El CAC, la CCMA i l’Obra Social “la Caixa” impulsen una campanya per fomentar l’esperit crític dels joves davant els continguts perjudicials a internet

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i l’Obra Social “la Caixa” impulsen la campanya “#AMiNoMenganyen” amb l’objectiu de fomentar l’esperit crític de la ciutadania en general, i dels adolescents en particular, vers els continguts audiovisuals i incentivar un ús responsable de la tecnologia, dels mitjans de comunicació i de les xarxes socials.

La campanya, que s’emmarca en el programa eduCAC, vol apoderar la ciutadania, i en especial els joves, davant les pantalles i alertar sobre els perills del ciberassetjament, de les fake news, de les amenaces a la privacitat digital i de les addiccions al joc i a les apostes en línia, entre d’altres.

La campanya comptarà amb la difusió d’espots per TV3, de falques per Catalunya Ràdio i de clips de vídeo per les xarxes socials. També hi haurà la participació d’una desena d’influencers i youtubers, que sumen entre tots més d’un milió de seguidors. Així mateix, els mitjans audiovisuals de la CCMA tractaran els temes de la campanya en 13 programes i informatius.

L’Associació Catalana de Ràdio (ACR), que aplega les ràdio privades, també participa en la campanya i les seves emissores associades n’emetran els anuncis.

La campanya comença amb l’emissió de l’anunci per TV3 en prime time i de les falques publicitàries per Catalunya Ràdio, i es desenvoluparà en dues onades d’activitats diverses, que s’allargaran fins al 13 d’octubre. La iniciativa s’adreça especialment als joves d’entre 10 i 17 anys, per bé que també inclou missatges per als majors d’edat -especialment pel que fa a l’addicció al joc i a les apostes en línia-, així com per a les famílies, per tal que ajudin els menors a evitar l’abús de les tecnologies i els continguts perjudicials.

Segons dades de l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat), el 71,8% d’infants i joves d’entre 10 i 15 anys disposen de mòbil. Als 16 anys, el 98,9% ja es connecta a internet mitjançant el mòbil.

D’acord amb les dades de l’Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC), els infants d’entre 6 i 13 anys passen una mitjana de 5 hores diàries davant d’alguna pantalla (mòbil, televisor, ordinador, consola o tauleta), xifra que creix fins a les 7 hores el cap de setmana.

Elements de la campanya

Anunci televisiu: consta de tres escenes quotidianes d’una família utilitzant pantalles, que fan referència a la sobreexposició a les xarxes (sharenting), les fake news i les addiccions als jocs i les apostes en línia. L’emissió engega avui en prime time a TV3 i al bloc publicitari pròxim a l’InfoK del Super3.

Falques radiofòniques: desenvolupades sobre els tres eixos temàtics que marca l’anunci de televisió. S’emeten a Catalunya Ràdio des d’avui i a les emissores que integren l’Associació Catalana de Ràdio (ACR).

Clips per a les xarxes: s’han produït tres clips per difondre’ls específicament per les xarxes socials i pels webs dels mitjans de la CCMA.
Youtubers i influencers: una desena d’influencers catalans hi col·laboren aportant la seva visió, amb continguts que duen l’etiqueta #AMiNoMenganyen, especialment a Instagram i a TikTok. Aquests influencers sumen en conjunt més d’un milió de seguidors. Hi participen Jan Cutillas (1,1 milions de seguidors a TikTok), Juliana Canet, (46.700 seguidors a Instagram) i Long Li Xue (17.000 seguidors a Instagram), entre d’altres.

Implicació dels programes de la CCMA: Un total de 13 programes tractaran els temes de la campanya, amb temàtiques com ara el ciberassetjament, les fake news, l’abús de les pantalles, els perills de les noves tecnologies o el paper de la dona en la publicitat i en els videojocs. Els programes que hi col·laboraran seran els següents:

TV3: Tot es mou, El matins, APM?, Està passant i Com si fos ahir.
Super3: InfoK, que emetrà 11 reportatges amb la careta de la campanya #AMiNoMenganyen.
Catalunya Ràdio: Popap, Revolució 4.0, El matí de Catalunya Ràdio, L’ofici d’educar, Generació digital i Catalunya vespre.
iCat: Adolescents iCat.

Visites d’escoles: un total de 18.000 alumnes visiten cada any les instal·lacions de la televisió i de la ràdio de la CCMA. A partir d’avui, se’ls facilitarà material del programa eduCAC i uns còmics didàctics elaborats pel regulador audiovisual suís.
Web aminomenganyen.cat: servirà de contenidor de tot el contingut audiovisual que generi la campanya i estarà vinculat amb el programa eduCAC.

Programa eduCAC

El CAC ha posat en marxa, en l’actual curs acadèmic 2018-2019, l’eduCAC, el programa d’educació mediàtica que ofereix a les escoles i als instituts, així com a les famílies, recursos educatius per fer un ús crític i responsable dels continguts audiovisuals. El projecte compta amb la col·laboració del Departament d’Ensenyament, del Col·legi de Periodistes de Catalunya, de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i de l’Obra Social “la Caixa”. L’objectiu és que la ciutadania, i en especial els menors d’edat, adopti una actitud crítica envers els continguts que miren per les diferents pantalles i facin un bon ús dels dispositius.

|ACCÉS AL WEB|