Alumnat d’origen estranger

ALUMNAT NOUVINGUT

Es considera alumne nouvingut l’alumne d’origen estranger que

-s’incorpora per primera vegada al sistema educatiu en un moment posterior a l’inici de l’educació primària, en els darrers vint-i-quatre mesos

-o, excepcionalment, quan s’hi ha incorporat en els darrers trenta-sis mesos i procedeix d’àmbits lingüístics i culturals molt allunyats del català.

Davant el xoc emocional que en aquests alumnes pot representar l’arribada a un entorn social i cultural completament nou, el centre ha de preveure mesures específiques perquè se sentin ben acollits i percebin respecte envers la seva llengua i cultura. Cal organitzar els recursos i les estratègies adequats perquè, el més ràpidament possible, segueixin amb normalitat la programació de l’aula i adquireixin autonomia personal dins l’àmbit escolar o social.

SUPORT LINGÜÍSTIC I SOCIAL

• Alumnes de 1r i 2n de primària no castellanoparlants que han iniciat l’escolarització a Catalunya però que tenen un coneixement molt limitat de les dues llengües oficials i que, per tant, necessiten un suport específic en l’àmbit lingüístic i relacional, especialment pel que fa a la llengua oral.
  • Alumnes de cicle mitjà i cicle superior de primària no castellanoparlants que s’han incorporat tardanament al sistema educatiu i no tenen com a llengua familiar cap de les llengües oficials de Catalunya. Tot i que es tracti d’alumnes que han superat els dos anys o, excepcionalment, els tres anys d’estada a l’aula d’acollida, encara es troben en procés d’assolir el domini del llenguatge acadèmic que es necessita per accedir al currículum.
  • Alumnes de cicle mitjà i cicle superior de primària i d’ensenyament secundari obligatori d’origen estranger que, tot i haver estat escolaritzats a Catalunya en algun moment, han fet posteriorment part de l’escolarització en un altre estat. Es prioritzarà l’atenció als alumnes no castellanoparlants.
  • Alumnes d’origen estranger que s’incorporen al sistema educatiu de Catalunya a l’ensenyament obligatori.

En el cas dels alumnes d’educació infantil d’origen estranger, es considera que els objectius previstos al currículum, com ara l’estimulació de la llengua oral i la descoberta del codi lectoescriptor, ja donen resposta a les seves necessitats. No obstant això, també es proposen estratègies específiques de suport per a aquesta etapa,
especialment pensades per a alumnes que provenen de famílies no castellanoparlants.