Primers passos de Sant Vicenç dels Horts com a Municipi Lector

portellJoan Portell, en representació del Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil, ha presentat les bases per a la promoció d’un municipi lector a Sant Vicenç dels Horts en una reunió amb les direccions dels centres educatius, la biblioteca municipal i l’administració educativa.

A grans trets, un municipi lector pretén involucrar tota la comunitat de la població en els següents objectius:

A. Promoure el gust per la lectura entre els infants de la població des de l’escola bressol fins a 6è de primària.
B. Aconseguir un major nivell de lectura en els infants de la vila.
C. Implicar a totes les entitats del municipi (escola de primària, escola bressol. Biblioteca, llibreria, ajuntament…), així com a tots els ciutadans, en el projecte.
D. Assolir un compromís ferm per part de tota la societat envers la lectura i el desenvolupament de la mateixa.
E. Formar ciutadans compromesos i responsables per a la millora del seu interès per l’entorn i la cultura partint de l’activitat lectora com a forma d’ampliar la visió del món.

A continuació es reprodueix la presentació feta per Portell:

Els municipis lectors  compten amb  la supervisió del CERLALC (Centro regional para el fomento del libro en América Latina, el Caribe, España y Portugal) sota els auspicis de la UNESCO.

EL CERLALC, a través de la investigadora Gemma Lluch de la Universitat de València, fa el seguiment i avaluació del programa Municipi Lector, per objectivar els resultats i analitzar com, aquest programa de foment de la lectura, pot cohesionar la vida ciutadana.

Dels resultats, CERLALC en fa un informe d’avaluació que serveix per elaborar indicadors de lectura que puguin objectivar els resultats de l’experiència.

Cal remarcar que segons l’actual Estatut d’Autonomia de Catalunya (Títol V. Capítol III. Acció exterior de la Generalitat. Art. 198 – Organismes Internacionals):  La Generalitat ha de participar en els organismes internacionals competents en matèries d’interès rellevant per a Catalunya, especialment la UNESCO i altres organismes de caràcter cultural, en la forma que estableixi la normativa corresponent.

Heus aquí un marc legal de present i sobretot de futur tant a escala local, com nacional i internacional.