Poesia a les aules

Referent de l’activitat: Marta Ponti

SESSIONS DE POESIA ALS INSTITUTS

Des del Districte de les Corts us volem oferir una acció d’iniciació a la poesia promoguda i organitzada per la Fundació Serra i l’Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya. L’objectiu de la proposta és incentivar la pràctica poètica, potenciar-ne la producció dels i les alumnes en el marc dels Jocs Florals del Districte i motivar-los perquè també es presentin als premis de poesia de la Fundació Serra, que tenen una important dotació econòmica i es convoquen cada any.

Durant les sessions a les aules, dos dels poetes més representatius de la literatura catalana actual, David Castillo (Barcelona, 1960, premis Carles Riba, Sant Jordi, Crexells, Atlàntida i president de l’Associació Col·legial i dels dos premis per joves més prestigiosos: l’Amadeu Oller per a menors de 30 anys i el Martí Dot per a menors de 35) i Josep Pedrals (Barcelona, 1979, un dels grans rapsodes de les últimes dues dècades, amb infinitat de recitals arreu de Catalunya i del món, utilitzaran un recorregut per la poesia des de les epopeies clàssiques fins al rap amb nombrosos exemples i amenitat.

Durada: Entre 75 i 90 minuts en horari preferentment de matí

A qui va dirigit: Alumnes d’ESO 

Dates: Curs 2019-2020

Horari:  A determinar amb cada centre

Descripció:

La poesia és la màxima expressió d’una llengua i una llengua és la màxima expressió d’una cultura. En aquestes sessions connectarem les sensacions dels alumnes amb una disciplina que no es visita exclusivament quan un està enamorat sinó que la podem veure des de les primeres manifestacions de la cultura clàssica, oriental i occidental –no hem d’oblidar que gran part de la Bíblia o l’Odissea, la Il·líada o l’Alcorà estan escrits en vers– estan escrites en poesia. La podem trobar en els diferents estadis de la vida d’una persona, la felicitat, la cançó, la presó, la malaltia… Per tant es demostrarà als alumnes la seva vinculació amb la poesia, i fer-los partícips de l’experiència amb agilitat i exemples continuats.

Desenvolupament de les sessions:

  • Les sessions als instituts tindran l’estructura d’un recital-espectacle obert i comentat.
  • Es realitzarà un breu repàs d’alguns aspectes sobre la conveniència de la poesia en la vida quotidiana, tant en la relació amb les arts i la cultura personal com en la participació en la vida social, els jocs i la intimitat.
  • A partir d’unes determinades lectures, presentades amb gràcia i sal, s’aniran desplegant suggeriments diversos que serviran per obrir vies i possibilitats expressives.
  • De mica en mica, seduint per diversos fronts, es tocaran les sensibilitats més distants i es mostrarà -una mica- l’amplitud de la poesia.
  • A més, entre els exemples i els comentaris, ben lligats i presentats amb naturalitat, els poetes aniran donant veu als alumnes perquè puguin fer lligams obertament amb tot tipus de coneixements que ja tinguin al cap. El fet de poder constatar o trobar les pròpies referències ajuda a cohesionar el discurs i la realitat quotidiana.

Requeriments per la sessió

  • Per a la presentació / audicions: sala gran, amb possibilitat de projectar.
  • Bona disponibilitat i material convencional, llibretes, etc.
  • Preparació prèvia a l’aula per conèixer qui són Josep Pedrals i David Castillo.
  • Producció poètica dels alumnes.

Biografies dels poetes

Qui són Josep Pedrals i David Castillo?

Escoles participants: Institut Les Corts, Institut Pedralbes, Santa Teresa de Lisieux, Col·legi sant Ramon-Sagrat Cor, Escola Solc i Escola Thau.