Personalitzar l’aprenentatge: pràctiques centrades en l’alumne. Una aportació de Ramon Grau

En el marc de la formació sobre El rol del centre educatiu dins del marc del Pla Educatiu de l’Entorn 0-20 de Sant Vicenç dels Horts, es va programar una conferència del professor Ramon Grau que es va haver d’emetre per videoconferència el passat dia 16 d’abril degut a l’actual situació de confinament.

Ramon Grau, és llicenciat en Ciències per la Universitat de Barcelona, és catedràtic de secundària en l’especialitat de Biologia i Geologia. Ha publicat diversos articles de didàctica de les Ciències i ha impartit cursos, seminaris i assessoraments en diferents àmbits curriculars (competències, incorporació de les TIC, lideratge pedagògic). Va ser director de l’extint INS Badalona IX, anys més tard director de l’institut Quatre Cantons del Poblenou de Barcelona, centre que es caracteritza per l’ús intensiu de les TIC en un context de globalització de matèries i, actualment és sub-director general d’Ordenació curricular del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

La proposta de Ramon Grau, que va versar sobre la personalització de l’aprenentatge, la podeu visionar tot seguit.

Llegeix més»

LaMosqueta.cat, un web accessible amb activitats per encerclament dirigit

LaMosqueta.cat es un portal web on podem trobar un conjunt d’activitats destinades a nens i nenes amb discapacitats motrius, sensorials, cognitives i emocionals, i en general tota la població infantil fins a 4 anys.

L’objectiu d’aquestes activitats és desenvolupar les capacitats motrius, cognitives i comunicatives de tots els nens i nenes.

Aquest portal té com a característica diferencial la forma d’accés a les activitats, que fa que persones amb greus problemes motrius o amb problemes de relació, també puguin utilitzar els diferents jocs.

A part de la utilització del ratolí i el teclat de manera convencional, el Portal també implementa la tècnica de l’ENCERCLAMENT DIRIGIT (Barrido en castellà i Scanning en anglès), que permet l’aaccés a les activitats usant únicament dos botons.

OBJECTIUS
  • Ésser un portal web de referència de la discapacitat motriu.
  • Posar al servei d’alumnes, famílies i professionals informacions i recursos sobre ajuts tècnics d’accés a l’ordinador.
  • Posar al servei d’alumnes, famílies i professionals continguts i activitats educatives accessibles dirigides a persones discapacitades i a nens/es fins a 4 anys
  • Llegeix més»

Actuacions extraordinàries del Servei Educatiu Baix Llobregat-6

Contacteu amb el Servei Educatiu Baix Llobregat-6 per conèixer les diferents actuacions de suport, assessorament i acompanyament al Pla d’Acció dels Centres Educatius de Cervelló, Corbera de Llobregat, La Palma, Pallejà, Sant Vicenç dels Horts, Torrelles de Llobregat i Valiirana.

  • Suport als centres educatius i al professorat
  • Assessorament en ús de tecnologies digitals
  • Assessorament en recursos didàctics i propostes pedagògiques.
  • Formació planificada i en desenvolupament
  • Coordinació de xarxes territorials
  • Entorns virtuals ODISSEA
  • Informació al NODES
  • Intercanvi d’experiències
  • Recursos autoformatius per al professorat
  • Activitats i propostes per a l’alumnat

El concurs Student Awards no s’atura!

Descobreix l’univers mSchools!

Aquesta setmana mschools proposa fer art amb eines digitals, resoldre problemes d’àlgebra amb els més grans i crear una carta de restaurant amb els més petits! Tot això gràcies als recursos i experiències educatives que es trobem a Toolbox, contingut que ha estat testat i validat per docents de molts àmbits i nivells educatius de Catalunya.

CREATIVITAT PLÀSTICA

Un recull d’apps que incorporen processos digitals de creació plàstica mitjançant eines virtuals.

FX ALGEBRA SOLVER

Resoldre exercicis de càlcul científics i visualitzar la seqüència de resolució amb FX Algebra Solver.

