Projectes d’innovació educativa comunitària

La Fundació Jaume Bofill té entre els seus projectes més destacats la Crida Comunitats que eduquen. Educació 360.

Aquesta crida té com a principal objectiu detectar iniciatives comunitàries que apostin pel treball i lideratge col·laboratiu entre diversos actors (escoles, famílies, ONG, museus, biblioteques, xarxes, centres de salut, entitats de lleure, universitats…) i que ofereixin oportunitats educatives d’aprenentatge i desenvolupament als infants i joves.

Per a donar suport als centres interessats s’ha publicat l’informe Projectes d’innovació educativa comunitària: ingredients d’èxit i reptes. Entre els seus autors hi destaca en Jordi Longàs antic professor dels Salesians de Sant Vicenç dels Horts i col·laborador del Pla Educatiu d’Entorn de la mateixa població.

La publicació parteix de la premisa bàsica que els projectes educatius col·laboratius i comunitaris esdevenen una nova manera de plantejar els projectes educatius en el segle XXI tant la idea d’una educació en xarxa, tenint present el vessant relacional—col·laboració— però també la globalitat del sistema —comunitat—,per tal de donar respostes conjuntes a reptes educatius compartits. En aquest sentit, s’apunta que aquesta filosofia que trenca amb la individualitat i la fragmentació serà cada cop més present en l’àmbit educatiu i social.

Un dels punts que s’hi destaca és el paper de l’escola la qual esdevé un agent educatiu més en la comunitat actuant com a hub social i un dels nodes centrals de la xarxa. Els propis professionals subratllen el valor d’aquestes iniciatives fent èmfasi en: l’aprofitament dels espais escolars i comunitaris per part dels infants, joves i famílies; la creació d’itineraris compartits i continuats entre les diferents etapes educatives; o l’aprenentatge i la cohesió de la comunitat.