Dos àlbums per a temps convulsos.

En moments com els que s’estan vivint, des de l’escola pensem que s’ha de parlar de tot i aquests àlbums il·lustrats de Takatuka i A buen paso ens permeten parlar de democràcia, revolta, llibertat, desobediència, conflicte, diferència, igualtat… Són llibres que a través de la conversa es poden usar des de l’educació infantil. El poder parlar de tot a l’escola és educar en llibertat i permet l’alumnat començar a construir la seva personalitat en el marc d’una societat democràtica que respecti la diferència i els drets dels altres.

Títol: D’aquí no passa ningú!
Autora. Isabel Minhós
Il·lustrador: Bernardo Carvalho
Editorial: Takatuka
Febrer 2017
ISBN 978-84-16003-76-1
40 pàgines

Hi havia una vegada un general que volia ser l’heroi d’una història. Però per tal que algú es converteixi en heroi, cal que faci alguna cosa que mereixi aquest honor: afrontar els perills amb coratge, atrevir-se a actuar quan es creu que s’ha de fer… i altres tants exemples que podríem donar.

Malgrat això, el general d’aquesta història pensava que el camí més directe per convertir-se en heroi era aparèixer en un llibre. Fins i tot sense fer res d’especial. El general tenia un exèrcit de guàrdies que l’obeïa al peu de la lletra. Complien totes les ordres, fossin les que fossin. Un dia el general va prendre una decisió… ben absurda, és clar.

Conte amb molt de ritme que presenta als infants, a partir de 5 anys, conceptes com «llibertat», «revolta» i «desobediència». Destaca per les il·lustracions, fetes amb retolador, i per l’ús que fa de l’espai i de les característiques que són pròpies d’un llibres: els fulls en blanc, la separació que hi ha entre pàgines, en fi fa un ús enginyós de la doble pàgina, la de l’esquerra atapeïda de personatges i la de la dreta en blanc per la prohibició absurda del general…, bé, en blanc fins que un fet casual provoca el desenllaç. Es tracta d’una història d’acció clara i ben definida, que reprèn el tòpic de l’antibel·licisme i del poder de la democràcia de forma molt divertida.

Les guardes del llibre mostren els més de seixanta personatges que omplen les pàgines de l’obra, uns personatges que presenten diferències entre la guarda del davant i la del darrere. Així el llibre també es pot convertir en un llibre-joc, tot jugant de cercar les diferències entre els personatges a les guardes i a buscar els personatges de les guardes dins de la història i que és el que fan.

Títol: El deshielo
Autor. Riki Blanco
Editorial: A buen paso
Febrer 2015
ISBN 978-84-944076-0-4
40 pàgines

Dos pobles enfrontats des de temps immemorials, una nit es conquereixen mútuament. En adonar-se del que ha passat, cada família es quedarà a viure a la casa més semblant a la seva al poble del costat. Mentrestant els reis negocien l’intercanvi dia rere dia, setmana rere setmana, sense arribar a un acord… El temps passa, el desglaç està arribant.

Un fet imprevist farà que els habitants d’un poble i un altre comencin a barrejar-se, a creuar els ponts i a relacionar amistosament amb els que abans eren els seus enemics perquè descobreixen que, en realitat, no hi ha tantes diferències entre ells. I és que la vida segueix el seu curs, igual que el desglaç arriba amb la primavera i desfà la neu de l’hivern. Això sí, els reis, que des de l’inici del conflicte es reuneixen cada dia, segueixen sense arribar a cap acord…

Aquest llibre visualment molt potent permet explicar la naturalesa d’un conflicte a infants a partir de 7 i 8 anys i de l’absurditat d’algunes de les accions que comporta l’inici d’un conflicte. Fa una crítica al paper que juguen els governants en qualsevol conflicte, destacant-ne la seva incapacitat de resoldre el problema mitjançant el diàleg i el reconeixement de la diferència i, alhora, d’allò que acosta ambdues parts protagonistes. També destaca, però, el paper del poble. És ell que, amb la seva iniciativa, porta a l’entesa i a la convivència.