Definició
És un trastorn funcional de l´activitat grafomotora que afecta a la qualitat de la representació gràfica de l´escriptura. Es manifesta a través de símptomes que apareixen des de l´inici de l´escolarització.
La causa és:
- Una disfunció pràxica en la motricitat requerida per escriure manualment o
- una disfunció en les habilitats neuropsicològiques visocontructives, visoperceptives i visoespaials, no relacionades amb mecanismes lectors ni escriptors (descodificació i codificació), per tant la disgrafia es pot presentar en el context d´una lectura i escriptura normalitzada.
Signes d´alerta
|
Orientacions
1. Adoptar una postura correcta en la cadira: l’esquena recta!
2. Agafar el llapis de forma correcta.
Exercicis per millorar el control del llapis:
- Fer dibuixos lliures.
- Practicar dibuixant cercles, línies (rectes, horitzontals, verticals, obliqües) començant per fulls grans, pissarra… d’esquerra a dreta. Després es pot passar a paper amb línies espaiades i posteriorment quadricula gran.
- Jugar amb plastilina, modelar boles de plastilina amb els dits índex i polze.
- Trencar trossos de paper, retallar paper amb les mans, de diferents textures i gruix.
- Fer boles grans i petites de paper.
- Punxar amb el punxó.
- Amb un cordill per collarets.
- Agafar llegums, de una en una i posar-les dins una ampolla.
- Cordar i descordar botons.
- Jugar amb construccions
- Alinear peces
- Construccions amb escuradents.
- Fer camins (en el terra, en un paper, en una pissarra o una taula) i seguir-los amb el dit.
- Cargolar i descargolar.
- Obrir i tancar taps d’ampolles o pots, de diferents tamanys.
- Pelar mandarines, plàtans,..
- Fer música amb els dits recolzats a la taula, cada vegada amb un.
- Fer mímica amb les mans.
- Prémer amb les mans pilotes petites.
- Jugar a tennis, ping pong.. per millorar la flexibilitat del canell.
3. Fer bucles en un paper de quadrícula grossa o de doble línia ampla.
Activitats per desenvolupar la destresa de les mans:
- Picar de mans, espontàniament i seguint un ritme.
- Fer equilibri d´objectes en el palmell de la mà, primer amb una mà i després les dos alhora.
- Girar les mans, amb els punys tancats i amb els dits oberts.
- Moure les mans simultàniament en diferents direccions.
- Imitar amb les mans moviments d´animals (ocell volant, gat amb urpes,..) o d’objectes (moli, helicòpter,…).
- Obrir una mà mentre es tanca l´altra, a diferents ritmes.
Activitats per desenvolupar la destresa dels dits:
- Obrir i tancat els dits de la mà, simultàniament i alternades. Anar augmentant la velocitat.
- Ajuntar i separar els dits espontàniament i seguint instruccions.
- Tocar cada dit amb el polze de la seva mà, augmentar la velocitat.
- Tocar amb els dits sobre la taula, augmentant la velocitat.
- Amb la mà tancada, treure els dits un darrera l´altra, augmentar la velocitat.
- Amb les dues mans sobre la taula, aixecar els dits un darrera l’altra, començant pels dits petits.
4. Repassar sanefes, sense sortir de la línia indicada, a una velocitat mitja.
5. Fer passatemps, com laberints, resseguint recorreguts per millorar el traç.
6. Unir números que formen un dibuix per millorar el traç. Resseguir un punteig i pintar.
7. Fer activitats de motricitat fina.
8. Fer activitats per millorar l´atenció .
9.Treball sobre les grafies:
- Requereix tornar a practicar els diferents traços que després formaran les grafies.
- Es recomana treballar directament el grafisme utilitzant la pauta Montessori.
La part central de la pauta regula el tamany de les grafies que presenta. Si volem modificar el tamany (augmentant-lo, disminuint-lo o homogeneïtzant el traç), es manipula l´amplitud de l´espai central en funció dels objectius. Les horitzontals superior i inferior permeten treballar la verticalitat, pujant i baixant el tret ascendent i descendent. Cal explicar al nen com utilitzar la pauta Montessori.
- El treball comença representant les grafies aïllades, en ordre alfabètic, en majúscula i minúscula, una grafia en cada ratlla de manera que quedarà l´alfabet en vertical. Mentre representa els trets distintius de cada grafia el nen va reflexionant sobre els mateixos, de manera es potencia la consciència gràfica i s´entrena en les habilitats motores i visoconstructives. Posteriorment es treballa la síl·laba, després la paraula i finalment la frase.
- La tasca que se li demana al nen per treballar el grafisme no ha de requerir la utilització de recursos atencionals, és a dir: no s´ha de realitzar en tasques d´escriptura que encara siguin complexes per l´alumne.
- També s´han de programar activitats per l’automatització de l´escriptura.
Document elaborat a partir de:
- https://www.orientacionandujar.es/2017/04/24/ejercicios-corregir-la-disgrafia-la-escuela/
- Pérez Pérez, E (2018): Diagnóstico e intervención en la dislèxia, la disortografia y la disgrafia.Ed. Lebon.
- Rivas, Rosa M (2001): Dislèxia, Disortografia y Disgrafia. Ed. Pirámide.