L’ Impuls del servei comunitari per a l’alumnat de secundària obligatòria és una acció que vol promoure que els alumnes experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.
Podeu consultar la categoria Servei comunitari per veure les noticies i accions associades. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOCUMENT MARC
|
1. INTRODUCCIÓ
2. OBJECTIUS 3. MARC NORMATIU 4. PRINCIPIS 5. METODOLOGIA: L’APRENENTATGE SERVEI 6. SERVEI COMUNITARI DES DEL CURRÍCULUM 7. SERVEI COMUNITARI I EDUCACIÓ EN VALORS 8. IMPLEMENTACIÓ AL TERRITORI 8.1. AGENTS IMPLICATS: TASQUES I ACTORS PER IMPULSAR EL SERVEI COMUNITARI EN UN TERRITORI 8.2. GUIÓ PER DESENVOLUPAR EL PROJECTE EN ELS CENTRES EDUCATIUS 8.3. RELACIÓ AMB L’ENTORN 9. ORIENTACIONS PER A L’AVALUACIÓ DE L’ALUMNAT 10. INDICADORS D’AVALUACIÓ DEL PROJECTE DE SERVEI COMUNITARI ANNEX 1.SERVEI COMUNITARI:EXEMPLE DE PROGRAMACIÓ ANNEX 2 EXPERIÈNCIES ALS CENTRES DE CATALUNYA |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NORMATIVA
|
DECRET 187/2015, de 25 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria A l’article 16 d’aquest decret s’hi regula el desenvolupament del Servei comunitari com una acció educativa orientada a desenvolupar la competència social i ciutadana. A la disposició addicional primera del mateix decret es concreta el calendari d’implantació del servei comunitari. Llei orgànica d’educació 2/2006, del 3 de maig. (LOE) L’article 2.k) estableix que una de les finalitats de l’educació és la preparació per a l’exercici de la ciutadania, per a la inserció en la societat que l’envolta i per a la participació activa en la vida econòmica, social i cultural, amb actitud crítica i responsable. L’article 23.g) estableix que un dels objectius de l’educació secundària obligatòria és desenvolupar en l’alumnat capacitats que li permetin desenvolupar l’esperit emprenedor i la confiança en si mateix, la participació, el sentit crític, la iniciativa personal i la capacitat per aprendre a aprendre, planificar, prendre decisions i assumir responsabilitats Llei Educació de Catalunya 12/2009 del 10 de juliol (LEC) L’article 79.1.e) estableix que els criteris d’organització pedagògica que adoptin els centres en les etapes que integren l’educació bàsica han de contribuir a educar els alumnes en la responsabilitat d’exercir la ciutadania activa per mitjà de la participació en els afers de la comunitat. Llei de cooperació catalana 26/2001, del 31 de desembre L’article 4.3.a) estableix que per tal de fomentar el compromís i les capacitats dels ciutadans de Catalunya a favor del desenvolupament, l’Administració de la Generalitat i els ens locals han d’emprendre i fomentar actuacions orientades a la informació, la sensibilització, l’educació i la formació necessàries per a fomentar el compromís cívic per a la solidaritat i el desenvolupament. Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Direcció General d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa Subdirecció General de Suport i Atenció a la Comunitat Educativa 8 L’article 4.3.b) estableix que l’Administració de la Generalitat emprendrà i fomentarà accions per la formació i capacitació de voluntaris. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CONVENIS DE COL·LABORACIÓ |
CONVENIS PER A CENTRES PÚBLICSEl Conveni no concreta cap dada específica del Projecte. Per això cal que es signi, en cada cas, la Declaració de Compromís que trobareu en els models de documents compartits a la següent secció d’aquesta pàgina.
Amb la implementació obligatòria del Servei Comunitari a tots els centres educatius d’ESO de Catalunya, s’ha considerat convenient delegar la signatura del conveni amb les entitats per part del Departament d’Educació a les direccions dels centres educatius. Indicacions per a la formalització de convenis de Servei Comunitari entre el Departament d’Educació i les entitatsMitjançant la Resolució EDU/1189/2020, de 28 de maig, d’advocació i delegació de competències de la persona titular del Departament d’Educació, es delega, en els directors i directores dels centres educatius públics de titularitat del Departament d’Educació, la signatura de convenis de col·laboració amb les entitats per al desenvolupament d’accions de Servei Comunitari, l’àmbit d’actuació dels quals no comprengui tot el territori de Catalunya. Per tal de signar aquest conveni cal seguir el procediment següent: Utilització de la plantilla i protecció de dades personalsCal utilitzar el model de conveni normalitzat pel Departament. I cal emplenar els camps indicats d’aquest conveni en Word. Com a norma general, en els convenis i encàrrecs només han de ser visibles les dades personals de les parts signants (nom, cognoms, càrrec o representació i entitat/empresa i NIF o CIF d’aquesta). Per tant, cal protegir i evitar les dades personals o que poden identificar a una persona:
Convertir el document en PDF i signatura electrònicaQuan estigui emplenat, cal passar el document a format PDF i ambdues parts han de signar el document amb signatura electrònica. La Llei 39/2015 obliga a totes les entitats a relacionar-se amb les administracions públiques per mitjans electrònics. Per tant no s’acceptaran documents que no estiguin signats electrònicament, i els documents que no restin signats amb certificat digital, seran retornats. Consulteu l’apartat Com signar electrònicament. Enviament del conveni signatCal enviar el conveni signat per ambdues parts:
Procediment per modificar convenisFinalment, si es considera necessari plantejar alguna modificació al text del conveni, aquesta ha d’estar fonamentada i cal fer-la arribar per escrit a la Sub-direcció General de Suport i Atenció a la Comunitat Educativa, que s’encarregarà de fer la consulta a l’Assessoria Jurídica del Departament d’Educació, unitat que determinarà si aquesta modificació s’ha d’incloure al conveni. CONVENIS SIGNATS PEL DEPARTAMENT Si una entitat ja té el conveni signat amb el Departament, els centre educatius públics ja poden establir el document de compromís amb la secció d’aquesta entitat de la seva localitat. Per als centres públics de titularitat del Departament d’Ensenyament NO cal signar Convenis de Col·laboració ens els casos següents (entre parèntesi dates de vigència):
CONVENIS SIGNATS A LA ZONA DEL SERVEI EDUCATIU DE L’ALT MARESME
CONVENIS PER A CENTRES CONCERTATS
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOCUMENTS (models) de suport per al desenvolupament del Servei Comunitari.Alguns d’aquests models, com l’autorització parental per a la realització de la prestació de Servei Comunitari, es proposen com a orientació perquè els centres educatius puguin redactar els seus propis documents. |
Autorització de les famílies per a la prestació del Servei Comunitari
Declaració de compromís per a la prestació del Servei Comunitari.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MÉS INFORMACIONS |
PÀGINA D’APRENENTATGE I SERVEI DE CATALUNYA
SERVEI COMUNITARI EN TEMPS DE PANDÈMIA Els Models Transferibles són exemples d’accions, amb activitats didàctiques i recursos, que es poden dur a terme amb els alumnes abans, durant i després de la realització del servei, en el marc d’un projecte de Servei comunitari. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MAPES INTERACTIUS DELS PROJECTES D’APRENENTATGE I SERVEI I DE SERVEI COMUNITARI A CATALUNYA 2018-19 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MOSTRA D’EXPERIÈNCIES DE SERVEI COMUNITARI |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Presentació del programa Open Cohesion School 2021-22 (dins hi trobareu l’enllaç d’inscripció) |
|