Carles Sancho publica la història de l’Institut Vall d’Arús.

1vallarus«Encara que l’objectiu inicial del nostre treball era fer una petita història dels vint anys d’existència de l’Institut Vall d’Arús per commemorar durant el curs 2013-14 aquestes dues dècades, quan començàrem a buscar documentació al centre vam trobar-nos, casualment, amb els primers llibres d’actes escrits a mà tant del Consell Escolar com del Claustre de Professors de l’Extensió de Batxillerat de Cervelló des del seu inici en el curs 1988-89. Així que poguérem historiar, fins i tot, els precedents de l’actual Institut Vall d’Arús a Vallirana, és a dir, en el moment que el nostre alumnat de batxillerat i, més tard, el de Formació Professional de primer grau, podia seguir els estudis post obligatoris en el propi territori –Vallirana, Cervelló, la Palma i Corbera de Llobregat- sense haver de desplaçar-se a l’extensió de Sant Andreu de la Barca o a l’Institut Frederic Mompou de Sant Vicenç dels Horts».

Així comença el pròleg de la publicació: Vint anys de l’Institut Vall d’Arús (Vallirana), obra de Carlos Sancho Meix, va nèixer a la Vall del Tormo, a la comarca del Matarranya (Franja de Ponent), el 1952. Va estudiar a l’escola del poble i als catorze anys començà el batxillerat a l’Institut d’Alcanyís. Més tard va fer Magisteri a Terol i, des de 1979 al 1993, fa de mestre al Baix Llobregat. Es matriculà a la Universitat de Barcelona per llicenciar-se en Geografia i Història.

Mestre a l’escola Santa Maria de Cervelló durant dotze anys, de 1981 a 1993, i, a continuació, exercí com a professor de Secundària primer a l’Institut de Vallirana, població on hi ha viscut des de 1983. És autor, amb altres dues mestres, de El meu llibre de Cervelló (2000) destinat a l’alumnat de 3r i 4t de Primària. Més tard obté la destinació a l’Institut Alt Penedès de Vilafranca del Penedès durant onze anys, fins el 2007, i altra vegada a l’Institut de Vallirana fins la seva jubilació, en què començà a recopilar material per la redacció de 20 anys de l’Institut Vall d’Arús.

Durant tota la seva vida ha estat molt vinculat a l’activisme cultural del territori aragonès de parla catalana: la Franja. Membre fundador en 1989 de l’Associació Cultural del Matarranya i, actualment, és el vicepresident de l’entitat. Ha col·laborat en moltes publicacions i revistes: Sorolla’t, Turolenses, Compromiso y cultura, Kalat-zeyd, Gaceta del Matarraña, Boletín del Centro de Estudios Bajoaragoneses, Plana Rasa, Lo Portal, Butlletí Interior de la Societat d’Onomàstica… També ha estat redactor de la revista Temps de Franja, publicació aragonesa en català. Forma part del col·lectiu d’articulistes Viles i gents; a la revista publicada a Alcanyís La Comarca des de fa 22 anys. Membre del Consell Científic del Instituto de Estudios Turolenses de la Diputació Provincial de Terol -2007- 2013- i del Consell Redactor de la seva col·lecció en llengua catalana Lo Trinquet. És autor, amb Enric Puch, de l’estudi Toponímia i antroponímia de Vall-de-roures (2000), amb Juan Luís Camps, de Toni Llerda, Terra i llengua (2006) i Jocs tradicionals del Matarranya per a xiquets i xiquetes (2009) i editor del segon volum de Lo Molinar. Literatura popular catalana del Matarranya i Mequinensa. 2 Cançoner (1996) i de Deu anys de Viles i gents (2007).