Lectura amb perspectiva de gènere: coeducació i lectura en veu alta

A l’ escola Sant Miquel de Cornellà de Llobregat , l’ alumnat de 4t treballa per projectes i un d’ aquests projectes es desenvolupa en la biblioteca escolar. Els objectius del projecte de la biblioteca escolar com a punt de trobada entre lectura, competència informacional i gust per llegir està clarament entrellaçat amb el projecte què es desenvolupa a l’aula “Història amb veu de dona “ a través de biografies de dones de totes les etapes històriques de la humanitat.
Comencem pel principi: Un dels continguts a treballar al nivell és la historia de la humanitat i aquest contingut es treballa amb perspectiva de gènere; és a dir, havent triat dones de la història rellevants en cada etapa ( a saber, desde Hipàtia a Marie Curie o Andrea Torres –artista multidisciplinar què visita l’escola en finalitzar el projecte) , setmanalment la mestra dramatitza en veu alta una d’aquestes biografies (llegint un dels capítols del llibre : Contes de bona nit per a nenes rebels: 100 Històries de dones extraordinàries ). Un d’aquests capítols serà el punt de partida per treballar lectura en veu alta i gust per llegir, entre d’altres objectius,  a la biblioteca escolar.

Com treballar la lectura, el gust per llegir amb perspectiva de gènere a la biblioteca escolar?

Ens sessions setmanals l’alumnat va a la biblioteca de l’escola com a punt de trobada on experimentar amb les paraules, les emocions i les lectures proposades per la mestra. A partir d’una d’aquestes biografíes de dones rellevants de la història, en el nostre cas Marie Curie, es treballen objectius relacionats amb la lectura en veu alta com poden ser: entonació, volum, projecció, lectura mecànica, lectura dramatitzada… Amb tot un conjunt d’activitats de dramat. Conexions amb altres àmbits?

El fet de treballar aquest text de manera dinámica i motivadora pels alumnes; a partir d’un llibre què poden trobar a la biblioteca i llegir i rellegir ha fet què alumnes de les dues classes hagin aportat bibliografia sobre el tema, a saber: Mujeres valerosas, Col.lecció “Mujeres extraordinarias”… Quan aquesta alumnes han aportat aquests volums, ells mateixos han explicat el perquè de la seva tria, què ténen d’atractiu aquests llibres…ells han fet la recomanació literària als seus companys i companyes. Estem treballant el GUST PER LLEGIR.

El fet de treballar la lectura en veu alta amb un text molt específic, la biografia, et permet treballar també aquesta tipologia textual per poder arribar a escriure la seva pròpia biografia . Treballem l’expressió escrita.
En parlar de dones reals, amb històries reals i emmarcar-les en un context concret, permet treballar també la COMPETÈNCIA INFORMACIONAL, quan alguns alumnes s’interessen més per l’etapa històrica de Marie Curie per exemple i volen saber què va fer, què va descobrir, on poden trobar tota aquesta informació…
I tot això es fa amb PERSPECTIVA DE GÈNERE.
L’alumnat fa un treball exhaustiu sobre història, gènere, igualtat mitjançant la lectura en veu alta, el teatre, la dramatització, el gust per llegir , les recomanacions literàries entre iguals…El moment de connexió amb els alumnes quan la mestra dramatitza un d’aquests textos setmanalment també ajuda a crear un bon ambient d’aula, una cohesió grupal i un sentiment de pertinença al grup.

Contes de bona nit per a nenes rebels: 100 Històries de dones extraordinàries
Volum I, II