“Al sur de la Alameda”, una novel·la gràfica per entendre la llavor del conflicte…

Una història allunyada en el temps però actual quant als continguts. Una història que ens permet entendre la reacció de nombrosos col·lectius davant el poder que els menysté.

Un dia abans de la fi de la dictadura militar de Pinochet a Xile, es proclama la llei educativa coneguda com LOCE (1990) que es va a mantenir durant 16 anys tot i la caiguda del dictador. Durant tot aquest temps va ser molt criticada. I al maig de 2006 centenars d’estudiants xilens de l’escola secundària van prendre les seves escoles en senyal de protesta, l’espurna que va encendre la rebel·lió va ser l’increment del preu de la prova d’accés a la universitat. Reclamaven contra la Llei d’Educació, contra la desigualtat i contra el lucre que a Xile es feia amb l’educació. Se la va anomenar la Revolució dels Pingüins, pels uniformes que portaven els estudiants. Al sur de la Alameda, diario de una toma, de Lola Larra i il·lustrada per Vicente Reinamontes, és una novel·la gràfica que s’inspira lliurement en aquests esdeveniments.

La història se situa en un petit institut al sud de l’Alameda, a la ciutat de Santiago de Xile és ocupat pels estudiants, que decideixen unir-se a les protestes del país. La història és explicada per un dels protagonistes de la presa, Nicolás, el millor porter de l’equip de futbol, ​​que s’avorreix a les llargues assemblees i escriu en el seu quadern un diari de “la toma”. En aquest diari queda reflectit que els adolescents a més de jugar a futbol o lligar, també s’impliquen en allò que passa a la societat, que poden opinar i comprometre’s. A més d’en Nicolás, hi ha un segon narrador que observa el que passa des d’una finestra del davant del centre on tot sembla haver canviat: les aules, el pati i, fins i tot, els mateixos alumnes, que semblen ser uns altres quan es veuen enfrontats als desafiaments de la mobilització estudiantil.

És una història iniciàtica narrada en dos nivells: de text i d’imatge, de manera semblant com ho va fer Brian Selznick amb La invenció d’Hugo Cabret i Meravelles (ambdues de Cruïlla). És un llibre que proposa de manera molt directa el compromís polític i social als adolescents. Fou escollit com el millor llibre juvenil publicat a l’estat espanyol el 2014 i Premi Andersen a Itàlia el 2019.

AL SUR DE LA ALAMEDA. DIARIO DE UNA TOMA
Autora: Lola Parra