Projecte que proposa posar a l’abast de l’alumnat dels tres primers cursos de l’ESO, l’elaboració de coneixement científic mitjançant activitats elaborades per a l’ocasió.
Això implica fer possible que cada alumne experimenti, pensi, s’emocioni, dialogui, argumenti, escrigui i representi, i s’organitzi per construir i aplicar coneixement científic, millorant la seva comprensió dels fenòmens del món.
La direcció del projecte va a càrrec de Conxita Màrquez del Departament de Didàctica de les Matemàtiques i Ciències Experimentals de la Universitat Autònoma de Barcelona.
El projecte té com a objectius:
- Promoure l’activitat científica escolar a partir de la interacció de l’alumnat amb els fenòmens naturals i el grup classe acompanyat pel professorat, experimentant les emocions que comporta.
- Construir models científics que permetin explicar fenòmens naturals.
- Identificar i resoldre preguntes i problemes en diferents contextos, aplicant models científics.
- Promoure l’experimentació com a font d’evidències que sustenten la construcció del coneixement científic.
- Relacionar el fonament bàsic del funcionament d’instruments científics amb la magnitud que mesuren per tal de contribuir a la construcció de coneixement científic.
- Comunicar l’activitat científica a partir de la descripció de fenòmens i processos, de la seva explicació amb llenguatge científic i de l’argumentació de les pròpies opinions.
- Afavorir la implicació de l’alumnat en la construcció del propi coneixement científic per tal que contínuament pugi avaluar-lo i millorar-lo.
Consta de 9 unitats didàctiques, 3 per a cada nivell.
Primer d’ESO
- Unitat 1. La gosadia d’explorar l’Univers: llunyà i alhora proper
- Unitat 2. El planeta blau: Per què? Fins quan?
- Unitat 3. La vida a la Terra: igual però diferent
Segon d’ESO
- Unitat 4. La Terra, un planeta que canvia
- Unitat 5. Què tenen en comú les muntanyes russes i els castellers?
- Unitat 6. Que ve el llop!
Tercer d’ESO