Departament d’@Educaciocat: Instruccions del per al curs 2020-2021 dels centres educatius de Catalunya

Aquest document té com a finalitat facilitar la tasca organitzativa i pedagògica dels centres educatius i orientar en la presa de decisions per preparar el nou curs escolar, d’acord amb catorze criteris generals amb la base que l’activitat docent presencial constitueix l’opció més desitjable i, per això, tindrà un caràcter prioritari en tots aquells contextos on sigui possible. No obstant això, la docència virtual també es considera un complement en l’educació postobligatòria.

Es parteix de l’oportunitat de valorar el nostre sistema educatiu. Un sistema que pensa en el benestar del seu alumnat i de les seves famílies. És el moment de la col·laboració i el compromís a tots els nivells, de la professionalitat i de la imaginació, del treball en equip i de la recerca d’aliances, de la complicitat de l’entorn per adequar el currículum en el marc del Projecte educatiu de cada centre. De repensar què fem i com ho fem. En definitiva, de dissenyar unes estratègies educatives que donin resposta a les necessitats i als drets de l’alumnat i, molt especialment, del que viu en entorns desafavorits, el que ha patit amb més cruesa els efectes de la pandèmia.

Llegeix més»

“El meu heroi ets tu” és un llibre escrit per als infants de tot el món afectats per la pandèmia, que ara ha estat traduït al català

Aquest conte és un projecte desenvolupat pel Grup de Referència del Comitè Permanent entre Organismes sobre Salut Mental i Suport Psicosocial en Situacions d’Emergència (de les sigles de l’anglès IASC MHPSS RG). El projecte comptà amb el suport d’experts mundials, regionals i nacionals dels Organismes Membres de l’IASC MHPSS RG, a més de pares, cuidadors, mestres i infants de 104 països. Llegeix més»

Formació de persones adultes. “Semipresencialitat en l’Educació al Llarg de la Vida: Experiències per Compartir i Aprendre”

Jornada telemàtica sobre semipresencialitat a l’educació al llarg de la vida on diversos  ponents explicaran les seves experiències en el marc dels ensenyaments oferits als centres de formació d’adults per tal que puguin servir d’exemple per a altres centres que vulguin implantar aquesta modalitat, o millorar-la, en els pròxims cursos.

Jornada destinada a professorat de centres de formació d’adults en actiu o destinats el curs vinent. Llegeix més»

Cap a la reobertura de les biblioteques escolars. Orientacions del programa PuntEdu

Davant la incertesa de l’inici del curs vinent i pensant sempre en la biblioteca dels centres educatius com una eina per a l’aprenentatge, la inclusió i l’equitat, des del programa Puntedu s’ha elaborat un document amb orientacions, reflexions i consells de cara a la reobertura de les biblioteques escolars.

Llegeix més»

Escoles feministes, transformació educativa per una escola pública emancipadora

Són docents, mares, pares i col·lectius que aposten per la transformació educativa de l’escola pública des d’una mirada feminista. Son un espai comunitari, autoorganitzat i horitzontal, independent d’institucions i entitats privades. Volen repensar metodologies, continguts, objectius, eines institucionals i tot allò que afecta l’educació pública a partir d’una perspectiva feminista, ecologista, antiracista, anti classista, anticapacitativa i, en definitiva, des d’una perspectiva veritablement transformadora. Una altra innovació educativa és possible!

 

Llegeix més»

Flama del Canigó 2020. Festa Nacional dels Països Catalans

Un any més renovem la Flama del Canigó, i ho fem en una situació adversa i plena d’incerteses. Malgrat les dificultats, una petita gran xarxa col·lectiva fa possible, també aquest any, que la flama que es regenera al cim del Canigó arribi a tots els indrets de casa nostra. A cada ciutat, a cada vila, a cada barri, a cada balcó. Treballant col·lectivament per un objectiu comú.  Llegeix més»

La nova versió de la gramàtica essencial de la Llengua catalana incorpora fitxers d’àudio en els quatre dialectes

La Gramàtica essencial de la llengua catalana (GEIEC) és una versió reduïda i adaptada per a la consulta en línia de la Gramàtica de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalans.

La GEIEC té com a objectiu general fer accessible a un públic ampli la descripció i la normativa gramaticals contingudes en la Gramàtica de la llengua catalana. L’adaptació s’ha realitzat tant pel que fa al contingut i la forma d’expressió d’aquest, com a l’estructuració i el format, a fi de facilitar-ne la consulta a través d’Internet.

Per a assolir aquest objectiu, s’ha partit del text de la Gramàtica de la llengua catalana (GIEC) i s’han realitzat diverses actuacions generals complementàries, que es descriuen succintament a continuació i s’amplien en apartats successius. Llegeix més»

21 de juny: Dia Internacional de l’Educació no Sexista

Malgrat que pugui semblar un contrasentit destinar una diada en clau educativa just quan el curs escolar  ja s’ha acabat – sigui confinats, desconfinats i sigui amb noves o sigui amb velles normalitats-, és bo recordar que el 21 de juny és el Dia Internacional de l’Educació no Sexista. Posar en relleu els objectius d’una educació igualitària, lliure d’estereotips i que posi fi a la discriminació per raons de sexe, és un dels principals signes de civilització.

A més, si considerem l’educació més enllà dels horaris i calendaris escolars i de les parets de les aules i la fem extensiva a una responsabilitat comunitària, aleshores ja pot ser més secundària la determinació d’una data o d’una altra per commemorar una diada internacional d’aquesta naturalesa. A continuació us deixem una reproducció de l’entrada a la Viquipèdia sobre el Dia Internacional de l’Educació no Sexista i tot seguit un enllaç a un repertori de recursos seleccionats per la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya. Llegeix més»