Avaluació diagnòstica de l’Educació Primària. Cicle inicial

En el curs 2018-2019, el Departament d’Educació va elaborar una prova d’avaluació diagnòstica per ser aplicada en acabar el cicle inicial i avaluar alguns aspectes concrets del procés d’assoliment de les competències dels alumnes d’aquest cicle.
Durant el mes de maig de 2019, una mostra d’escoles de tot Catalunya va aplicar aquesta avaluació diagnòstica de manera experimental als alumnes de segon de cicle inicial de l’educació primària. A partir del mes d’octubre de 2019, la prova diagnòstica s’allibera per a què pugui ser emprada, amb els objectius d’avaluació establerts, per totes les escoles. En aquest cas, la prova s’aplica indistintament de dues maneres: o bé, en el primer trimestre als alumnes que inicien tercer, o bé, a finals del tercer trimestre als alumnes que acaben segon.
Una vegada aplicada la prova, els resultats obtinguts de l’avaluació han de ser valorats per l’equip docent, sempre dins del marc d’un sistema educatiu inclusiu i atesa la realitat i el context determinat del centre. A partir d’aquesta anàlisi en profunditat es poden orientar i compartir processos de millora. En aquest sentit, el procés d’anàlisi de resultats requereix fer-se preguntes com ara:

• Com s’interpreten els resultats?
• Quines evidències expliquen aquests resultats?
• Què fem bé? Què hem de continuar fent?
• Què cal millorar?
• Què es pot fer per millorar?

Per a cada una de les activitats de la prova diagnòstica, us presentem una fitxa amb informació diversa.
Aquesta fitxa conté:

• Competències avaluades en l’activitat.
• Criteris d’avaluació. El perquè d’aquests criteris.
• Recursos i materials per al docent.
• Recursos i propostes didàctiques per a l’aula.