“Investigar en l’àrea de coneixement del medi natural i social a educació infantil i primària”

3 de novembre
Fer ciències a Primària. Aprendre a investigar i investigar per comprendre

Jordi Martí, UVic-Universitat Central de Catalunya      Veure la presentació
Es pot fer ciències a primària? Quin model de ciència escolar podem plantejar en aquesta etapa.Què necessiten els mestres per dur-la a terme?

10 de novembre
Investigar amb les ciències socials per comprendre el món on vivim    * Veure la presentació
Maria Feliu, Universitat de Barcelona
Les ciències socials són fonamentals per a comprendre la realitat que ens envolta. Entendre d’on venim ens ajuda a saber com funciona el món present i a plantejar com volem que sigui el futur. Per fer tots aquests processos de comprensió de l’entorn és necessari introduir el procés d’investigació a l’aula i poder interpretar el passat, en el cas històric, o l’entorn, en el cas geogràfic.

17 de novembre
Ens plantegem una pregunta… cerquem la resposta   * Veure la presentació
Núria López, CESIRE
Una situació viscuda, un article de premsa, una endevinalla ens poden portar a la formulació de preguntes.Per poder trobar les respostes cal plantejar un procés d’indagació que condueixi des de les idees prèviesi les experiències personals a la construcció d’un coneixement compartit i que s’apropi cada vegada més al model de ciència escolar. En aquest camí, els alumnes hauran de planificar, dissenyar experiments, recollir dades, relacionar, treure conclusions.

24 de novembre
Aprendre ciència des del néixer   * Veure la presentació

Montserrat Pedreira, UVic-Universitat Central de Catalunya. Lab 0-6
Què vol dir aprendre ciències a les primeres edats? Quin és el paper de l’escola per afavorir la reflexió sobre els fenòmens del món?
Com plantejar el treball experimental amb sentit a partir de la realitat?
Quin ha de ser el paper de l’adult? Reflexions al voltant de les ciències i els infants a partir de pràctiques d’aula que aporten pistes per a aconseguir una ciència seductora i emocionant a l’educació infantil.

1 de desembre
Presentació del KitCaixa Curiosity    * Veure la presentació
EduCaixa
Materials per treballar la ciència des d’un enfocament de “recerca i innovació responsable”i facilitar a l’alumnat l’inici d’investigacions senzilles.