Tres mestres de l’àlbum il·lustrat: LIONNI – SENDAK – UNGERER

En un interval de cinc anys van aparèixer tres obres de Leo Lionni, Maurice Sendak i Tomi Ungerer que es troben a l’inici de la gran revolució de l’àlbum il·lustrat. Unes obres que van obrir nous camins en la literatura infantil i en van aportar noves idees.

El petit Blau i el petit Groc va ser la primera obra de Leo Lionni (1959). La va crear, segons explica, per entretenir els seus néts durant un viatge en tren utilitzant petits trossos de paper de color com personatges. L’ús de la representació abstracta i del collage com a tècnica, introduïts per Lionni en aquest àlbum, va revolucionar la il·lustració dels llibres infantils.

El petit Blau i el petit Groc representa la senzillesa i l´harmonia elevades a la categoria d´obra d´art, i també una metàfora sobre l´amistat, la innocència i la tendresa.

El 1961 Tomi Ungerer va publicar la que es considera la seva obra mestra: Els tres bandits. Una història explicada com si fos un conte clàssic i que, de manera cinematogràfica, explica uns fets que van des de la por inicial a la tendresa i somriure final.

El relat destaca pel seu caràcter descriptiu, l’ordre narratiu de les accions i la senzillesa amb la qual Ungerer guia al lector. Però sobretot destaca pels contrastos cromàtics característics de bona part de l’obra de l’autor.

La publicació el 1963 d’Allà on viuen els monstres de Maurice Sendak va suscitar una certa polèmica pel tractament poc exemplar dels infants, tot i això ha arribat a ser un clàssic de la LIJ i un referent imprescindible.

Sendak amb aquesta obra va portar el llibre infantil a territoris obscurs i inexplorats i assolí unes quotes artístiques i poètiques que fins aleshores només es trobaven en la literatura per adults. Mostra com cap altra de les seves obres les seves obsessions: les tensions psicològiques de la infantesa i el fer-se gran, la dependència i ressentiment vers els pares i allò que espera els infants quan s’endinsen a l’edat adulta.

La bibliomaleta Tres mestres de l’àlbum il·lustrat:  LIONNI – SENDAK – UNGERER ha estat elaborada amb la complicitat de l’editorial Kalandraka.

El Servei Educatiu Baix Llobregat-6 posa a l’abast de les escoles de la demarcació una maleta amb 27 obres d’aquests mestres de l’àlbum il·lustrat.