Presentació

El Camp d’Aprenentatge de Juneda és un servei educatiu que està situat a la plana de Lleida, a la població de Juneda. Vivim a tocar de la IV sèquia del canal d’Urgell, al límit entre les terres de secà de les Garrigues i les de regadiu del Pla d’Urgell. Precisament aquesta zona i el seu paisatge és la base de la nostra proposta educativa, que permet a l’alumnat viure i experimentar la vida rural (agricultura i la ramaderia) sempre tenint en compte criteris de sostenibilitat, respecte i preservació de l’entorn.

Els àmbits de treball més significatius que podem treballar, dels quals se’n desprenen les nostres activitats, es fonamenten en els següents eixos:

• La vida en una explotació familiar agrària.
    • La cria dels animals de granja: alimentació i control del bestiar, tipus de ramaderia i producció.
    • L’apicultura: insectes pol·linitzadors i la seva incidència en l’activitat agrícola de la zona, productes del rusc i l’explotació d’una arnera.
    • L’hort: producció d’hortalisses, gestió de l’hivernacle i elaboració de planter.
    • La transformació del aliments: treball dels làctics, carnis i vegetals. Elaboració de farines, pastes i productes panificables. Estudi de les fermentacions i la conservació dels aliments. Diferències entre la producció artesana i industrial dels aliments.
  • Tipus d’agricultura.
    • Explotacions ramaderes i agrícoles tradicionals, d’alta producció, ecològiques, regeneratives, integrades. Diferències, formes d’actuar i impacte d’aquestes en l’entorn.
  • Estudi del paisatge rural.
    • Juneda, del secà al regadiu: models de transformació d’un territori i estudi dels elements que l’han fet possible.
    • Canal d’Urgell: identificació de cultius, distribució de l’aigua segons les diverses tècniques de reg i ús dels recursos hídrics.
  • Gestió sostenible d’una explotació agrària (Ecocentre).
    • Mesurar per aprendre: ànàlisi de la salut bioclimàtica de la granja escola.
    • L’energia del paisatge: ús d’energies renovables, tècniques agrícoles i distribució de l’aigua del Canal d’Urgell.
    • Camins d’energia: construccions sostenibles, materials enfocats a l’estalvi d’energia, elements i aplicacions bioclimàtiques.

Actualment el CdA Juneda desenvolupa els seus programes educatius conjuntament amb les Obagues, la cooperativa de treball associat que aporta les instal·lacions, el conjunt de les infraestructures educatives i part del personal.

Hi treballem quatre professionals del Departament d’Ensenyament  i dues persones de suport de la cooperativa de Les Obagues. La nostra tasca docent amb els alumnes es desenvolupa a partir d’una atenció continuada a professors i alumnes dels centres que fan estada.

Els centres educatius que fan estada de tres a cinc dies al nostre Camp d’Aprenentatge, s’allotgen i realitzen les activitats programades a les instal·lacions de les Obagues.

cropped-Les-Obagues-des-del-cel.png

Us hi esperem!