Novetats en les lectures de la #rondadellibres 2018-2019

A la Ronda de llibres del curs 2018-2019 hi haurà algun canvi en les lectures, tant a primària com a secundària.

Els alumnes de quart d’educació primària es trobaran amb una novetat, el canvi de la lectura actual El bosque de los desaparecidos per Soy una nuez, de Beatriz Osés.

Els alumnes de primer d’ESO llegiran  Una bala per al record de Maite Carranza i Duna (Diari d’un estiu) de Muriel Villanueva, en lloc de dues lectures que s’havien mantingut des de la primera edició: Gent de mar i Serena.

Beatriz Osés. Soy una nuez. Barcelona: Edebé, 2018 (Tucán naranja) ISBN 978-84-683-3457-8

Amb aquest llibre, l’autora va guanyar el premi Edebé de Literatura Infantil 2018. De la ressenya que fa Chus Díaz al blog de la llibreria Al·lots destaquem que és un conte curiós, divertit i entranyable alhora. A través d’aquest judici surrealista, l’autora ens acosta al problema dels refugiats i a les injustícies del sistema legislatiu d’una manera ben original. La narració alterna passatges del judici amb capítols on els personatges expliquen les seves experiències en primera persona. D’aquesta manera coneixem la dura aventura de l’Omar fins a arribar al jardí de la Marinetti, però també la seva amabilitat i gran cor; descobrim com és l’advocada, una dona solitària que veu en l’aparició del nen una nova esperança per a ser feliç; i repassem la història dels singulars veïns amb els quals fa amistat l’Omar.

Maite Carranza. Una bala per al record. Barcelona: Santillana. Grup Promotor, 2017 (Jo Llibre) ISBN 978-84-16661-65

Teresa Duran a la revista Faristol escriu aquestes línies sobre Una bala per al record:

Ambientada a Astúries durant la guerra civil, i basada en un fet real, aquesta nova novel·la de Maite Carranza entra de ple en el gènere del viatge iniciàtic.

L’adolescent protagonista, fill d’un miner sindicalista que està empresonat en un camp de concentració, emprèn, a precs de la seva mare, una llarga travessa del país, només acompanyat per la seva gossa Greta. Aquest periple el transformarà de nen en home per tot allò que hi troba, una superba natura no mancada de llops, o persones singulars, entre les quals cal destacar el concís tractament donat a les figures secundàries femenines, dones tan valentes com sorrudes, de les quals se’n parla habitualment poc en els relats que tenen un marc èpic.

Un cop més Carranza sap emprar una prosa tan atractiva com fluida, i la novel·la fa anar el lector pels camins que transiten de l’ansietat a la calma, obligant-lo, amb tacte, a assimilar versemblantment la petitesa de l’individu singular davant l’absurda magnitud d’una guerra.

Muriel Villanueva. Duna (Diari d’un estiu). Barcelona: Babulinka Books, 2015 (Petites Joies per a Grans Lectors) ISBN 978-84-941590-7-7

Joan Bustos a la revista Faristol escriu aquestes línies sobre Duna:

Sota l’aparent senzillesa del diari de vacances (odiosa imposició escolar!) de la Duna, aquesta petita (pel format) meravella ens parla del còctel d’emocions i de sensacions que ens aclapara quan deixem enrere la infància. L’oci compartit amb les germanes en un poble de la costa, sota la mirada de l’avi malcarat i amb l’absència volguda de la mare, adopta un caire especial amb la coneixença d’un nen callat, en Max. Amb una prosa bellíssima, la Duna ens glossa de manera natural, creïble i fluida, el primer amor, la primera regla, el primer enfrontament amb la mare i el descobriment de la fragilitat dels adults. Tot amanit amb misteris hàbilment dosificats, tal vegada no tan transcendents com el que té a veure amb la pregunta del milió: qui sóc?

Un llibre que no sols permet parlar d’emocions, sinó anar-les redescobrint i interpretant mentre es llegeix. Les il·lustracions, sòbries i plenes d’imaginació, són el complement perfecte a la descoberta que suposa aquest estiu transcendent i s’integren sense estridències al text. Finalment, el nom de la col·lecció fa justícia al títol. Ras i curt: una delícia.