Reflexionem sobre les situacions d’injustícia social mitjançant les obres artístiques de denúncia.
Imatge: Photo by cottonbro. Pexels.
Creador de la càpsula original i virtual: Ismael Cabezudo
En aquesta càpsula De què es queixen les i els artistes? coneixerem les obres d’artistes que utilitzen l’art, i més concretament l’art contemporani, per denunciar situacions d’injustícia social. També veurem com podem relacionar aquests treballs amb alguns dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i, després de reflexionar una mica a l’entorn d’aquestes propostes artístiques, farem d’artistes per fer visible una d’aquestes situacions d’injustícia. La càpsula conté propostes diferenciades en el treball pràctic per a educació infantil, d’una banda, i per a primària i secundària, de l’altra.
Objectius
- Àmbit Artístic:
- Conèixer artistes contemporanis de nacionalitats diverses que utilitzen diferents llenguatges visuals, audiovisuals i plàstics per denunciar
- situacions de desigualtats entre persones.
- Relacionar el discurs crític d’aquests artistes amb els ODS que es proposen a la càpsula.
- Analitzar algunes produccions d’aquests artistes per poder elaborar un text crític que posi en relleu algun element clau del seu treball.
- Infantil. Dissenyar una sessió de rotllana a partir d’una fotografia de la sèrie Fallen Princeses de Dina Goldstein.
- Primària i secundària. Crear un pòster utilitzant recursos informàtics o analògics amb la intenció prefixada de denunciar, tal com ho fan
- alguns dels artistes exposats, una situació de desigualtat basada en els ODS que es treballen a la càpsula.
Àmbit Social:
- Valorar el mitjà artístic com a recurs per a la visibilització de les desigualtats socials.
- Cercar situacions de desigualtat social sensibles de ser denunciades i que es relacionin amb els ODS proposats a la càpsula.