Cartes d’escacs

Jugar a escacs és un recurs que potencia el desenvolupament de les estructures cognitives, el raonament i el pensament lògicomatemàtic, les habilitats lingüístiques i els hàbits de conducta.

La pràctica d’escacs ajuda al treball de l’atenció i la concentració, així com a l’adquisició de l’hàbit d’estar en silenci i els hàbits d’estudi per tal de millorar el rendiment escolar.

Escacs a l’escola és un projecte que introdueix els escacs com a eina educativa en horari lectiu en els centres de primària i secundària.

Material en préstec

Preferentment per a les escoles que participen al programa  “Escacs a l’escola”

8 jocs de cartes

Federació Catalana d’Escacs

Objectius:

– Introduir la sort en el desenvolupament d’una partida d’escacs.
– Rebaixar el component competitiu i potenciar els escacs com una cosa divertida.
– Permetre que un alumne pugui derrotar ocasionalment a altres de major nivell.
– Introduir un element que enriqueix el joc, presentant nous reptes i situacions que exigiran creativitat i capacitat d’improvisació.

Metodologia

Les cartes són aptes per a jugadors de qualsevol edat, encara que seran els més petits els que més beneficis obtinguin del seu ús.
L’edat recomanada per fer servir les cartes de nivell bàsic és a partir de 6 anys, mentre que per a comprendre bé les cartes avançades es recomana el seu ús a partir dels 10 anys.

Recomanacions

És important assenyalar que els escacs amb cartes no ha de substituir als escacs tradicionals.
Cal dosificar l’ús de les cartes en funció dels objectius pedagògics que l’equip docent es proposi.
Les cartes poden ser utilitzades dins de la classe, amb ajuda guiada del docent, o bé directament per dos jugadors de manera autònoma. En aquest cas es recomana que els alumnes tinguin experiència prèvia en l’ús de les cartes i que a priori del joc llegeixin les regles i consensuïn la interpretació de les regles.

Forma d’ús

El normal és fer servir una baralla per partida, encara que una sola baralla es pot compartir entre dues partides, amb les cartes en un o dos malls.
El monitor pot configurar la seva pròpia baralla, combinant les cartes com li sembli oportú.

Regles del joc

Com a guia general es proporcionen unes regles d’ús, però aquestes poden ser modificades pel docent o per acord entre els jugadors. Al final d’aquestes regles s’inclouen algunes modalitats alternatives de joc.

Enllaços

Escacs a l’Escola XTEC

Escacs a l’escola i a l’Institut; una eina educativa.

Educa Chess

Gestió del préstec:

Llegiu-vos el protocol de préstec

Formulari de demanda

Consulteu la disponibilitat al calendari.