L’educació mediàtica en els processos d’aprenentatge. Conferència inaugural a càrrec de Salvador Alsius

CONFERÈNCIA INAUGURAL DEL CURS 2019-2020

L’educació mediàtica en els processos d’aprenentatge

A càrrec del Dr. Salvador Alsius
5 de setembre de 2019 a les 12:30h.
Auditori del Molí dels Frares (Sant Vicenç dels Horts)

Salvador Alsius i Clavera (Barcelona18 de juliol de 1948)[1] és un presentador de televisió i periodista català. És llicenciat en Ciències Econòmiques (1973) i en Ciències de la Informació per la Universitat Autònoma de Barcelona (1976) i doctor en periodisme per la Universitat Pompeu Fabra.[2] Fou degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya entre 1997 i 2001 i des del 1975 imparteix classes a la UB i a la UPF.[1] Ha treballat a diversos mitjans de la premsa escrita com el setmanari El mónDiario de BarcelonaEl Periódico i l’Avui. També ha treballat a TVE-Catalunya, on dirigí Memòria popular i a Televisió de Catalunya, on ha presentat els programes Telenotícies MigdiaTelenotícies NitLa RevistaBlanc o negre i La caixa sàvia.[1] Des del juliol de 2014 és membre del Consell de l’Audiovisual de Catalunya.[3]

Font: Viquipèdia

Pel que fa als centres educatius de Sant Vicenç dels Horts, l’agenda s’endegarà a les 11h per presentar, als directius de les escoles i instituts, el catàleg de les activitats de dinàmica educativa previstes per al curs 2019-2020.

A partir de les 12:30h i de cara a la conferència, l’activitat s’ofereix al conjunt de professorat de la demarcació del Servei Educatiu Baix Llobregat-6.

11 a 12h.

Presentació del catàleg d’activitats de dinàmica educativa 2019-2020. Adreçat als centres educatius de Sant Vicenç dels Horts.

12 a 12:30h

Pausa

12:30h

Conferència inaugural de curs 2019-2020 (Adreçada al professorat dels centres educatius de la demarcació del Servei Educatiu Baix Llobregat-6)

12:35h

Projecció del vídeo: 10 anys de l’aventura Aula Dial

13:00h

L’educació mediàtica en els processos d’aprenentatge” conferència a càrrec del Dr. Salvador Alsius, vicepresident del Consell de l’Audiovisual de Catalunya.

A propòsit de la plataforma per a l’educació mediàtica

En data 19 de juny de 2019, el Ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya va aprovar l’Acord 61/2019 de constitució de la Plataforma per a l’Educació Mediàtica com a òrgan de participació, amb la voluntat de donar resposta  a la demanda creixent de criteris per a la formació en comunicació, tant dels joves com dels adults, en un entorn comunicatiu canviant.

A partir de la posada en marxa del programa eduCAC, el CAC ha mantingut contactes amb representants d’entitats de l’àmbit educatiu i del lleure, universitats i grups de recerca, mestres, empreses, associacions de mitjans de comunicació i col·legis professionals interessats en la promoció de l’educació mediàtica. És per això que es va considerar necessari aglutinar-los per tal de  compartir experiències i col·laborar.

L’educació mediàtica té l’objectiu de millorar les competències comunicatives  d’infants, progenitors i docents, i de la ciutadania en general, amb la finalitat de desenvolupar un plantejament crític cap als continguts audiovisuals i en línia que reben. La digitalització i les noves formes de consum audiovisual que se’n deriven fa més necessària que mai l’existència d’eines que contribueixin al pensament crític per apoderar el ciutadà i enfortir la democràcia.

La Plataforma es proposa treballar per complir les finalitats següents:

• Reflexionar sobre el present i el futur de l’educació mediàtica, tenint present de manera especial la necessitat de suscitar actituds crítiques respecte als mitjans i als marcs mentals que els seus continguts pressuposen.
  • Servir d’instància de coordinació entre tots els professionals, les entitats i les empreses que treballen en el camp de l’educació mediàtica i contribuir al bon coneixement dels objectius i les activitats d’uns i altres per tal d’optimitzar els resultats col·lectius.
  • Endegar o donar suport a projectes de recerca i formació en l’àmbit de l’educació mediàtica, tant en l’entorn escolar com en el del lleure.
  • Elaborar propostes adreçades als mitjans de comunicació i a les entitats que els representen per tal que puguin contribuir a una millora de la cultura periodística i la cultura audiovisual.
  • Estimular la col·laboració entre centres educatius i els mitjans de comunicació de proximitat del seu entorn més proper.
  • Propiciar l’estudi d’iniciatives sobre educació mediàtica dutes a terme en altres països per tal d’ampliar el coneixement de nous models innovadors en aquest camp.
  • Constituir un fons de materials pedagògics o didàctics útil per a educadors i mitjans de comunicació implicats en aquesta activitat.
  • Servir com a instrument de diàleg amb les administracions amb vista al disseny de polítiques educatives que tinguin en compte les noves realitats de les noves formes de comunicació.
  • Amb caràcter general, qualsevol activitat relacionada amb l’educació mediàtica