LECTURA I ESCRIPTURA PER A P5

Recrear una carta de restaurant per a reforçar l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura entre els més petits.

mSchools ofereix un conjunt de propostes pràctiques i motivadores que promouen un ús didàctic i creatiu dels mòbils, millorant així les competències digitals dels alumnes. Visita’l i explora totes les opcions!

El concurs Student Awards no s’atura!

Llegeix més»

La Direcció General de @joventutcat ha elaborat una #guia amb consells pràctics per a professionals que treballen amb joves durant el confinament

Com ha canviat la nostra feina en els darrers dies a causa del confinament? Com ens sentim com a persones i professionals? Mitjançant aquesta guia, juntament amb la Consells pràctics per a joves durant el confinament, et convidem a acompanyar als i les joves durant els dies de confinament, però a més et proposem d’aprofitar-ne el contingut per a la teva pròpia experiència i aprenentatge.

Els professionals que treballem amb joves sempre aprofitem qualsevol situació, moment o ambient com a motor d’aprenentatge. Què ens pot aportar, doncs, el confinament? Què en podem extreure perquè ens serveixi d’ajut per acompanyar el jovent en el seu creixement personal i empoderament? Com els podem guiar perquè sàpiguen expressar-se, gestionar les emocions i positivitzar el present?

Llegeix més»

El Certamen de lectura en veu alta que es va suspendre a causa del COVID-19, proposa una alternativa per a la seva realització

Hi poden participar els centres educatius inscrits al XVI Certamen de lectura en veu alta. Cada centre educatiu podrà enviar un màxim de 5 vídeos per categoria.
Els centres educatius que desitgin participar-hi han de fer una reinscripció en les categories que desitgin i demanar que l’alumnat els faci arribar un vídeo llegint en veu alta.

Llegiu com ha de ser el vídeo i com s’ha d’enviar!

Els vídeos seleccionats pel centre educatiu es penjaran al Canal de Youtube Compartim la lectura!”. Tothom pot compartir el seu vídeo amb amics i amigues, amb familiars, o a les xarxes socials amb l’etiqueta #acasallegimenveualta

Gràcies a la col·laboració de La Galera i de Text (segells del Grup Enciclopèdia), entre tots els centres educatius participants es sortejaran 10 lots de llibres per al centre, que es faran arribar quan s’acabi el confinament. També se us enviarà un diploma digital per fer arribar a l’alumnat participant.

|web del XVI Certamen|

@salutcat proposa un material didàctic sobre #coronavirus per a infants de 6 a 12 anys

Coronavirus. 5 activitats per a saber-ne més és un material didàctic adreçat a infants de 6 a 12 anys que vol brindar informació d’interès als infants en un llenguatge adaptat a la seva capacitat de comprensió. A través d’activitats en forma de passatemps, els infants poden descobrir alguns conceptes d’utilitat d’una manera amena i divertida.

Les activitats poden fer-se en família i representen una bona oportunitat per esbrinar què saben els infants sobre tot allò que està succeint al seu entorn. Utilitzant les preguntes que encapçalen els diferents apartats, podem aprofitar per aclarir els dubtes que se’ls plantegen i contribuir a esvair les incerteses i les pors que la situació pot haver suscitat. Llegeix més»

Sant Jordi 2020, lectures recomanades sobre medi ambient i centenari de Rodari

El medi ambient i Gianni Rodari són els protagonistes de bona part de les lectures que la Comunitat de pràctica de biblioteques escolars del Servei Educatiu Baix Llobregat-6 us proposa enguany per Sant Jordi.

La major part de les propostes que es recomanen tenen com a fil conductor el medi ambient: lectures conservacionistes, biografies, llibres de coneixements sobre animals, àlbums il·lustrats, relats…

Però des de la comunitat de pràctica també ens hem volgut afegir al centenari del naixement del gran Gianni Rodari proposant dues lectures, una per a cicle mitjà i l’altra per a cicle superior. Des de reporteducacio.cat ja ens vam fer ressò de la iniciativa de @KalandrakaEDIT d’anar recuperant alguna de les seves obres.

La guia inclou cinc recomanacions per a l’educació infantil i quinze per a primària (cinc per cada cicle).
Llegeix més»