‘L’univers divers’, el primer llibre de l’IRBLleida per visibilitzar i conscienciar sobre les malalties minoritàries

L’univers divers’ és el primer llibre editat per l’Institut de Recerca Biomèdica de Lleida Fundació Dr. Pifarré (IRBLleida) per visibilitzar, conscienciar i canviar la mirada davant del món de les malalties minoritàries. Els beneficis obtinguts per la venda del llibre, que ja es pot comprar a les llibreries i també físicament a l’IRBLleida per 10€, es destinaran a la recerca en malalties minoritàries realitzada per personal investigador de l’IRBLleida. Llegeix més»

Cartografia interactiva del cervell humà

A través d’una mostra quirúrgica humana del lòbul temporal de l’escorça cerebral, conservada ràpidament, el laboratori bioRxiv va tenyir un volum d’1 mm3 amb metalls pesants, el van incrustar en resina, van tallar més de 5.000 llesques a ∼30 nm i van imaginar aquestes seccions mitjançant un microscopi electrònic d’escombratge de diversos feixos d’alta velocitat. Es van fer servir mètodes computacionals per representar l’estructura tridimensional de 50.000 cèl·lules, centenars de milions de neurites i 130 milions de connexions sinàptiques.

Això va permetre que el volum de microscòpia electrònica d’1,4 petabytes, les cèl·lules segmentades, les parts cel·lulars, els vasos sanguinis, la mielina, les sinapsis inhibidores i excitadores i les 100 cèl·lules revisades manualment estan disponibles per revisar en una interfície gràfica interactiva en línia. Tot i la incompletesa de la segmentació automatitzada causada per errors de divisió i combinació, moltes característiques interessants es fan evidents. Les neurones Glia superen en nombre 2: 1 i els oligodendròcits són el tipus de cèl·lula més comú en el volum. El balanç E: I de les neurones va ser del 69: 31%, igual que la proporció de sinapsis excitadores versus inhibidores del volum. Llegeix més»

Retransmisió de la XVII Gala del Certamen de lectura en veu alta (15 de juny a les 11h)

El Certamen Nacional Infantil i Juvenil de Lectura en Veu Alta és una iniciativa de la Fundació Enciclopèdia Catalana, amb l’objectiu de promocionar la llengua i la cultura catalanes mitjançant un acord de col·laboració amb la Generalitat de Catalunya. Aquest acord neix de l’interès d’ambdues entitats per la promoció de la lectura i estem convençuts que la col·laboració permet que el Certamen segueixi creixent en quantitat i en qualitat.

Curs: Educació per a la justícia global

Curs organitzat des de Lafede.cat, en el marc del projecte Impuls de l’educació transformadora al territori i que compta amb el suport de la Diputació de Barcelona. El projecte es desenvolupa a 6 municipis: Molins de Rei, Sabadell, Terrassa, Mataró, Santa Coloma de Gramenet i Sant Vicenç dels Horts.

El curs té el reconeixement del Departament d’educació i s’adreça al professorat de tots els àmbits educatius, primària, secundària, formació professional, inclús formació d’adults.

Lafede.cat està formada per 124 organitzacions i fa molts anys que treballa amb la Diputació de Barcelona en diferents projectes als municipis. Llegeix més»

Oberta la inscripció al Robocat 2022

L’associació El Racó dels Robotaires us convida a participar a la ROBOCAT 2022, la sisena edició del Campionat de Robòtica de Catalunya, que s’ambienta en la temàtica dels Castellers. Podeu visualizar el vídeo del repte a través del següent enllaç.

La missió de la ROBOCAT és impulsar un campionat de robòtica de programari i muntatge lliures, assequible, sostenible i de difusió del patrimoni cultural, natural i artístic de Catalunya, amb l’objectiu de desvetllar i ampliar l’interès i les vocacions científiques, tecnològiques, en enginyeria i matemàtiques en joves i adults.

1. Programes de foment de les vocacions STEM

La ROBOCAT 2022 comptarà amb dos programes específics de beques atorgades a escoles, instituts, entitats, empreses i institucions que vulguin participar en el Campionat de Robòtica de Catalunya:

• Noies ROBOCAT: persegueix l’objectiu de fomentar les vocacions STEM entre les nenes i noies de fins a 18 anys.
  • ROBOCAT Inclusiva: té la vocació de fomentar les vocacions STEM entre l’alumnat de centres educatius de màxima complexitat, centres educatius de complexitat alta, centres educatius ubicats en zones escolars rurals, entitats socials, i persones vulnerables i amb risc d’exclusió social.

La sol·licitud es podrà realitzar entre el 10 de juny i el 10 d’octubre de 2021 a través del mateix formulari d’inscripcions a la ROBOCAT 2022. Llegeix més»