La Marató TV3: Salut sexual i reproductiva

Aquest any, la 32a edició de La Marató de TV3, es farà el 17 de desembre i estarà dedicada a la SALUT SEXUAL I REPRODUCTIVA.

Entre el 16 d’octubre i el 17 de desembre, professionals de la salut fan milers de sessions divulgatives per acostar els joves a la realitat mèdica i humana de la Salut Sexual i Reproductiva, i despertar el seu esperit solidari envers les persones afectades i les seves famílies.

Les sessions de divulgació estan adreçades, principalment, a centres educatius de secundària, batxillerat, cicles formatius, i a altres entitats socials, educatives i culturals de tot Catalunya i són en horari de 8.00h a 20.00h. Totes les sessions segueixen un programa elaborat per la Fundació, i es desenvolupen amb el suport de material audiovisual creat expressament. Els centres poden demanar les sessions informatives al web: https://www.ccma.cat/tv3/marato/sessions-divulgatives/2023/2650/

Concurs pinta La Marató

La ciència a les escoles

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), amb el suport del Departament d’Educació, organitza la 28a edició de la Setmana de la Ciència, que se celebrarà del 10 al 19 de novembre, arreu de Catalunya. En el marc d’aquesta proposta, el dia 15 de novembre es realitza a les escoles l’activitat “La ciència en primera persona” amb la finalitat del foment de les vocacions científiques i tecnològiques entre l’alumnat del nostre país, pretenent apropar els i les científiques als instituts. L’activitat adreçada a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO va a càrrec de científics/ques que es dediquen a la investigació i que expliquen la seva tasca, tant des del vessant científic com del vessant humà.

Les 4 sessions es celebren en els següents horaris:

  • 9.30h: Microgravetat. José Ignacio Rojas, divisió d’Enginyeria Aeroespacial del Departament de Física de la UPC, i investigador de l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels
  • 10.30h: Nanotecnologia. Jordi Díaz, professor de Química al Departament de Materials, i tècnic a la Unitat de Tècniques Nanomètriques dels Centres Científics i Tecnològics, de la Universitat de Barcelona.
  • 11.30h. Espai. Núria Jar, Hypatia periodista especialitzada en ciència i salut i membre de la tripulació Hypatia
  • 12.30h. Meteorologia: Eloi Cordomí, físic i meteoròleg a Televisió de Catalunya.

 

Nou document de Mesures i suports universals en els centres educatius

 El  Departament d’Educació ha elaborat aquest document amb el propòsit d’aportar orientacions i proporcionar elements als centres educatius per a la presa de decisions en la concreció de mesures i suports universals en el marc d’una atenció educativa inclusiva. Es fonamenta en la normativa actual, així com en els marcs conceptuals que orienten les línies de treball del Departament d’Educació.

El document contempla diverses opcions per ajustar-se a les necessitats de la persona lectora. La lectura acurada de tot el document, seguint l’ordre dels diversos apartats correlativament, facilita el coneixement de la normativa i afavoreix fer-se una representació dels principis conceptuals que sustenten l’atenció educativa en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Al mateix temps, és possible accedir directament als diferents apartats o també, al final del document, consultar el quadre-llista de les mesures i suports universals amb els enllaços per accedir a la informació.

Les mesures i suports universals, descrits en els diferents apartats d’aquest document, no es poden entendre de manera aïllada o fragmentada atès el seu caràcter transversal i universal.

Els ODS al servei comunitari

Arrenca el seminari del servei comunitari per compartir mirades i projectes entre els centres. L’elaboració conjunta del següent mapa ens ajuda a detectar on focalitzem els projectes dintre dels ODS i a la vegada on cal començar a treballar i donar resposta a les necessitats… Llegeix més»

La guerra: en parlem a l’escola?

Dossier per conèixer la guerra d’Israel i Palestina

Estem envoltats de conflictes. Sabem prou bé que conviure no és fàcil. Tenim tarannàs diferents, cultures, mirades… maneres de ser i de pensar. A vegades, inevitablement, ens barallem potser perquè sentim que no ens fan cas, que no ens tracten prou bé o que alguna cosa que ens està passant no és justa… Llavors, poden saltar espurnes. Aleshores, cal buscar moments de calma, respirar fondo, parlar, escoltar-nos i aprendre a posar-nos les sabates de l’altre.

Quan els conflictes són bèl·lics, com el d’Ucraïna o el més recent d’Israel i Palestina, arrosseguen molt dolor, mort, destrucció i espirals de ressentiment. Malauradament és així i és interessant que, des de l’escola, intentem conèixer els seus motius, i més enllà de posicionar-nos en contra o a favor, comprometre’ns per a una cultura de la pau.

imatge de capsaiandorra

Jornada El Benestar de l’Alumnat i les Situacions de Violència

El 10 d’octubre es va celebrar la jornada “El Benestar de l’Alumnat i les Situacions de Violència” a l’auditori de Sant Cugat. En aquesta jornada, on es va convocar les direccions i les coordinadors/es COCOBE dels centres (Coordinadors/es de coeducació, convivència i benestar de l’alumnat), van rebre de primera mà quin és el paper d’aquesta nova figura en les coordinacions del centre. 

Us deixem el material que es va utilitzar en aquella jornada.

Potenciem la biblioteca escolar!

Dimecres, 18/10/23 vam assistir a la xerrada de la Maria Gajas: La biblioteca escolar: un recurs clau per a l’èxit lector de l’alumnat.

Us compartim la presentació que recull reflexions, propostes i documentació fonamental per entendre el paper cabdal que ha de tenir la biblioteca a l’escola i com plantejar un pla per impulsar-la.

“La biblioteca és un espai imprescindible per a tots els centres educatius i té una funció compensatòria per a l’alumnat més vulnerable que no podem obviar”.

“Hem de prioritzar la Biblioteca Escolar i posar en marxa un pla que ens permeti desenvolupar les 3 característiques bàsiques i necessàries per a l’èxit d’una BE:

  1. Una persona responsable de la BE (bibliotecari titulat, màster de biblioteca escolar, formació específica, experiència professional…).
  2. Una col·lecció que doni suport al currículum de l’escola.
  3. Un PLEC (Pla de Lectura de Centre) que contempli el creixement i desenvolupament continu de la BE i reculli tot el que fem en relació a la lectura”.

28a Setmana de la Ciència

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), amb el suport del Departament d’Educació, organitza la 28a edició de la Setmana de la Ciència, que se celebrarà del 10 al 19 de novembre, arreu de Catalunya. 
L’activitat “La ciència en primera persona” que… Llegeix més»

Maleta pedagògica per a la prevenció de les violències masclistes

Us presentem una maleta pedagògica dirigida per al professorat i personal educatiu, on inclou diversos mètodes per treballar amb adolescents les qüestions relacionades amb les violències masclistes, els estereotips de gènere, els rols de gènere, les relacions i la comunicació a nivell preventiu.

Les activitats van acompanyades d’instruccions detallades sobre com dur-les a terme i es divideixen en tres seccions: els mètodes de preescalfament, els mètodes d’iniciació i els mètodes avançats.

L’objectiu principal és conscienciar als nois* adolescents i fer que s’impliquin i empoderar les noies* adolescents per prevenir les violències masclistes. A més a més, alguns dels mètodes empren la música i la cultura popular per accentuar el pensament crític i veure com es reflecteixen els efectes negatius dels estereotips i normes de gènere i la necessitat de transformació entre els i les adolescents.