Disgrafia

Definició

És un trastorn funcional de l´activitat grafomotora que afecta a la qualitat de la representació gràfica de l´escriptura. Es manifesta a través de símptomes que apareixen des de l´inici de l´escolarització.

La causa és:
  • Una disfunció  pràxica en la motricitat requerida per escriure manualment o
  • una disfunció en les habilitats neuropsicològiques visocontructives, visoperceptives i visoespaials, no relacionades amb mecanismes lectors ni escriptors (descodificació i codificació), per tant la disgrafia es pot presentar en el context d´una lectura i escriptura normalitzada.

Signes d´alerta

• Des de l´inici de l´etapa escolar costa molt d´esforç escriure i ho fan més a poc a poc que la majoria dels companys de l´aula.
  • Es pot percebre notable rigidesa motora o pel contrari, excessiva laxitud.
  • Els traços no es mantenen uniformes, sinó que varien constantment.
  • Diferent tamany en paraules i lletres, inclús en el mateix paràgraf.
  • Els moviments per escriure solen ser lents, tensos i rígids.
  • Dificultats per organitzar les lletres dins la paraula o frase.
  • Manca de control en la pressió del llapis
  • Postures incorrectes: tronc massa a prop de la taula o s´inclina en excés.

Orientacions

1. Adoptar una postura correcta en la cadira: l’esquena recta!
2. Agafar el llapis de forma correcta.

Exercicis per millorar el control del llapis:

• Fer dibuixos lliures.
  • Practicar dibuixant cercles, línies (rectes, horitzontals, verticals, obliqües) començant per fulls grans, pissarra… d’esquerra a dreta. Després es pot passar a paper amb línies espaiades i posteriorment quadricula gran.
  • Jugar amb plastilina, modelar boles de plastilina amb els dits índex i polze.
  • Trencar trossos de paper, retallar paper amb les mans, de diferents textures i gruix.
  • Fer boles grans i petites de paper.
  • Punxar amb el punxó.
  • Amb un cordill per collarets.
  • Agafar llegums, de una en una i posar-les dins una ampolla.
  • Cordar i descordar botons.
  • Jugar amb construccions
  • Alinear peces
  • Construccions amb escuradents.
  • Fer camins (en el terra, en un paper, en una pissarra o una taula) i seguir-los amb el dit.
  • Cargolar i descargolar.
  • Obrir i tancar taps d’ampolles o pots, de diferents tamanys.
  • Pelar mandarines, plàtans,..
  • Fer música amb els dits recolzats a la taula, cada vegada amb un.
  • Fer mímica amb les mans.
  • Prémer amb les mans pilotes petites.
  • Jugar a tennis, ping pong.. per millorar la flexibilitat del canell.
3. Fer bucles en un paper de quadrícula grossa o de doble línia ampla.

Activitats per desenvolupar la destresa de les mans:

• Picar de mans, espontàniament i seguint un ritme.
  • Fer equilibri d´objectes en el palmell de la mà, primer amb una mà i després les dos alhora.
  • Girar les mans, amb els punys tancats i amb els dits oberts.
  • Moure les mans simultàniament en diferents direccions.
  • Imitar amb les mans moviments d´animals (ocell volant, gat amb urpes,..) o d’objectes (moli, helicòpter,…).
  • Obrir una mà mentre es tanca l´altra, a diferents ritmes.

Activitats per desenvolupar la destresa dels dits:

• Obrir i tancat els dits de la mà, simultàniament i alternades. Anar augmentant la velocitat.
  • Ajuntar i separar els dits espontàniament i seguint instruccions.
  • Tocar cada dit amb el polze de la seva mà, augmentar la velocitat.
  • Tocar amb els dits sobre la taula, augmentant la velocitat.
  • Amb la mà tancada, treure els dits un darrera l´altra, augmentar la velocitat.
  • Amb les dues mans sobre la taula, aixecar els dits un darrera l’altra, començant pels dits petits.
4. Repassar sanefes, sense sortir de la línia indicada, a una velocitat mitja.

5. Fer passatemps, com laberints, resseguint recorreguts per millorar el traç.

6. Unir números que formen un dibuix per millorar el traç. Resseguir un punteig i pintar.

7. Fer activitats de motricitat fina.

8. Fer activitats per millorar l´atenció .

9.Treball sobre les grafies:
  • Requereix tornar a practicar els diferents traços que després formaran les grafies.
  • Es recomana treballar directament el grafisme utilitzant la pauta Montessori.

La part central de la pauta regula el tamany de les grafies que presenta. Si volem modificar el tamany (augmentant-lo, disminuint-lo o homogeneïtzant el traç), es manipula l´amplitud de l´espai central en funció dels objectius. Les horitzontals superior i inferior permeten treballar la verticalitat, pujant i baixant el tret ascendent i descendent. Cal explicar al nen com utilitzar la pauta Montessori.

• El treball comença representant les grafies aïllades, en ordre alfabètic, en majúscula i minúscula, una grafia en cada ratlla de manera que quedarà l´alfabet en vertical. Mentre representa els trets distintius de cada grafia el nen va reflexionant sobre els mateixos, de manera es potencia la consciència gràfica i s´entrena en les habilitats motores i visoconstructives. Posteriorment es treballa la síl·laba, després la paraula i finalment la frase.
  • La tasca que se li demana al nen per treballar el grafisme no ha de requerir la utilització de recursos atencionals, és a dir: no s´ha de realitzar en tasques d´escriptura que encara siguin complexes per l´alumne.
  • També s´han de programar activitats per l’automatització de l´escriptura.

Document elaborat a partir de: