El projecte educatiu ‘Servim-nos com a casa’ transforma els menjadors escolars en espais per adquirir bons hàbits alimentaris i d’autonomia

servimnoscomacasa

El projecte educatiu Servim-nos com a casa neix per ajudar a transformar els menjadors escolars en una escola de salut en què s’adquireixen bons hàbits alimentaris. La iniciativa, implantada en fase de proves, per l’empresa 7 i TRIA a trenta escoles de Catalunya des del curs passat, continua creixent a noves escoles aquest curs 2016-2017.

Servim-nos com a casa és un projecte educatiu que es fonamenta en el fet que els nens i nenes se serveixen a si mateixos o entre ells en l’espai de menjador escolar. Aquest hàbit potencia el procés de creixement i adquisició d’autonomia dels infants en el moment de l’àpat creant un espai d’aprenentatge, convivència i participació on els nens i nenes són els actors principals de l’acció educativa. La proposta cerca un menjador més participatiu on en l’actualitat 7.000 nens i nenes de Catalunya, a més de gestionar el seu temps de lleure, són actius en la gestió del seu àpat diari. A la demarcació del Servei Educatiu Baix Llobregat-6 hi participen les escoles Jacint Verdaguer (Pallejà) i Puig d’Agulles (Corbera de Llobregat).

Autonomia i relació social

La iniciativa ajuda els infants a tenir un major benestar emocional perquè esdevenen protagonistes de l’acció educativa del menjador escolar. En primer lloc perquè servint-se ells mateixos guanyen en autonomia i en segon lloc es fomenta la cohesió de grup i es potencia la relació amb els companys i companyes. El projecte funciona amb èxit a tots els centres en què s’aplica i compta amb la implicació de l’equip de monitoratge i de cuina, l’escola i la família, que són tots i cadascun d’ells una part activa de l’engranatge. Els infants estan acompanyats en aquest temps d’aprenentatge en què els monitors i els equips de cuina passen a ser referents i els orienten.

Punt de partida

L’any passat l’Agència de Salut Pública de Catalunya va presentar el document Acompanyar els àpats dels infants. Consells per a menjadors escolars i per a les famílies, que va tenir un ampli ressò en el sector de l’educació. Des de l’empresa 7 i TRIA es van recollir les propostes del document i s’ha treballat amb nutricionistes i pedagogs per donar forma al projecte Servim-nos com a casa. La iniciativa s’articula a partir de la pedagogia invisible que treballa de forma implícita aquells actes que, sense adonar-nos-en, comporten l’aprenentatge de continguts, procediments i actituds i la pedagogia de l’exemple com a eina que posa l’accent en l’actitud i en la comunicació de l’educador com a referent per assolir la seguretat afectiva que necessiten els infants.

Fonts:
7 i Tria (@7itria)
La Premsa del Baix (@lapremsadelbaix)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>