Bitbot.cat, un programa de la Generalitat per fomentar les vocacions tecnològiques entre els més joves

Té per objectiu impulsar activitats extraescolars de programació i robòtica.

• Bitbot.cat és un programa d’impuls d’activitats extraescolars de programació i robòtica creat per la Secretaria de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital amb el suport de la Secretaria de Polítiques Educatives
• Jordi Puigneró: “Si no incidim en les vocacions tecnològiques podem perdre l’oportunitat de cobrir més del 50% dels 1,5 milions de nous llocs de treball en l’àmbit TIC que es crearan a Europa d’aquí al 2020”
• Jordi Miró: “És important que aquesta iniciativa estigui adreçada fonamentalment a la Primària perquè els estudis sobre vocacions professionals futures demostren que quan s’arriba al l’ESO aquesta decisió ja s’ha pres”

La Generalitat de Catalunya va presentar Bitbot.cat, un programa d’impuls d’activitats extraescolars de programació i robòtica promogut per la Secretaria de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital del Departament de la Presidència amb la col·laboració de la Secretaria de Polítiques Educatives del Departament d’Ensenyament, amb l’objectiu principal de fomentar les vocacions tecnològiques entre els nens i nenes de Catalunya.

La presentació, que ha tingut lloc al Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona, ha comptat amb les intervencions del secretari de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital, Jordi Puigneró i del director de general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Jordi Miró, i amb l’assistència de representants de la Federació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de Catalunya (FaPaC) i empreses i entitats del sector de la formació educativa i en TIC.

Tal com ha recordat el secretari Puigneró durant la seva intervenció, “ el sector de les TIC a Catalunya, i a tot Europa, té una mancança greu de professionals, i si no incidim en les vocacions tecnològiques i aconseguim que hi hagi més enginyers i enginyeres de l’àmbit TIC, podem perdre l’oportunitat de cobrir més del 50% dels 1,5 milions de nous llocs de treball que es crearan a Europa d’aquí al 2020 en aquest sector”. En aquest sentit, Puigneró ha recordat que “el Parlament de Catalunya va aprovar fa pocs dies una resolució que insta el Govern a formar els nens i nenes en competències digitals i promoure la formació en programació i robòtica des dels primers anys de l’etapa educativa per crear oportunitats per a ells i elles i el seu futur professional”.

Puigneró ha afegit que “la Generalitat, amb l’impuls de programes com mSchools, estem promovent, des de ja fa quatre anys, l’aprenentatge i la formació en desenvolupament d’aplicacions mòbils a la Secundària, i ara, amb Bitbot.cat, volem incentivar i posar la llavor de les vocacions en l’àmbit STEM (Science, Technology, Engineering i Mathematics) entre els més petits”

En la mateixa línia s’ha expressat el director Jordi Miró, que ha insistit que “és important que aquesta iniciativa estigui adreçada fonamentalment a la Primària, entre els 8 i els 12 anys, perquè els estudis sobre vocacions professionals futures demostren que quan s’arriba al l’ESO aquesta decisió ja s’ha pres”. Miró també ha volgut posar l’èmfasi en el fet que Bitbot.cat sigui el resultat de la col·laboració entre dos departaments com el de la Presidència i el d’Ensenyament “perquè demostra fins a quin punt l’impuls de les vocacions STEM entre els més joves i molt especialment entre les noies, és un tema transversal i prioritari per a aquest Govern”.

Sobre Bibot.cat

Bitbot.cat és una iniciativa de la Secretaria de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital del Departament de la Presidència que té per objectiu fomentar les vocacions tecnològiques entre els nens i nenes, i compta amb el suport del Departament d’Ensenyament a través de la Secretaria de Polítiques Educatives, i amb la col·laboració de la FaPaC.

L’àmbit d’actuació del programa Bitbot.cat es restringeix a l’oferta d’activitats extraescolars (casals de Nadal i estiu i activitats dins o fora de l’escola en horari no lectiu) i s’articula entorn a quatre eixos: creació d’un catàleg i d’una agenda d’activitats extraescolars en robòtica i programació, consultable al portal bitbot.cat; definició de programes formatius i certificació del monitors en robòtica i
programació en col·laboració amb el CitiLab Cornellà; xerrades-taller per a les associacions de famílies d’alumnes i docents amb la col·laboració de la FaPac, i promoció, difusió i foment de la participació en competicions i premis de l’àmbit de la programació i la robòtica.

Trobareu més informació del programa en aquest enllaç en format pdf  i al portal bitbot.cat

Font: Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya.