“La ciència en primera persona”. Activitat educativa per a 3r i 4t d’Educació Secundària en el marc de la Setmana de la Ciència (requereix inscripció prèvia)

L’activitat “La ciència en primera persona” s’emmarca en la Setmana de la Ciència i és fruit de la col·laboració entre el Departament d’Educació i la Fundació Catalana Per a la Recerca i la Innovació (FCRI). En la seva organització, en l’àmbit territorial, hi participen els Centres de Recursos Pedagògics (CRP).
Cal tenir en compte que la finalitat principal de l’activitat és el foment de les vocacions científiques i tecnològiques entre l’alumnat del nostre país, i que això pretenem fer-ho a partir d’apropar els i les científiques als instituts.

És per això que, a l’hora d’organitzar l’activitat, us demanem que tingueu en compte:

● Destinataris: alumnat de 3r i 4t d’ESO.
● Modalitat: virtual
● Nombre d’assistents: el que convingui.
● Contacte amb el ponent: l’organització.

Antecedents
Format presencial amb la participació simultània de 100 científics i científiques.
Volem agrair-vos la feina feta en l’organització de les anteriors edicions del dia de la ciència.
Sense el suport i la col·laboració dels CRP no hauria estat possible que 12.169 alumnes i 630 docents, de 209 centres educatius, participessin a les 100 conferències que es van realitzar el curs 2018 a tot Catalunya durant la Setmana de la Ciència. I ara, us tornem a demanar la vostra participació en l’organització de l’activitat.

Enguany se celebrarà en format virtual.

Data de celebració: 18 de novembre, matí.

L’activitat va a càrrec de científics que es dediquen a la investigació i que expliquen la seva tasca, tant des del vessant científic com del vessant humà.Es proposen 4 grans temes per a tractar i possibles ponents:
– Intel·ligència Artificial: Ramón López de Mántaras (IIIA CSIC)
– Epidemiologia: Antoni Trilla (ISGlobal, Hospital Clínic)
– Genètica: Gemma Marfany (UB)
– Sostenibilitat: Sílvia Lacorte (IDAEA CSIC)

Estructura

L’activitat es fonamenta en tres parts:1. Edició d’un vídeo, d’una durada d’uns 5-10 minuts on es llença també una proposta o un repte, en aquest vídeo el/la científic/a explicarà de forma didàctica:
► La seva disciplina científica
► Què investiga
► Per què s’ha dedicat a la recerca
2. Aquest vídeo el visualitzarà l’alumnat en hores lectives juntament amb els seus professors/es. L’alumnat ens faran arribar imatge del repte aconseguit (foto o vídeo) així com les preguntes que volen formular als/a les científics/ques. En farem una selecció de tot plegat.
Un cop vist el vídeo, es treballarà en com aconseguir el repte i es plantejaran quins dubtes o preguntes volen fer arribar al/a la científic/a.
3. El dia 18 de novembre al matí, connexió en línia amb cadascun dels/de les 4 científics/ques, on els alumnes podran fer les preguntes relacionades amb la seva recerca i amb aspectes més personals. Es preveu que les 4 sessions se celebrin a la seu de l’FCRi, en els següents horaris:

● Sessió 1: 9.15 a 10.15
● Sessió 2: 10.30 a 11.30
● Sessió 3: 11.45 a 12.45
● Sessió 4: 13.00 a 14.00

Organització

● Cal omplir el següent Formulari d’inscripció dels centres indicant els centres educatius interessats a participar en l’activitat, abans del 8 d’octubre.
● El dia 9 de novembre us farem arribar els vídeos dels ponents amb els reptes.
● Del 9 d’octubre al 5 de novembre: treball amb l’alumnat
● 6 de novembre: data límit perquè els centres envien les preguntes i les imatges de com han treballat el repte proposat (preferentment fotografies).
● 18 de novembre: Dia de la ciència a les escoles. Sessió virtual amb els científics.

Més informació a

Novetats curs 2020-2021:
● Format virtual
● Participació de tots els centres que estiguin interessats
● Les dades dels centres participants es faran arribar a partir d’un Formulari d’inscripció dels centres
● La valoració de l’activitat es farà amb l’aplicatiu que sempre hem fet servir per al dia de la ciència