els companys tenen sobre ell.
  • Cuidar l’expressió d’opinions positives, per part dels mestres, sobre les dificultats de l’alumne/a per millorar l´autoestima del nen i contribuir a una millor valoració social dins el grup.

Aspectes Emocionals

  • Proporcionar un context predictible i estable en el qual se senti segur
  • Mantenir rutines. En cas de que hi hagi un canvi, explicar-li abans de que passi.
  • Anticipar qualsevol imprevist.
  • Asseure’l a prop del mestre/a.
  • Ressaltar els avenços aconseguits.
  • Vigilar comentaris negatius en els informes escolars.
  • Valorar l´esforç realitzat i els seus punts forts.