La Carpeta d’Aprenentatge (Alumnat) i l’Observació entre Iguals (Docents)

Des de la @xarxacb ens comparteixen dos documents:

  1. La Carpeta d’Aprenentatge:

Emmarcada en l’Avaluació per Aprendre, la #carpetadaprenentatge és un instrument que facilita a l’alumne fer evident el que ha après, i com ho ha après, per mitjà del recull raonat d’evidències. Permet la interacció entre el docent i l’aprenent (o aprenents, perquè també pot ser de grup) i fins i tot amb les famílies.

La recerca en aquest camp ha demostrat que els aprenentatges són més efectius quan els aprenents:

  1. Entenen clarament allò que s’espera que aprenguin i s’ho fan seu, tot incorporant objectius d’aprenentatge propis, quan ho creguin necessari.
  2. Reben un feedback en relació amb la qualitat esperada del seu treball i de com millorar-lo.
  3. S’involucren en les tasques escolars: –Prenen decisions dels passos a seguir.  – Són conscients dels seus errors. – Saben autoregular-se.

2. L’Observació entre Iguals:

Una pràctica per al desenvolupament professional docent que consisteix en parelles de docents, amb graus d’experiència i estatus similars, que acorden observar-se, mútuament, un o diversos aspectes pedagògics de la seva acció a l’aula, per mitjà d’instruments de recollida d’evidències de la pràctica docent a l’aula que s’utilitzen per, posteriorment, oferir-se un feedback o retroalimentació constructiva mútua que permeti la reflexió i la concreció d’objectius de millora de la pràctica d’ambdós docents (Duran, Corcelles i Miquel, 2020).

Dels diferents tipus d’observació a l’aula, l’observació entre iguals promou més l’aprenentatge entre mestres que no pas l’observació realitzada per un professor més expert o un supervisor, perquè està basada en el diàleg formatiu (més que no pas en l’avaluació sumativa) i perquè es basa en la col·laboració entre docents, no en relacions jeràrquiques que dificulten la promoció de desenvolupament professional (O’Leary, 2014).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>