Projecte d’àmbit comunitari d’impuls a la lectura a Sant Vicenç dels Horts

Aquest any, coincidint amb l’inici del segon trimestre escolar 2014-2015,  s’endega el Projecte d’Àmbit Comunitari d’Impuls a la Lectura (PdAC-ILEC en el marc del Pla Educatiu d’Entorn (PEE).

Es tracta d’una proposta del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya a l’Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts que,  un cop acceptada, és coordinada per la Regidoria d’Educació i el Servei Educatiu del Baix Llobregat-6 amb la col·laboració de la Biblioteca municipal Les Voltes.

La finalitat del Projecte és involucrar tota la població en:

  1. La promoció del gust per la lectura.
  2. La valoració positiva de l’activitat lectora per part de la societat.
  3. L’accessibilitat al llibre a tota la ciutadania.
  4. L’ús de la lectura com una eina d’interrelació, de coneixement de l’altre i de cohesió social.
  5. La implicació tots els agents socioeducatius del municipi en el foment de l’hàbit lector i el gust per la lectura.

Es tracta d’un projecte que, a part de consolidar les activitats de foment de la lectura que ja es porten a terme dins la comunitat educativa en el marc del PEE, pretén incorporar-ne de noves que abastin altres segments del teixit social vicentí. En conseqüència, per a aquest primer curs, s’han plantejat els següents objectius:

  • Conèixer els hàbits lectors de la població, a partir dels 12 anys, mitjançant una enquesta que es realitzarà durant els mesos de desembre i gener.
  • Difondre el manifest de la campanya Sant Vicenç dels Horts, m’agrada llegir, dins la programació de la Festa Major d’hivern.
  • Conscienciar les famílies de la necessitat de llegir als seus fills.
  • Elaborar i difondre guies de lectures recomanades per a les famílies de les diferents escoles.
  • Desplegar les noves accions de dinàmica educativa vinculades al món del llibre i de la lectura.

A continuació se us presenta el Manifest, el qual disposa d’un formulari en el qual tothom que ho desitgi s’hi pot adherir.

Llegir ens ho dóna tot!

A Sant Vicenç dels Horts s’inicia el projecte M’agrada llegir que té com a finalitat fer de la lectura un dels ressorts bàsics perquè la ciutadania prengui part activa en la societat del coneixement.

Els impulsors d’aquesta campanya considerem que llegir ens aporta, a través del llenguatge escrit, gran part de l’essència del pensament humà i que ens permet construir el nostre bagatge cultural mitjançant una infinitat de matisos que abasten des del fet imaginatiu més inversemblant fins a l’anàlisi més acurada d’una realitat complexa.

I és per això que apel·lem al teixit social, educatiu, cultural, polític, sindical i empresarial del nostre poble a establir els vincles més ferms possibles amb les institucions per fer de la lectura un dels estalons de la nostra comunitat perquè llegir ens ho dóna tot .

 

Ens dóna pensament i emocions
La lectura d’obres literàries ens fa aprofundir en les passions, el pensament i les emocions de l’ésser humà, tant en l’exercici de la interrelació amb els altres com amb la realitat que ens envolta.

 

Ens dóna informació i opinió
La lectura ens ajuda a valorar i a contrastar la informació que rebem a través de diversos mitjans escrits, ja siguin impresos o digitals, i, per tant, omple de continguts i de matisos la nostra opinió. En general, llegir ens aporta raonaments i arguments, i, en conseqüència, ens afina l’esperit crític i ens fa més lliures.

 

Ens dóna habilitats i recursos
La lectura contribueix a millorar les habilitats associades a la competència lectora com són la comprensió, la capacitat de raonament i la memòria, les quals, al seu torn, esdevenen recursos d’aprenentatge i comunicatius al nostre servei.

 

Ens dóna formació i cultura
La lectura ens proporciona, al llarg de la vida, els coneixements necessaris perquè adquirim la formació i el nivell cultural que ens proposem, imprescindibles per al desenvolupament personal en el marc de la societat on vivim.

 

Ens dóna oportunitats
La lectura, sigui quin sigui el nostre punt de partida com a lectors, ens ofereix diverses possibilitats d’accés: des de les variades propostes de lectura fàcil existents avui en dia fins a l’ús de nous formats. Alhora, la lectura adaptada proporciona l’accés al plaer de llegir i al coneixement a les persones amb discapacitats.

 

Ens dóna més qualitat d’escriptura
La lectura no ens fa perdre l’escriptura, ans al contrari: enriqueix l’estil individual amb la gran varietat de recursos que els autors despleguen en els seus llibres. La lectura atenta ens ajuda a escollir les tècniques i els criteris estilístics que considerem més adequats per millorar els nostres textos.

 

Ens dóna espais d’interrelació i comunicació
La lectura compartida amb els altres per mitjà de clubs de lectura, tertúlies, xerrades, conferències…, ens permet l’intercanvi enriquidor d’opinions i de coneixements, i fa possible el contacte directe amb els creadors literaris. Aquestes activitats són reforçades per la xarxa de biblioteques, sales de lectura i centres educatius.

 

Ens dóna criteri en l’ús de les tecnologies de la informació i de la comunicació
La lectura ens aporta criteris en les diverses interaccions que s’estableixen a Internet i que s’haurien de fer palesos en el nostre comportament cívic a les xarxes socials, en l’obtenció i tractament de la informació i en la gestió dels recursos compartits.

 

Ens dóna implicació i compromís
La lectura ens dota, com a ciutadans, dels elements necessaris que reforcen el nostre grau de compromís al qual ens obliga la voluntat de progrés, de millora i de benestar. I, en el món de l’empresa, la promoció de la lectura pot esdevenir un centre d’interès en la implicació voluntària en l’exercici de la seva responsabilitat social corporativa.

 

Ens dóna arrels universals
La lectura és una font d’aprenentatge universal que ens obre a la coneixença i a la comprensió d’altres formes de vida, costums, cultures, ètnies, religions…
Precisament per això, es converteix en un dels fonaments més sòlids dels valors de la interculturalitat i del multilingüisme.

***

I com que la lectura és un dels tresors substantius més valuosos del nostre patrimoni cultural —un tresor que tenim ben a mà—, llegim tant com puguem, llegim sempre que puguem, llegim!

I persona i societat milloraran.

****

Sant Vicenç dels Horts, gener de 2015*

 

*Text redactat per l’escriptor Jordi Boladeras a partir dels continguts elaborats per Teresa Cabistany, Jordi Dolcet i Antoni Moga, membres de la comissió tècnica de la campanya Sant Vicenç dels Horts, m’agrada llegir!

 

FORMALITZAR L’ADHESIÓ

 

 

4 comentaris

  1. Helena Larreula

    M’encanta el projecte. Espero que tingueu sort i el pugueu tirar endavant sense massa dificultats.

  2. Josep Ma Partegàs Mas

    Tant de bo que tingueu molt bona acollida i bons resultats. Accions semblants es poden fer a cada poble. Que l’exemple s’escampi.

    1. Redacció Autor de l'article

      Moltes gràcies, Josep M. Ja anirem informant tant des de reporteducacio.cat com des del nostre espai a Twitter i a Google+ de l’evolució del projecte. Salutacions cordials.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>