“Creart”

L’aventura compartida amb Creart va començar als voltants del desembre de 2011. L’entusiasme, el compromís, el convenciment que la creativitat i l’art són dues eines molt potents per educar de manera més transformadora, vivencial i emocional. A través de l’art volien treballar la resolució de conflictes. Era una música que sonava molt bé; d’aquelles paraules se’n desprenia professionalitat, tendresa, il·lusió i empatia. Intuïa que eren uns bons inicis.

Els centres educatius, amb l’alumnat i el professorat, així com el barri volien treballar plegats. Volien que a través de l’experimentació artística el professorat sentís en pròpia pell el poder de l’art com a eina de foment de la pau a les escoles. Volien trencar estereotips i veure el món al revés. On era la creativitat i l’expressió artística? Per què cadascú d’ells va tenir la mateixa idea? La uniformitat de pensament, l’estructura vertical de la construcció i la pobresa imaginativa d’aquell resultat els van fer reflexionar sobre la pràctica mateixa de l’educació, sobre els fonaments sobre els quals eduquem i des d’on construïm el pensament que després convertim en pràctica educativa.

Creart tenia des de feia anys una pota i tot el compromís posat a Gaza i altres poblacions palestines. Treballaven amb contraparts palestines per desenvolupar programes d’atenció psicosocial a nens i nenes en contextos de vulnerabilitat greus. De nou, l’art com a eina universal contribuïa a treballar l’educació per la pau. Utilitzaven metodologies artístiques, des de la plàstica fins al teatre o l’expressió corporal, per millorar la qualitat de vida d’aquests nens i nenes, per acompanyar-los en el seu desenvolupament com a persones, amb l’objectiu que es relacionessin de millor manera amb els seus companys i companyes, que es coneguessin millor, que fossin una mica més feliços en un escenari moltes vegades desolador.

Les escoles de Barcelona van tenir l’oportunitat de conèixer les vivències d’aquests nens i nenes a l’altra punta del Mediterrani a través dels relats, les fotografies i els vídeos que Chené els mostrava. L’empatia es palpava: la reciprocitat, la capacitat de posar-se al lloc de l’altre, el fet de descobrir que uns i altres tenim més en comú que de diferent. Que ens emocionen i ens fan plorar coses similars.

El projecte va començar a créixer i del districte de Sarrià – Sant Gervasi es va ampliar a Sant Martí i cap al barri de Vallcarca. No només la seva extensió creixia sinó que el format, intensitat, i compromís tambe creixia.

*Clicant a la següent imatge podreu visualitzar un recull de les mostres artístiques realitzades pel programa Creart.

En col·laboració amb Rosa Sensat, Creart ha elaborat el llibre “Art, creativitat i conflicte. Camins per educar” on podem trobar un recull de la teoría artística escolar i un seguit de propostes i programacions pràctiques per treballar a l’aula.

Us deixem la informació bàsica d’aquest gran llibre en prèstec al CRP Les Corts sota petició.

• Contingut: 128 páginas
  • Editors: Associació de Mestres Rosa Sensat; Edició: 1 (30 de gener de 2018)
  • Colecció: Dossiers Rosa Sensat
  • Autors: Chené Gómez Prieto i Marta Mercadé Figueras