Referent de l’activitat: Marta Ponti
CONTEXT
El Pregó dels Infants a les Festes de Santa Eulàlia impulsa la participació activa de l’alumnat de 3r, 4rt i 5è d’educació primària a través del diàleg directe amb els i les seves representants polítiques.
Els nens i les nenes analitzaran i vivenciaran, l’exercici del seu dret a participar a la ciutat i els mecanismes de participació democràtica que té al seu abast. Descobriran el paper de les institucions a la vida dels barcelonins i barcelonines i analitzaran com poden esdevenir agents actiu de transformació de la ciutat.
Aquest programa està dissenyat des d’una mirada col·laborativa i de cocreació que es materialitza en 2 trobades a nivell de ciutat de tots els centres participants i 1 a nivell de districte.
Des del Departament de promoció de la Infància cada any es proposa un eix temàtic sobre el que reflexionar i fer propostes de millora per a la ciutat. Aquesta proposta va acompanyada d’una guia pedagògica i un material educatiu adreçat a l’equip docent que “es penja” a la pàgina web del programa que serveix com a eina de difusió del programa i espai virtual de relació tant dels nens i les nenes com dels centres educatius.
Previ a la implantació del programa, es participarà de les accions formatives prèvies (que compta amb el reconeixement com a formació permanent del CEB) en les que es presentarà aquesta guia didàctica on es detallen les activitats a implementar a l’aula i la seva metodologia.
A llarg del desenvolupament del programa els i les docents comptaran amb el suport de l’oficina tècnica que els orientarà i els prestarà el seu suport en tot moment.
CALENDARI
Durant els mesos d’octubre i novembre, l’alumnat, de la mà dels i les seves docents revisen a l’aula els drets i deures relacionats amb l’ eix a treballar, seguint les instruccions presentades a la guia didàctica i els materials facilitats.
- Acte de l’encàrrec del Pregó de les Festes de Santa Eulàlia. Al final del mes de novembre l’ alcaldessa encarrega als nens i les nenes que elaborin el Pregó de les Festes de Santa Eulàlia. Al llarg del matí s’organitzen activitats per identificar els temes a treballar i les eines que permetin als equips avançar en l’elaboració del pregó.La jornada està pensada com un espai de coneixement entre les nenes i els nens i també els equips docents, amb d’activitats lúdicoeducativas que faciliten la relació entre les diferents escoles participants.
- Elaboració de manera col·laborativa del Pregó. Durant els mesos de desembre, gener i febrer els nens i les nenes elaboren el Pregó que llegiran el dia de Santa Eulàlia (12 de febrer) i que com tot pregó assenyala l’inici d’aquestes festes de la ciutat. A través del treball a l’aula, les reunions entre els diferents centres i l’espai de comunicació web, els nens i les nenes comparteixen interessos, propostes i suggeriments sobre el model de ciutat que volen, centrant-se en les seves necessitats i interessos.
- Lectura del Pregó de Santa Eulàlia. El dia de Santa Eulàlia els nens i les nenes llegeixen, en acte públic, el pregó davant de l’alcaldessa, els membres del Consistori i la ciutadania present. En finalitzar lectura es tanca l’acte amb una activitat lúdico-educativa.
- Elaboració dels manifestos del districte. Una vegada que es llegeixi el pregó, els nens i nenes del mateix districte elaboren un manifest, on analitzen la seva realitat més propera. En aquest manifest, que serà llegit a la seu del districte davant del o la regidor, es plasmaran les seves propostes i suggeriments per a la millora del propi districte. Després de la lectura s’obrirà una audiència pública, un debat on discutir aquestes propostes i on els i les participants podran interpel·lar directament els seus representants polítics.
Al final del projecte, tots els centres participants reben una còpia del pregó i del manifest de districte que s’han realitzat de forma conjunta i un agraïment explícit del consistori per la seva participació.
FORMACIÓ ASSOCIADA
- Sessió inicial: Principis d’octubre Presentació de les guies didàctiques de les metodologies d’implementació i resolució de dubtes.
- 2a sessió formativa durant la trobada intercentres: novembre
- 3a sessió formativa durant la 2a trobada intercentres: febrer
- 4a sessió formativa durant la 3a trobada intercentres: març
- 5a sessió jornada de valoració: abril
QUÈ SE N’ESPERA?
S’espera que el programa hagi contribuït a que els infants, però també tota la comunitat educativa:
- Conèixer la Convenció dels Drets dels Infants i especialment el dret a la participació.
- Conèixer els espais de participació ciutadana de Barcelona i com exercir el dret a participar
- Fomentar el sentiment de pertinença i comunitat a nivell territorial ( barri, territori)
- Sentir-se protagonistes en la construcció i transformació de la ciutat i en el diàleg amb els i les representants polítiques (alcaldessa i regidors i regidores
- Centres participants: Escola Solc