Altes Capacitats

Definició

 Alumnes que demostren respostes notablement elevades, o el potencial necessari per a aconseguir-les, comparats amb altres individus de la mateixa edat, experiència o entorn. Tenen alts nivells de capacitat en les àrees cognitives, creatives i/o artístiques, mostren una capacitat excepcional de lideratge o destaquen en matèries acadèmiques específiques.

 

 

Podem distingir tres perfils:

SUPERDOTACIÓ.

Els recursos intel·lectuals presenten un nivell elevat de raonament lògic i creativitat, bona gestió de memòria i de captació de la informació. Aquests recursos es manifesten en el raonament verbal, el raonament matemàtic i en l’aptitud espaial.

La configuració intel·lectual del superdotat possibilita una producció eficaç en qualsevol àmbit o tasca; poden aplicar estratègies combinades per a solucionar problemes molt complexos.

TALENT.

Mostra una elevada aptitud en un àmbit o tipus d´informació (talent verbal o matemàtic) o en un tipus de processament (talent lògic o creatiu). En la resta d’àmbits o de formes de processament poden presentar nivells discrets o fins i tot deficitaris.

Talent simple: Només destaca en una àrea concreta, en la resta presenta valors normals o baixos. En l’àrea del seu talent es mostrarà més efectiu que un superdotat. Ex. talent social, musical o motriu.

Talents complexos. Es combinen diferents aptituds específiques. Ex. talent artístic figuratiu (gestió perceptual + aptitud espacial + creativitat + raonament lògic), Talent acadèmic (recursos elevats de tipus verbal, lògic i gestió de memòria).

PRECOCITAT

És un fenomen evolutiu, implica un ritme de desenvolupament més ràpid però no superiors. Presenten major nombre de recursos intel·lectuals que els companys mentre estan madurant, després la seva capacitat intel·lectual pot ser normal.

 

Signes d´alerta

  • Desenvolupament avançat : precocitat en les fites evolutives.
  • Interès per l’aprenentatge: s’assumeix l’aprenentatge amb gran facilitat. La seva memòria els permet gran absorció de qualsevol tipus d’informació.
  • Aprofundir en els coneixements: necessiten aprofundir en els diferents aprenentatges del seu interès, actuen intentant esbrinar i donar una explicació lògica.
  • Alt nivell d’activitat: inquiets, cerquen explicacions.
  • Precaució i temors: pel seu caràcter analític necessiten ser cautelosos, poden sentir temor davant la possibilitat d’error o d’un possible fracàs.
  • Sensibilitat: sensibles i empàtics cap a temes com el maltractament, la injustícia social,… Poden ser crítics amb si mateixos i tornar-se introvertits i reservats.
  • Desenvolupament desigual: poden existir discrepàncies entre el desenvolupament de la capacitat intel·lectual i altres àrees com la conducta i, especialment, l’emocional.
  • Capacitat precoç per diferenciar entre realitat i fantasia: es fan preguntes sobre la mort i sobre temes recurrents d’històries o contes per entendre fets reals o de fantasia.
  • Interès precoç en qüestions morals o socials: especial sensibilitat o consciència vers problemes socials, desigualtats, injustícies, medi ambient, contaminació, violència, etc.
  • Major poder de raonament i manipulació: la gran capacitat de comprensió i raonament lògic facilita que puguin utilitzar amb facilitat d’arguments o demandes. Si no se’ls marca límits i disciplina es poden convertir en manipuladors.
  • Habilitats socials: Poden manifestar unes capacitats innates de lideratge en el seu grup. Els seus interessos especials poden presentar alguna dificultat en la relació amb els iguals i la integració en el grup, amb sensació de rebuig, incomprensió i baixa autoestima.
  • Autonomia: molt autònoms, és important que no se’ls organitzi i que disposin del seu propi espai per organitzar i crear.
  • Perfeccionisme: la seva necessitat de fer preguntes pot resultar esgotadora pels adults. Si no assoleixen els objectius proposats, poden frustrar-se i abandonar la tasca.

Orientacions

Oferir un entorn escolar que estimuli les seves potencialitats.

  • Utilitzar metodologia flexible i oberta: aprenentatge per descobriments, cooperatiu, per projectes.
    • Organitzar racons d’ampliació o tallers coordinant i flexibilitzant horaris.
    • Combinar el treball en gran grup, petits grups, per parelles i individuals.
  • Organitzar espais i temps de manera flexible, per tal que els alumnes puguin treballar al seu ritme.
  • Ampliar continguts en profunditat i extensió, i interconnectats amb altres àrees, eliminant aquells que ja domina.
  • Programar activitats variades, per tal d’oferir-li temes ajustats als seus interessos. Oferir activitats d’enriquiment i activitats que permetin diferents formes de realització. Evitar la repetició mecànica d´activitats.
  • Fomentar el diàleg i la comunicació, dedicant un temps a l’aula per a la conversa, estimulant fer preguntes i animant els alumnes a buscar respostes (ex. grups interactius).
  • Facilitar l’autonomia i la presa de decisions en el seu procés d’aprenentatge.
    • donar suport a iniciatives/projectes que sorgeixin espontàniament, facilitar l’adquisició d’estratègies de cerca d’informació i plantejament de preguntes
    • possibilitar l’accés a materials i fonts d’informació diverses per aprofundir autònomament en la seva àrea d’interès.
  • Potenciar el pensament divergent i independent en els alumnes:
    • buscar múltiples solucions als problemes
    • pensar en maneres inusuals per resoldre diferents conflictes
    • concedir el “dret a equivocar-se”, a córrer riscos, cometre errors i fins i tot a fallar; fomentar el desenvolupament de diverses formes d’expressió i comunicació.
  • Reforçar i valorar la creativitat i les idees originals. Motivar cap a l’aprenentatge permetent que la curiositat i interessos variats s’expressin a l’aula.
  • Desenvolupar el judici crític, ensenyar a acceptar crítiques i donar-les, distanciar-se dels fets, definir pros i contres, distingir entre crítiques constructives i judicis de valor. Potenciar l’autocrítica.
  • Tenir en compte que els alumnes amb altes capacitats també necessiten que se’ls ajudi, ensenyi i motivi cap al treball: altes capacitats no significa alt rendiment en totes les àrees.
  • Afavorir l’autoestima. Elogiar de manera acurada i avaluar de manera realista. Reconèixer i valorar l’esforç i ajudar-los a ser realistes en la pròpia avaluació.
  • Afavorir la integració social dels alumnes mitjançant la participació, la interacció i l’acceptació pel grup.
  • Treballar específicament els objectius de socialització i les habilitats comunicatives amb els nens poc competents en aquestes àrees.
  • Orientar l’accés a recursos educatius addicionals per complementar o oferta curricular flexible que li permeti aprofundir en els continguts, si s’escau.

(“ Les altes capacitats: detecció i actuació en l’àmbit educatiu. “ Editada pel Departament d’Ensenyament.  Col·lecció Materials per a l’atenció a la diversitat, any 2013.)