21 de març: Dia Mundial de la Poesia

El Dia Mundial de la Poesia, celebrat cada any el 21 de març, commemora una de les formes més preades de l’expressió i la identitat i la lingüística de la humanitat. La poesia, practicada al llarg de la història a totes les cultures ia tots els continents, parla de la nostra humanitat comuna i dels nostres valors compartits, transformant el poema més simple en un poderós catalitzador del diàleg i la pau.

La UNESCO va adoptar per primera vegada el 21 de març com a Dia Mundial de la Poesia durant la seva 30a Conferència General a París el 1999, amb l’objectiu de donar suport a la diversitat lingüística a través de l’expressió poètica i fomentar la visibilització d’aquelles llengües que es troben en perill.

El Dia Mundial de la Poesia és una ocasió per honrar els poetes, reviure tradicions orals de recitals de poesia, promoure la lectura, l’escriptura i l’ensenyament de la poesia, fomentar la convergència entre la poesia i altres arts com el teatre, la dansa, la música i la pintura, i augmentar la visibilitat de poesia als mitjans. A mesura que la poesia continua unint persones a tots els continents, tots estan convidats a unir-se.

Coincidint amb la commemoració dels 100 anys del naixement de Gabriel Ferrater i els 50 anys de la seva mort, enguany la Institució de les Lletres Catalanes (ILC) ha escollit el seu poema Si puc i l’ha traduït a diverses llengües, presentant-ho en el document següent: Llegeix més»

Convocatòria pública per a la participació dels centres educatius en programes d’Innovació Pedagògica. Curs 2021-2022

Amb l’objectiu de millorar la qualitat i equitat del sistema educatiu català, el Departament d’Educació vol impulsar una innovació pedagògica fonamentada en la recerca educativa i que respongui a l’evolució de la nostra societat.

Una forma d’articular aquesta iniciativa és afavorir el desenvolupament de programes d’innovació pedagògica, que constitueixen iniciatives d’un o més centres pel que fa a la seva organització i gestió o a l’adquisició de competències per part dels alumnes.

En aquest sentit, els principals objectius d’aquests programes són els següents:

  • Estimular la capacitat d’aprenentatge, i les habilitats i potencialitats personals.
  • Assolir l’èxit escolar de tots els alumnes.
  • Millorar l’activitat educativa i l’evolució del projecte educatiu dels centres que presten el Servei d’Educació de Catalunya.

Llegeix més»

Propostes d’Aprenentatge-Servei en l’àmbit de la natura

L’Aprenentatge-Servei és una metodologia que combina els processos d’aprenentatge de l’alumnat amb serveis a la comunitat per part d’aquests, tot articulat en un projecte únic on l’alumne col·labora amb el seu entorn alhora que adquireix diferents aprenentatges que es proposen des del currículum. En el desplegament curricular català, als cursos de 3r i 4t d’ESO l’alumnat ha de treballar al voltant d’un projecte de Servei Comunitari, destinant part de l’horari a millorar les seves competències específiques d’algunes àrees mitjançant aquesta col·laboració amb l’entorn. Per a que ho entengueu millor us deixem aquest vídeo de la Mariona Campoy Castellarnau on fa una pinzellada de les nocions bàsiques d’aquesta metodologia:

En aquesta línia, des de la Subdirecció General de Suport i Atenció a la Comunitat Educativa ens proposen diferents iniciatives que vinculen aquesta metodologia ApS a la millora del nostre entorn mediambiental: Llegeix més»

L’acollida de l’alumnat refugiat

Des del web de l’Alumnat d’Origen Estranger han  publicat Orientacions i Recursos que poden ajudar en el procés d’acollida de l’alumnat refugiat, ja que que en aquest últims dies han arribat a Catalunya al voltant de mil persones fugint de la guerra a Ucraïna. La majoria són dones amb infants petits i adolescents en edat d’escolarització. Alguns ja han estat escolaritzats, però aviat en rebrem més als nostres centres educatius perquè Catalunya és la comunitat on hi ha més ciutadans ucraïnesos de tot l’Estat i aquells que surten del país intenten anar on troben una xarxa de familiars o amics que els puguin ajudar. Llegeix més»

Escolarització d’Infants i Joves arribats d’Ucraïna

Al portal de centre, ja està disponible el protocol d’acollida d’alumnat desplaçat de la guerra de Rússia contra Ucraïna als centres educatius https://web.gencat.cat/ca/ucraina/persones-refugiades/escolaritzacio-dels-infants-i-joves/

+ Informació sobre l’escolarització dels infants i joves aquí

Acollida d’Alumnat provinent d’Ucraïna

Des del web d’Alumnat d’Origen Estranger  ens proporcionen materials que ens poden ajudar a l’acolliment d’alumnat i famílies ucraïneses que es van incorporant a les aules dels centres educatius, com a desplaçats de la guerra de Rússia contra Ucraïna

L’ucraïnès i les llengües a Ucraïna

Llegeix més»

Trobades organitzades des d’Escoles Verdes

Des del programa Escoles Verdes han realitzat una sèrie de trobades per a les llars d’infants, els centres d’educació primària i els d’educació secundària.

Les trobades seran al Prat de Llobregat, on es troba l’exposició Menja, Actua, Impacta. Llegeix més»