‘3 CHICAS IN TECH’. El videojoc que promou les vocacions STEAM entre les noies

Aquest videojoc de trencaclosques i plataformes de curta durada, barreja la realitat i la ficció. Hi apareixen tres dones referents de la història: Katerine Johnson, la matemàtica afroamericana que va calcular les trajectòries de vol del projecte Mercury el vol a la lluna de l’Apol·lo 11, Ángela Ruiz Robles, la mestra i inventora lleonesa coneguda com a la precursora del llibre electrònic; i Ada Lovelace, la matemàtica que ha estat considerada com a la primera programadora. Els diferents objectius a assolir són un pretext a partir de la qual la jugadora ha de prendre consciència de l’existència de dones referents dins la ciència i la tecnologia. El videojoc, per tant, no se centra en la dificultat o el repte, sinó en la coneixença de les seves protagonistes i la participació en la seva història. Les protagonistes van ser escollides directament per nenes i joves participants de la campanya #ChicasInTech. Unes participants que, tot i només poder seleccionar tres finalistes, van haver de decidir entre més de quinze dones referents de les STEAM

El videojoc està emmarcat en el projecte #chicasintech, una iniciativa de Fundación Esplai per animar a més nenes i adolescents a elegir vocacions relacionades amb la ciència i la tecnologia a través d’una campanya i diferents tallers pràctics. El projecte compte amb el suport del Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad, Hp i Miscrosoft i ha estat desenvolupat per Women in Games España.

Llegeix més»

El TERMCAT publica el Diccionari d’emergència climàtica

 

Coincidint amb el cinquè aniversari de la XXI Conferència de les Parts (COP21), de la signatura de l’Acord de París i de l’aprovació de l’Agenda 2030, el TERMCAT publica en línia el Diccionari de l’emergència climàtica, que conté més de 200 termes relacionats amb la crisi climàtica i la transició climàtica.

S’hi recullen conceptes generals de l’àmbit (escenari de referènciaretroacció climàticasensibilitat climàtica), termes relacionats amb les causes del canvi climàtic (agricultura intensivadesforestaciógas amb efecte d’hivernacle), termes relacionats amb els efectes que produeix el canvi climàtic (acidificació dels oceanspluja torrencialpunt de no retorn), termes referents a les mesures de mitigació i adaptació (compensació de carbonidescarbonitzacióemissió negativa), i noms d’acords i organismes de referència (Acord de ParísConferència de les PartsProtocol de Kyoto).

Cada fitxa terminològica conté una denominació catalana i, quan escau, formes sinònimes; equivalents en castellà, francès i anglès; l’àrea temàtica assignada; una definició i, en gairebé tots els termes, notes explicatives.

Llegeix més»

Presentació del projecte AINA

El Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública i el Barcelona Supercomputing Center presenten el projecte AINA per garantir la supervivència i la competitivitat del català al món digital amb l’ajuda de la intel·ligència artificial. AINA generarà recursos tecnològics i lingüístics per al català (corpus, models de llenguatge, motors de traducció i reconeixedors de la parla) i els posarà a disposició de la comunitat científica i empresarial en format obert per fer rendible i atractiva a les empreses del sector la seva inclusió en serveis i aplicacions d’Intel·ligència Artificial (IA) i de Tecnologies del Llenguatge com ara assistents de veu, traductors automàtics, agents conversacionals, etc

L’acte, presentat per l’escriptor Màrius Serra, serà presidit pel conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, i comptarà amb la participació del director associat del Barcelona Supercomputing Center, Josep Maria Martorell, i la directora general de Societat Digital, Joana Barbany. En acabar l’ordre d’intervencions es farà una demostració del projecte.

Guia de lectura. Nadal 2020

Per setè any consecutiu, la comunitat de pràctiques de biblioteques escolars del Servei Educatiu Baix Llobregat-6 ha elaborat un tríptic de 20 lectures recomanades, cinc per a educació infantil i quinze per a primària (cinc per cada cicle). Enguany les lectures que us proposem són molt variades i, moltes d’elles, novetats en múltiples formats (contes, llibres il·lustrats, novel·les,…). Tots, però, amb un denominador comú, la qualitat. Esperem que les vostres famílies trobin alguna idea per a regalar al llarg d’aquestes festes de Nadal.

