Al programa “Som el que fem” de TV3, es va dedicar un reportatge a com l’Institut Guttmann orienta els mestres a evitar que els alumnes amb discapacitats quedin apartats les estones d’esport o de pati.
Accés al reportatge Mou-te i veuràs – : http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/som-el-que-fem/mou-te-i-veuras/video/5621493/
Es dóna la particularitat que les tècniques tractades en el reportatge: «Mou-te i veuràs» Activitats físiques per a tothom, són les que van fonamentar una activitat formativa, portada a terme el curs passat, que va adreçar-se al professorat de la nostra demarcació.
El taller va ser desenvolupat per professorat col·laborador de l’Institut Guttmann i amb la denominació Workshop d’inclusió d’infants amb discapacitat motriu d’origen neurològic a les sessions d’educació física a l’escola ordinàriava comptar amb aquest programa:
Descripció | El workshop va dirigit a fisioterapeutes, mestres i professors d’Educació Física d’escoles ordinàries que tenen algun alumne amb discapacitat física d’origen neurològic a les seves aules. L’objectiu d’aquesta formació és conèixer la filosofia de l’escola inclusiva i dotar de recursos teòrics i pràctics per tal d’ajudar a aplicar estratègies metodològiques que afavoreixin la inclusió de l’infant amb una discapacitat neurològica. Es tracta de modificar els jocs, els esports i les sessions d’educació física tradicional i fer-los aptes i divertits per a tothom. |
Objectius | Introduir els participants en els fonaments teoricopràctics que els capacitin per impartir activitat física inclusives en la qual pugui participar qualsevol persona, independentment de les seves habilitats motrius o cognitives i amb discapacitat o sense.L’objectiu d’aquesta formació és conèixer la filosofia de l’escola inclusiva i dotar de recursos teòrics i pràctics per tal d’ajudar a aplicar estratègies metodològiques que afavoreixin la inclusió de l’infant amb una discapacitat neurològica. Es tracta de modificar els jocs, els esports i les sessions d’educació física tradicional i fer-los aptes i divertits per a tothom.
· Donant a conèixer estratègies i estructures de sessió que facilitin la inclusió de les persones amb discapacitat en les sessions d’educació física en grups · Creant unitats didàctiques on tots els estudiats tinguin cabuda · Facilitant un marc de reflexió sobre la inclusió i normalització social mitjançant ‘educació física. |
Continguts | 1. Coneixement de la discapacitat motriu
2. Coneixement de diferents metodologies per facilitar la inclusió Estructura Dues sessions de 2 hores que es distribuiran en part pràctica, 90% i teòric el 10% – Part pràctica – Estratègies i recursos en les sessions d’educació física – Estructura d’una sessió d’un grup/classe per arribar a tots els infants segons la diversitat de capacitats i el seu desenvolupament motor.- Realització de transferències terapèutiques usuàries de cadira de rodes i altres ortesis. – Estructura d’una programació d’educació física inclusiva – Part teòrica Reflexió i posada en comú de la pràctica realitzada amb tots els participants. Objectius Conèixer la discapacitat motriu Conèixer diferents transferències esportives dels infants amb discapacitat en diferents espais. Aprendre adaptacions i orientacions didàctiques que facilitin la participació de tothom |