La transformació d’un centre educatiu en comunitat d’aprenentatge

Les comunitats d’aprenentatge són un projecte de transformació social i cultural basat en l’aplicació d’aquelles actuacions educatives d’èxit (AEE) de les quals s’ha demostrat científicament que milloren el rendiment educatiu i la convivència. Les comunitats d’aprenentatge impliquen totes les persones que, de forma directa o indirecta, influeixen en l’aprenentatge i el desenvolupament dels estudiants, incloent-hi mestres, professors, familiars, membres d’associacions i organitzacions veïnals i locals i persones voluntàries.

La transformació està orientada cap a un somni d’escola en el qual tota la comunitat educativa i l’entorn participen de manera igualitària, per convertir les dificultats en possibilitats i millorar les expectatives d’èxit educatiu de tots els alumnes. Partint dels somnis de tota la comunitat educativa, a través del diàleg i basant-se en les evidències científiques, aquest projecte està aconseguint un doble objectiu: superar el fracàs escolar i enfortir la convivència.

Aquest no és un projecte nou, la primera comunitat d’aprenentatge va sorgir l’any 1978 en el centre d’educació de persones adultes de la Verneda-Sant Martí. Des d’aleshores, molts centres s’han afegit al projecte, des de llars d’infants, escoles d’educació infantil i primària, instituts de secundària, instituts-escola, centres formatius de persones adultes i centres formatius de persones adultes en l’àmbit penitenciari.

Tot seguit se us comparteix un document que ofereix una visió global del Projecte comunitats d’aprenentatge a Catalunya i dona orientacions a docents, famílies i comunitat educativa en general sobre les característiques, els processos i els fonaments d’aquest projecte.