El Petit Príncep, la nostra biblioteca (Escola Sant Miquel)

Dins del programa d’ activitats que promouen el foment de la lectura al cicle superior de primària de l’ escola Sant Miquel s’ inclouen algunes encaminades a la formació d’ usuaris de les biblioteques; a tal fi potenciem l’ ús habitual d’ un espai específic i singular del nostre centre: la biblioteca El Petit Príncep. L’ espai està dotat d’ un ampli fons bibliogràfic, tant de llibres de consulta com de llibres de lectures classificades per edats, a més de revistes, d’altres publicacions infantils i de quatre ordinadors. La biblioteca disposa dediferents ambients i tipus de mobiliari per tal que l’ estona de lectura sigui relaxada en un ambient agradable i acollidor.

Quinzenalment els i les alumnes del cicle superior de l’ escola, en grups reduïts d’ uns dotze alumnes, hi gaudeixen d’ una sessió de treball dins de l’ horari lectiu. Des de fa alguns cursos l’ escola Sant Miquel és usuària de l’ aplicació en línia ePèrgam que el Departament d’Educació ofereix per a la gestió de les biblioteques escolars d’ arreu de Catalunya, i de la qual en fan ús actualment uns dos mil centres. Aquest fet permet que l’ alumnat, tot fent tasques de control del sistema de préstec de llibres, es familiaritzi amb l’ ús de les tecnologies i dels entorns virtuals en un context real. Són els mateixos alumnes (dos que han estat triats pel grup classe com a bibliotecaris trimestrals) els que s’ encarreguen d’ accediral programa ePèrgam i d’entrar a l’ entorn de la biblioteca introduint l’ identificador i la contrasenya de la nostra escola. Tot seguit els diferents usuaris van passant a fer el canvi de llibre (o bé a demanar pròrroga, si és que necessiten més dies per a acabar de llegir elque ja tenien).
Els bibliotecaris van localitzant l’ alumne i fent les gestions de retorn/préstec o pròrroga, segons el cas; paral·lelament, la resta de companys fa una estona de lectura individual, aprofita per a buscar informació sobre continguts concrets del seu interès o s’endinsa en l’ ampli ventall literari disponible a les prestatgeries descobrint noves oportunitats de gaudir de les aventures, els poemes, les històries…que els llibres els hi ofereixen.

A més, en una segona part de la sessió, es promouen activitats d’ animació a la lectura, de les quals són alguns exemples les recomanacions i comentaris de llibres llegits, les presentacions de col·leccions i novetats o el treball de títols clàssics i autors de la literatura (Gianni Rodari, Joana Raspall, Gloria Fuertes, …).
Gràcies a la col·laboració de l’ AMPA del centre, la biblioteca El Petit Príncep també obre les seves portes a l’alumnat i famílies que en vulguin fer ús de dilluns a dijous en horari extraescolar de tarda (de tres quarts de cinc a dos quarts de set), sota la supervisió del’Anna Grueso, bibliotecària de l’ AMPA. En aquest horari, a més de fer consultes o llegir, sovint s’organitzen d’ altres activitats per al foment de la lectura, tals com conta-contes o el taller de booktubers.
Sens cap mena de dubte, la biblioteca El Petit Príncep és un espai molt valorat i estimat per tota la nostra comunitat escolar, i ens aporta la possibilitat de fer de la lectura tot un plaer.