II Debat extraordinari sobre l’educació pública catalana.

Mentre els moviments socials portaven anys mobilitzant-se en defensa de l’educació pública de qualitat per a tothom, el món educatiu s’ha vist sacsejat per l’aparició de l’anomenada innovació educativa, una qüestió que ha irromput amb un insòlit soroll mediàtic i de la mà de nous actors aliens al món educatiu de la pública com són les fundacions privades, els bancs i les empreses. La moda de la innovació educativa ha obert clarament un nou espai de debat que ha posat sobre la taula qüestions metodològiques i pedagògiques, ha interpel·lat a molts docents i famílies, i ha agafat per sorpresa a tots aquells actors —assemblees grogues, sindicats, ampes— que havien centrat la lluita per l’educació pública en reivindicacions polítiques, socials i laborals. A aquests precedents, les darreres setmanes s’hi ha sumat una situació política i social complexa en la qual el debat educatiu no només no n’ha quedat exclòs sinó que, fins i tot, ha esdevingut camp de batalla a través de qüestions cabdals com els binomis autocràcia/democràcia, adoctrinament/pensament crític o segregació/cohesió social.

En aquest context i després del gran èxit de la primera edició, el proper dissabte 18 de novembre convoquem el II Debat extraordinari sobre l’educació pública catalana. Innovació educativa per debatre conjuntament sobre l’educació pública catalana i la innovació educativa des d’una mirada política, social i pedagògica, posant el focus de manera oberta i crítica en aquelles qüestions que considerem centrals en la defensa de l’educació pública i en aquells actors—administració, docents, famílies, estudiants, investigadors, empreses— que d’una manera o altra hi participen. Dirigida a docents, famílies, estudiants i ciutadania en general, aquesta segona edició del debat extraordinari pretén:

• Reivindicar la vinculació entre educació i política i molt especialment en la seva vessant pedagògica. Mirar d’entendre l’abast polític de la renovació pedagògica —des de les metodologies fins als continguts, des de les condicions laborals fins a la inversió pressupostària— i la diversitat de plantejaments ideològics que pot haver-hi al darrera de la idea d’innovació educativa.
  • Reivindicar i conèixer la sòlida trajectòria de renovació pedagògica de l’escola pública catalana fora dels focus mediàtics que han trobat les iniciatives més recents. Conèixer trajectòries, experiències i metodologies de primera mà i reconèixer, també, problemàtiques i mancances com, per exemple, la urgent necessitat reclamada per algunes veus de renovar pedagogies a secundària.
  • Denunciar la política d’innovació del Departament d’Ensenyament, caracteritzada per la deixadesa en alguns aspectes clau de la renovació pedagògica (com la formació permanent o la necessària inversió econòmica) i la dura acció política mercantilitzadora en d’altres aspectes fonamentals (com la nova arquitectura del sistema piramidal, el recentment aprovat decret d’inclusió, la introducció de continguts doctrinaris com l’educació financera o la religió o les avaluacions externes de competències).
  • Conèixer els nous models d’innovació pedagògica privats que han irromput en l’educació pública —especialment Escola Nova 21— i reflexionar sobre la bona acollida que han tingut, el marc ideològic que representen, el paper que estan jugant dins les escoles públiques i el paper que estan jugant en el procés de privatització i mercantilització de l’educació.
  • Repensar els principis de la renovació pedagògica dins l’escola pública atenent a les realitats polítiques, socials, econòmiques i laborals actuals per començar a posar les bases d’un model de renovació emancipador i socialment transformador prou identificable, sòlid i valent que esdevingui una alternativa ferma als projectes d’innovació políticament conservadors.

Per tot això convoquem a docents, famílies, estudiants i ciutadania en general el proper dissabte 18 de novembre de 2017 de 10 a 19 h per debatre plegats al recinte de l’Institut Barres i Ones i l’Escola Ítaca de Badalona (carretera Antiga de València 95, metro L2: Artigues/SantAdrià, metro L10: Llefià).

Convocants de la segona edició ja confirmats: AFA CEIP Patronat Domènech, Assemblea Groga, Assemblea Groga de Gràcia, Assemblea Groga de Nou Barris, Bressol Indignades, CCOO Educació, CGT Ensenyament, Col·lectiu Pere Quart, Coordinadora Ampa Nou Barris, Edualter, Embat, Fampas Badalona, FAPAC, Fundació Ferrer i Guàrdia, Rella Associació de Mestres i Professorat Jubilats, Seminari Ítaca d’Educació Crítica (SIEC), UGT Educació, USTEC-STEs (IAC), Xarxa d’Escoles Insubmises (XEI), Xarxa Groga de L’Hospitalet.

Barcelona, novembre de 2017

|ACCÉS AL WEB DE LA JORNADA|