Ciències 12-15, un projecte per al desenvolupament de les competències del pensament científic a l’ESO

Projecte que proposa posar a l’abast de l’alumnat dels tres primers cursos de l’ESO, l’elaboració de coneixement científic mitjançant activitats elaborades per a l’ocasió.

Això implica fer possible que cada alumne experimenti, pensi, s’emocioni, dialogui, argumenti, escrigui i representi, i s’organitzi per construir i aplicar coneixement científic, millorant la seva comprensió dels fenòmens del món.

La direcció del projecte va a càrrec de Conxita Màrquez del Departament de Didàctica de les Matemàtiques i Ciències Experimentals de la Universitat Autònoma de Barcelona.

El projecte té com a objectius:

• Promoure l’activitat científica escolar a partir de la interacció de l’alumnat amb els fenòmens naturals i el grup classe acompanyat pel professorat, experimentant les emocions que comporta.
  • Construir models científics que permetin explicar fenòmens naturals.
  • Identificar i resoldre preguntes i problemes en diferents contextos, aplicant models científics.
  • Promoure l’experimentació com a font d’evidències que sustenten la construcció del coneixement científic.
  • Relacionar el fonament bàsic del funcionament d’instruments científics amb la magnitud que mesuren per tal de contribuir a la construcció de coneixement científic.
  • Comunicar l’activitat científica a partir de la descripció de fenòmens i processos, de la seva explicació amb llenguatge científic i de l’argumentació de les pròpies opinions.
  • Afavorir la implicació de l’alumnat en la construcció del propi coneixement científic per tal que contínuament pugi avaluar-lo i millorar-lo.

Consta de 9 unitats didàctiques, 3 per a cada nivell.

Primer d’ESO

Segon d’ESO