Monestir de Ripoll. Treballem els sentits

• Nivell educatiu: cicle inicial i cicle mitjà de primària.
  • Matèries: coneixement del medi social i cultural, Àrea d’educació artística: visual i plàstica, música i dansa, Llengua catalana i literatura, Educació en valors socials i cívics o religió.
  • Durada: 2 hores.
  • Tipus d’activitat: Recorregut pels diversos espais del complex monàstic de Ripoll  experimentant, sentint i imaginant la vida monàstica  medieval amb tots els sentits.
  • Competències:capitells1
    • Interpretar el present a partir de l’anàlisi dels canvis i continuïtats al llarg del temps, per comprendre la societat en què vivim.
    • Interpretar l’espai a partir dels elements del territori i de les seves representacions pe situar-s’hi i desplaçar-s’hi.
    • Planificar i produir textos orals breus i senzills adequats a la situació comunicativa.
    • Adoptar hàbits d’aprenentatge cooperatiu que promoguin el compromís  personal i les actituds de convivència.
    • Viure els ambients medievals d’una forma simple i propera.
    • Iniciació en les formes i la llum del Romànic.
    • Introducció als temes mítics nacionals de Catalunya.
    • Treball previ a l’escola:
      • A partir d’un power point presentat pel monjo Andreu, s’introdueix a l’alumnat en el coneixement de l’època de la fundació del monestir per part del comte Guifré el Pilós, els estaments medievals, les dependències del monestir (església, portalada i claustre) i la feina dels monjos, especialment els monjos copistes.
    • Itinerari durant l’estada:
      • Es caminarà per l’església del monestir, la cripta,  el claustre, la portalada i eventualment per l’exterior. En diferents moments l’alumnat portarà els ulls tapats amb antifaços per potenciar els diferents sentits.
    • Treball posterior:
      • Es proposa una senzilla representació teatral de la llegenda de l’origen de les quatres barres amb comtes, els monjos i l’emperador. Els alumnes improvisaran els diàlegs a partir de l’experiència viscuda a Ripoll.
  • Material que han de dur els alumnes: motxilla, cantimplora, roba adequada a l’època de l’any i calçat còmode. Important portar impermeable encara que les previsions meteorològiques no marquin pluja.