Activitat: L’Edat mitjana a l’Alt Berguedà

MODALITATS
Estada
Sortida d’un dia
Nivells: (cliqueu per visualitzar la fitxa de l’activitat)

Educació Primària (CS)

Educació Secundària

Desenvolupament de l’activitat:
Al castell de Guardiola de Berguedà
  • Funcions i parts de l’edifici.
  • La restauració de l’edifici.
Al monestir de Sant Llorenç prop Bagà
  • El context històric: l’Edat Mitjana i els monestirs.
  • Introduir l’alumne en el coneixement de l’estament monàstic en el món medieval.
  • Conèixer i identificar els principals elements de l’estil romànic presents en aquest monestir.
  • Breu història del monestir de St. Llorenç prop Bagà.
  • Estudi del monestir i de la cripta (la orientació, les naus, la volta, les obertures, el gruix dels pilars, els contraforts, etc.).
  • La piràmide social de l’època medieval.
Al nucli antic de Bagà
  • Conèixer l’estructura d’una vila medieval.
  • Observació dels diferents vestigis i espais medievals a través d’un recorregut pel nucli antic.
  • Identificació dels principals trets arquitectònics (romànic i gòtic) de l’església parroquial de St. Esteve de Bagà, exemple de transició del Romànic al Gòtic.
  • Contextualització de l’època: la llegenda del “Rescat de les 100 donzelles”.
Producte final:

Opció 1: De retorn al centre els alumnes hauran de confeccionar la piràmide social de l’època medieval. Haurem vist 3 edificis representatius del període i dels estaments de la Baixa Edat Medieval. Pot ser interessant traslladar la piràmide social de l’època baix medieval a la societat contemporània, de manera que també creïn una piràmide social per a l’època actual.

Opció 2: Elaborar un mapa conceptual amb els tres estaments i edificis medievals que hem vist, per tal d’explicar les relacions entre els estaments i alguns trets dels drets i deures de cadascun.

Observacions:

L’activitat és d’un dia de durada, cal portar esmorzar, dinar i aigua. També és recomanable bon calçat per caminar, ja que els desplaçaments d’un edifici a l’altre es realitzaran a peu. L’activitat es pot modificar a partir de la demanda ii interessos de cada centre i el nivell educatiu dels alumnes, escollint unes o altres parts de l’activitat, en aquest cas caldrà una major coordinació amb els mestres del CdA. L’activitat està pensada com a introducció als alumnes a l’estudi del món medieval. La visita al monestir de Sant Llorenç és gratuïta, sempre que es sol·liciti amb antelació a la Diputació. (Ho heu de fer des del centre educatiu, des del CdA us facilitarem els passos a seguir).

Enllaços:

Localització activitat