Definició
Trastorn del neurodesenvolupament que afecta a la coordinació motriu, les funcions visoperceptives/visoespaials i les relacions socials, amb repercussió sobre l’aprenentatge escolar i sovint amb simptomatologia afectiva.
Signes d’alerta
Maldestre a nivell motriu: dificultats en motricitat fina i gruixuda. Interfereix en la vida quotidiana i en el rendiment escolar. |
Dificultats en la percepció i organització de la informació visual, en l’orientació espaial, la memòria visual i els records visuals. Interfereix en la vida quotidiana i en el rendiment escolar. |
Dificultats en la comunicació no verbal: interpretació ràpida de gestos, expressions facials i prosòdia. Confiança ingènua en els altres: no reconeixen quan són enganyat.s Costa entendre algunes bromes. Veure les coses blanques o negres. Preferència per situacions conegudes. Dificultats per adaptar-se a situacions noves. Tendència a jugar amb companys més grans o més petits. Sobredependència dels adults. |
Dificultats per integrar i comprendre la informació visual. Dificultats per utilitzar i comprendre els diferents significats que poden adquirir les paraules o frases en diferents contexts. Dificultats per reconèixer les ambigüitats del discurs, ironia, bromes… |
Dificultats per regular les emocions Ansietat, depressió i baixa autoestima. Dificultats per adaptar-se a noves situacions. |
Dificultats en el Grafisme, en la comprensió lectora, les matemàtiques i la distribució de l’espai en els fulls. |
Dificultats per extreure les idees principals. Lentitud per escriure i organitzar-se. Manca d’autonomia. Molt esforç. Dificultats per adquirir conceptes nous relacionats amb conceptes espacials (fórmules..). |
Orientacions
A nivell general:
- Donar més temps en tasques.
- Explicacions molt detallades: explicar com fer les coses i els punts a seguir.
- Fraccionar la feina.
- Proporcionar-li una rutina diària i un context a seguir.
- Donar consignes verbals concretes i seqüencials.
- Tutories individualitzades d’ uns 10 minuts diaris: per supervisar agenda, ajudar a organitzar/planificar tasques i amb coordinació amb la família.
- Anticipar
Avaluació
- Afavorir exàmens tipus test.
- Donar temps extra.
- Assegurar que entén els enunciats i que no oblida preguntes per contestar.
- Evitar exàmens molt llargs en els que hagi d’escriure molt.
- Possibilitat d’avaluació oral per comprovar què sap per via auditiva.
Matemàtiques
- Utilitzar una aproximació estructurada, seqüencial, pas a pas.
- Oferir exemples concrets.
- Utilitzar fulls quadriculats per facilitar l´alineació.
- Intentar que verbalitzi el procés del que farà abans de que comenci a escriure.
- Reduir la quantitat d’exercicis i augmentar el temps permès per realitzar-los.
- Entrenament en el llenguatge matemàtic. Fer-lo més proper al llenguatge de la vida quotidiana i donar-li exemples concrets.
- Possibilitar l’ús de la calculadora
Plàstica i dibuix
- Programar pràctiques controlades verbalment per millorar la destresa.
- Supervisar o eliminar les tasques que requereixin motricitat fina.
- Permetre l’ús de material específic.
Educació física
- Facilitar activitats que millorin la coordinació motriu i l’equilibri.
- Estimular la coordinació motora.
- Potenciar el valor de la cooperació i el treball en equip.
- Evitar l’execució d´exercicis que estiguin fora de les seves possibilitats i que el puguin fer quedar en evidència davant dels companys.
- Ajustar els objectius al nivell de competència de l´alumne/a.
Geografia
- Dificultats en l´execució d´exercicis relacionats amb la col·locació espacial de punts geogràfics en els mapes.
Música
- Adaptar continguts en els que presentarà dificultats: llegir el pentagrama, utilitzar instruments que requereixin habilitats dels dits.
- Estimular el ritme i l’atenció auditiva.
Comprensió lectora
- Fraccionar els missatges escrits per afavorir la comprensió.
- Entrenament en la consecució de consignes escrites.
- Treballar el significat d’expressions ambigües, metàfores,…
- Començar per conceptes concrets i imatges i després passar a conceptes abstractes.
- Preparar el text que posteriorment es treballarà a l’aula.
- Subratllar les dades i paraules clau per comprendre un text.
- Proporcionar comentaris escrits i directrius verbals per ajudar a fer inferències i relacions amb informacions prèvies.
- Establir l’hàbit de repàs al finalitzar la tasca.
Escriptura
- Donar més temps per fer les tasques per escrit.
- No copiar els enunciats.
- Potenciar l´ús de l’ordinador.
- Deixar més espai en el full per a poder respondre.
- Utilitzar full pautat o quadriculat i si pot ser amb la data i el nom ja impresos.
- Ajudar-lo en l´organització de l´expressió escrita.
- Permetre-li subratllar el llibre o substituir els apunts escrits per l’ús d’una gravadora de veu.
- Potenciar l’ús de l´ordinador.
- Substituir els treballs escrits per exposicions orals.
Relacions socials
- Ensenyar-li verbalment estratègies cognitives per a millorar els aspectes pragmàtics del llenguatge i per a comprendre la comunicació no verbal.
- Situar-lo a prop del professor i al costat d´un company que sigui un bon model per a ell.
- Explicar al grup classe obertament les dificultats que té de forma clara i entenedora per millorar la percepció social que els companys tenen sobre ell.
- Cuidar l’expressió d’opinions positives, per part dels mestres, sobre les dificultats de l’alumne/a per millorar l´autoestima del nen i contribuir a una millor valoració social dins el grup.
Aspectes Emocionals
- Proporcionar un context predictible i estable en el qual se senti segur
- Mantenir rutines. En cas de que hi hagi un canvi, explicar-li abans de que passi.
- Anticipar qualsevol imprevist.
- Asseure’l a prop del mestre/a.
- Ressaltar els avenços aconseguits.
- Vigilar comentaris negatius en els informes escolars.
- Valorar l´esforç realitzat i els seus punts forts.