Activitat: Els fongs i els bolets

Bolets

MODALITAT:
Estades
Sortida d’un dia

Nivells educatius: (cliqueu per visualitzar la fitxa de l’activitat)

Educació Primària (CI, CM, CS)

Educació Secundària (1r i 2n d’ESO)

Desenvolupament de l’activitat:
Presentació
  • Comentari introductori a l’aula sobre els bolets i els fongs. Els alumnes exposen què saben dels bolets. Es plantegen preguntes o dubtes del tipus: de què s’alimenten, a sobre d’on viuen, què és un fong i què és un bolet, quins beneficis aporten al bosc, com saber si són comestibles, en què s’assemblen a un animal i en què a una planta, com es reprodueixen, etc.

• Breu explicació sobre com s’han de collir els bolets i perquè s’ha de fa així, quins es poden agafar i quants de cada tipus.
Treball de camp (matí)
  • Sortida a l’entorn proper del centre per anar a buscar bolets.
Treball de laboratori a l’aula (tarda)
  • Tria dels bolets: separar els coneguts de la resta.
  • Conversa sobre utilitats, perjudicis, funcions dels bolets i dels fongs.
  • Identificació dels bolets trobats a partir de diapositives.
  • Observació de les diferents parts del bolet amb lupa binocular.
  • Descripció d’un dels bolets trobats.
  • Preparació de l’esporada (només CS i ESO).
  • Preparació i observació microscòpica de les espores (només CS i ESO).
Producte final:

Al final de l’activitat proposem al centre educatiu dues opcions per tancar l’activitat:

Opció 1: Debat sobre l’estat del bosc després de la temporada boletaire. Els alumnes hauran de dividir-se en dos blocs i defensar la seva posició sobre la conveniència o no d’instaurar un carnet de boletaire als boscos del seu municipi per poder recol·lectar-hi bolets. El CdA facilitarà articles de premsa per tal de treballar abans del debat i poder-lo preparar adequadament. Els alumnes hauran de prendre part i argumentar els diferents punts de vista i solucions que hagin pogut aportar. (CM i CS de Primària).

Opció 2: Realitzar una exposició temporal amb els bolets que haurem recollit al bosc, etiquetant-los amb el seu nom, si són comestibles o no, i les parts dels bolets. Es recomana que l’exposició la visitin els alumnes d’Educació Infantil del mateix centre, o que s’obri a la comunitat educativa del centre.

Observacions:

El material per realitzar l’activitat el proporciona el Camp: quaderns de presa de dades, cistell per cada grup, safates… Si el centre ho creu convenient els alumnes poden portar els seus propis cistells. Per al treball de laboratori es farà servir l’aula o el laboratori del centre. Els instruments a utilitzar seran també els del centre (lupa binocular, càpsules de petri, etc.). Si aquest no en disposa, serà el Camp qui els portarà. Aquesta activitat només es pot portar a terme durant els mesos d’octubre i novembre.

Enllaços:

Quadern EI