 

 

Llegeix més»

Catalunya lidera l’Acció 5 del Pla d’Acció de Kazan de la UNESCO

El Govern de Catalunya ha assumit el lideratge d’una acció del Pla d’Acció de Kazan de la UNESCO, que té com a objectiu potenciar l’esport com a motor del desenvolupament sostenible i la pau. Es tracta d’un projecte transversal de Govern que han impulsat la Direcció General de Cooperació al Desenvolupament i la Secretaria General de l’Esport i de l’Activitat Física, amb la col·laboració de la Delegació del Govern a França, per promoure l’esport com una eina estratègica de desenvolupament individual i col·lectiu, per a la resolució de conflictes, la convivència i la cultura de pau. La secretària d’Acció Exterior i de la Unió Europea, Elisabet Nebreda, va presentar oficialment la proposta de la Generalitat en una intervenció dilluns passat en el marc de la reunió del Comitè Intergovernamental per a l’Educació Física i l’Esport (CIGEPS), format per representants experts en el camp de l’educació física i l’esport de divuit estats membres de la UNESCO.

L’Acció 5 liderada per Catalunya té com a objectiu construir un mecanisme d’intercanvi d’informació internacional sobre polítiques públiques d’esport i activitat física. D’aquesta manera, impulsarà i enfortirà les polítiques públiques d’esport i activitat física que es fan arreu del món donant suport a la capacitació de les administracions públiques competents en l’àmbit de l’esport i impulsant noves eines i bones pràctiques internacionals. Llegeix més»

L’acció tutorial compartida: xerrada amb Roger Luna (INS Bernat el Ferrer). PEE 0-20 de Sant Vicenç dels Horts.

El dia 26 de novembre els membres dels grups impulsors dels centres participants al Pla Educatiu d’Entorn 0-20 de Sant Vicenç dels horts van participar en la xerrada sobre Acció Tutorial Compartida amb en Roger Luna, Cap d’estudis de l’Institut Bernat el Ferrer de Molins de Rei i referent reconegut pel Departament d’Educació sobre Acció Tutorial Compartida.

A la xerrada es va aprofundir en l’àmbit de l’Acció tutorial amb argumentació científica, treballant les tres funcions executives del cervell: la flexibilitat cognitiva, la memòria de treball i el control inhibitori. Així mateix, es van compartir experiències inspiradores relacionades amb la corresponsabilitat educativa.

Aquesta xerrada està emmarcada dins del seminari de coordinació del PEE 0-20 de Sant Vicenç dels Horts, i podeu visionar-la tot seguit:

Si voleu saber-ne més sobre l’acció tutorial compartida, més enllà de la xerrada del vídeo, podeu trobar informació també a l’Xtec.

26 de novembre, Dia de l’Arribada del Poble Gitano a Catalunya

El 26 de novembre se celebra el Dia de l’Arribada del Poble Gitano a Catalunya. Amb aquest gest, es fa un reconeixement a les aportacions a la cultura i a la història del país per part d’aquest poble, present a Catalunya des de fa més de 600 anys.

S’ha escollit aquesta data atès que el primer document que en testimonia l’arribada a territori català data del 26 de novembre de 1415. Alfons V, que en aquell moment era duc de Girona i que més tard va ser rei d’Aragó, va signar a Perpinyà un salconduit en català a Tomàs de Saba, fill d’Anthony de Saba «de l’Índia», que anava en pelegrinatge cap a Santiago de Compostela. Malgrat que es disposa de poca informació sobre la figura de Tomàs de Saba, el guiatge signat per Alfons V representa una de les primeres proves documentals sobre la presència de persones gitanes a l’Europa occidental. Des de la seva arribada ja fa més de 600 anys, el poble gitano ha patit una història marcada per la persecució, l’esclavitud, el genocidi, el racisme i la desigualtat social. Llegeix més»

25N: La coeducació a l’escola bressol municipal, una aposta de prevenció contra la violència envers les dones

Fotografia de Lukas de Pexels

Avui Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones, a la Gerència de Serveis d’Educació apostem per fer de l’educació la millor eina preventiva. En aquest sentit, l’oferta formativa de 2021 contindrà més edicions del curs “La coeducació a l’escola bressol municipal”, donada la bona valoració que han fet les professionals que l’han realitzat enguany, i per tal de satisfer l’alta demanda per part de nombroses educadores d’educació infantil per participar-hi.

En format totalment digital, el curs ha format enguany a més de quaranta professionals de setze municipis de la província en dues edicions, que han aportat eines i recursos a les educadores d’escoles bressol municipals per tal que la coeducació esdevingui una realitat entre la petita infància. Llegeix més»