Les Brigades Internacionals a l’alberg L’Espluga

MODALITAT
SORTIDA D’UN DIA
ESTADA
Nivell educatiu ( cliqueu per a descarregar-vos la fitxa de l’activitat)
Desenvolupament de l’activitat

Introdroducció

El 28 d’octubre del 1938 es van acomiadar les Brigades Internacionals a l’Alberg Jaume I, procedents de Falset. Per a commemorar aquest esdeveniment al mes de Novembre de l’any 2016 vam inaugurar una exposició permanent al pati de l’alberg, amb fotografies i textos fetes per fotoperiodistes i periodistes del moment ( Capa, Moral, Buckley, Centelles, Kessel).

L’activitat es desenvolupa al pati i aules de l’alberg i en indrets propers ocupats per l’exèrcit republicà.

Es fan activitats de recreació històrica, sensorials, interpretació de fonts primàries ( cartes de Brigadistes arxiu Lincoln, textos de brigadistes recollits per historiadors (Àngela Jackson), textos escrits per la infermera Patience Darton..); interpretació de la propaganda a través de la lectura de la imatge dels cartells republicans; contextualització de la guerra civil a escala estatal i a escala mundial; idiosincràsia i procedència dels Brigadistes; vida quotidiana en temps de guerra.

Materials

-. Reproducció de cartells de la guerra civil.

-. Exercicis PDis.

-. Reproducció cartes Brigadistes ( en anglès).

-. Textos de la vida quotidana en temps de guerra.

-. Materials diversos de l’època ( vestits, ferralla, aliments, medicaments, estris vida quotidana…)

-. L’oci en temps de guerra ( peces musicals de la guerra civil)

-. Reproducció de les pancartes que es van instal·lar a l’alberg el dia del comiat.

-. Exposició amb fotos i textos del dia del comiat.

Espais

-. Aules i pati alberg Jaume I

-. Restes de trinxera i refugi subterrani

Dinàmiques de treball

Els alumnes s’organitzaran en petits grups de treball per a fer una mateixa activitat. En funció del nombre d’alumnes, tots faran la mateixa activitat alhora o es faran activitats diferents simultàniament i es farà una rotació dels grups.

Treball previ

Es proporcionarà al centre imatges amb baixa resolució ( ja són a les xarxes), i n’hauran d’identificar l’autor, el lloc on es va fer la imatge i el motiu.

S’haurà d’haver siutat  la guerra civil espanyola en el context europeu de l’època.