Projectes Compartits

Els projectes compartits són una modalitat d’actuació entre el Camp d’Aprenentatge i els centres de la comarca interessats, per tal de fer un treball conjunt més aprofundit en algun dels àmbits temàtics al llarg d’un curs escolar. Es treballa conjuntament amb el Consorci del Bages per a la gestió de residus, entitat de la comarca amb qui fem Xarxa al Bages per l’educació ambiental, acostant visions entre el món educatiu i el món tecnològic.

El principal objectiu és donar a conèixer la gestió de recursos geològics, de l’aigua i dels residus i fomentar hàbits de minimització de l’impacte de les persones en el medi.

Els Projectes Compartits amb Primària es duen a terme cada curs alternant la temàtica. Un curs residus i el següent geologia i així consecutivament. Durant el primer trimestre es crea l’aliança entre els i les mestres o professorat dels centres educatius i l’equip educatiu del CdA i entitats de la Xarxa. Es planifiquen els projectes, es fa formació i es planteja un epítom, és a dir, una idea o acció que presenti la situació-problema, que sigui estimulant i pugui generar preguntes. Durant el segon trimestre es realitzen activitats amb l’alumnat, tant les pròpies del CdA, com les elaborades per les escoles o instituts. I al tercer trimestre es duu a terme una acció final que permet que els alumnes puguin ser agents actius en la cerca de solucions a la problemàtica exposada i es tanca amb una avaluació dels projectes. El curs que es realitzen Projectes Compartits de Geologia també es treballa conjuntament amb el Geoparc.

Els Projectes Compartits amb secundària es du a terme cada curs el Projecte Compartit la Ciutat com a Ecosistema, del qual estem realitzant la prova pilot. Es planteja l’epítom durant el curs anterior i es realitzen activitats durant tot el curs, però sobretot durant el primer trimestre. Al tercer trimestre també es duu a terme una acció final, que el Curs 22-23 va consistir en el I Congrés d’Ecociutat, Joves per la Sostenibilitat. Aquest Projecte Compartit també es treballa conjuntament amb el Parc de la Séquia.

Una mica d’història

Des del curs 2007-2008, el Camp d’Aprenentatge del Bages organitzem els Projectes Compartits (PPCC). Es realitzen amb centres educatius de primària i secundària i són una modalitat d’actuació entre el CdA i els centres de la comarca interessats, per tal de fer un treball conjunt més aprofundit, en algun dels àmbits temàtics, al llarg d’un curs escolar. Es crea una comunitat d’aprenentatge entre el CdA i el Consorci del Bages per a la gestió de residus, entitat amb qui fem xarxa per l’educació ambiental.

A l’inici, el curs 2006-2007 es va fer una formació als CdAs per treballar amb projectes partint d’una situació-problema on es convidava a l’alumnat a treballar una determinada temàtica per tal de que al final del projecte siguessin agents actius que es poguessin respondre:  i jo, què hi puc fer?

El principal objectiu dels PPCC és donar a conèixer la gestió de recursos geològics i dels residus, fomentant hàbits de minimització de l’impacte de les persones en el medi.

En els seus inicis, els PPCC amb els centres de primària treballaven la temàtica de residus i de l’aigua, alternant-la cada curs. També es va treballar el riu Llobregat i els seus cursos (alt, mitjà i baix) conjuntament amb el CdA de l’Alt Berguedà i el CdA de Can Santoi i escoles vinculades a cada curs del riu. A partir del curs 2016-17, es van engegar els Projectes Compartits de geologia, i des d’aleshores s’han anat intercal·lant un any de residus amb un any de geologia.

També, des del curs 2020-21 s’han engegat els PPCC sobre l’Ecociutat amb centres de secundària de la comarca per tal de treballar la ciutat com a ecosistema i explorar i descobrir si és sostenible i quines accions es podrien emprendre en cas que no ho sigui.  Des del curs passat hem creat un grup de treball dins el Pla de Formació de Zona del CRP del Bages amb el professorat dels centres de secundària que participen d’aquest PC, el CdA, el Consori i el Parc de la Séquia, per seguir avançant en la proposta de projecte, programant-lo i fent formacions..