Maleta pedagògica “De l’hort a casa”

La maleta pedagògica ”De l’hort a casa”, promoguda per l’Obra Social “la Caixa” i la Generalitat de Catalunya, és un recull de materials didàctics adreçats a l’alumnat i al professorat de primària i secundària de Catalunya.

A l’interior de la maleta es troben propostes d’activitats fàcils d’integrar en projectes escolars destinats a desenvolupar competències orientades a fer un ús responsable dels recursos naturals i tenir cura del medi ambient. Hi ha recursos per conèixer i posar en pràctica procediments pràctics de l’agricultura ecològica. L’objectiu bàsic del projecte és fomentar l’ educació ambiental i valors que seran extensius a tot el currículum.

• Objectius:
    • Conèixer els principis fonamentals de l’agricultura ecològica basats en el funcionament dels ecosistemes naturals.
    • Donar a conèixer les tècniques pròpies de l’agricultura ecològica sabent triar els cultius i les rotacions que millor s’adaptin al tipus de sòl i al clima.
    • Apreciar la qualitat i les propietats nutritives dels productes procedents de l’hort ecològic.
    • Aprendre a valorar la biodiversitat.
    • Investigar i descobrir la incidència de la nostra manera de viure en els problemes mediambientals.
    • Reflexionar i mostrar una actitud crítica davant d’aquest fet i buscar alternatives.
    • Desenvolupar el sentit de la responsabilitat i el compromís amb la gestió de l’hort.
    • Adquirir l’autonomia necessària per muntar un hort a casa.
    • Recuperar i conservar el coneixement de la cultura de pagès.
  • Continguts:
    • Guia didàctica del professorat: Llibret on hi podeu trobar la justificació d’aquest projecte, els objectius i els continguts curriculars de la maleta pedagògica per a primària i ESO. Així com les orientacions que han de permetre comprendre i treure el màxim partit educatiu a totes les activitats que es proposen.
    • Guia de les espècies d’horta més comuns de Catalunya: Recull de fitxes, realitzades a partir d’entrevistes fetes a avis i àvies d’arreu de Catalunya, que contenen imatges, informació escrita i consells pràctics per a conrear els productes de l’hort. Les fitxes tenen diferents camps com ara: nom, fotografia, sòl, clima, sembra, reg, fertilització, associacions favorables, rotacions, tasques de cultiu, plagues i malalties, propietats nutritives.
    • l’HorTAC: CD-Rom interactiu que s’estructura en tres apartats. El CALAIX d’informació permet al professorat l’accés a un conjunt d’arxius, en format pdf, que contenen els originals dels materials didàctics de la maleta. L’HORT, l’entrada a aquest apartat es realitza a través d’una animació que dóna pas a 13 activitats per aprendre a fer un hort a l’escola. JOCS, 7 propostes que permeten jugar i, alhora, aprendre.
    • Joc de la Bioca. “de col a col avança el cargol”: Joc de preguntes i respostes que té com a objectiu passar una bona estona compartint reflexions al voltant de l’hort ecològic i el respecte pel mediambient. Per aquest motiu els continguts proposats són molt amplis i abasten aspectes relacionats amb el coneixement del calendari de l’hort, la sostenibilitat, el compost o el reciclatge.
    • Dóna la cara: Es tracta d’un joc motriu de persecució que simula les relacions alimentàries que es poden donar en un hort ecològic per comparar-les amb les que es donen en un hort en què es practica l’agricultura intensiva.
    • Dins d’una llavor: Tetraflexàgon. Retallant i plegant el full de paper imprès s’obté un fris de quadrats articulats que permeten veure una seqüència de 4 imatges que representen un cicle natural de la pomera.
    • Experimentem amb el sòl: Conjunt de materials (flascons, ampolles, paper indicador…) necessaris per realitzar experiències que permeten conèixer algunes característiques físiques del sòl del nostre hort.
    • Calendari de l’hort escolar ecològic: Pòster de gran format que compte el calendari de sembra de les fruites i hortalisses més comunes. Inclou, també, un llistat de recomanacions per treballar de manera adequada a l’hort escolar ecològic.
    • Què és l’agricultura ecològica?: Aquest llibre dóna a conèixer, amb un llenguatge planer i entenedor, els principis fonamentals de l’agricultura ecològica i com s’obtenen els productes procedents de l’horticultura, la fructicultura, l’apicultura i la ramaderia ecològica.
    • L’hort escolar ecològic: Llibre on hi trobareu les tècniques bàsiques de conreu, el disseny de l’hort, fitxes d’experiments, consells de l’hortolà, activitats de compromís ambiental, una àmplia bibliografia, bibliografia web, blocs, pel·lícules i un llarg etcètera de propostes pensades per ser utilitzades en tots els cursos i les àrees de l’escola.

Guia didàctica del professorat

Hort escolar com a recurs pedagògic
Guia pràctica d’horticultura ecològica
Sostenibilitat i qualitat dels aliments ecològics