Iniciatives solidàries als centres de la zona

Aquestes dates són moltes les activitats solidàries que s’organitzen des dels centres. Us compartim algunes de les iniciatives que ens han arribat:

Escola Montessori (Rubí): L’escola per la Marató.

Escola 25 de setembre (Rubí): Projecte Música Solidària

  • Dimarts 20 de setembre entre les 10 i les 12 h. Venda del pendrive solidari  amb l’alumnat de 5è:
    • Plaça Catalunya
    • Plaça Onze de Setembre
    • Plaça Nova de l’Estació dels FFCC

Guia per a l’abordatge de la conducta suïcida i de les autolesions no suïcides en el centre educatiu

 Salut i Educació presenten una guia per a l’abordatge de les conductes suïcides en els centres educatius. La Guia recull orientacions sobre com cal actuar de forma coordinada entre els agents educatius i de salut davant d’una verbalització d’intencionalitat suïcida, d’una temptativa o del suïcidi pròpiament dit. En cada apartat es descriuen el circuit d’actuació i les propostes d’acompanyament a docents i alumnes davant aquestes conductes.

La Guia es pot consultar a l’enllaç següent: https://documents.espai.educacio.gencat.cat/PC/Protocols/2022-Guia-Abordatge-Conducta-Suicida-Autolesions-Suicides-Centres.pdf

Neurotalent Games

Iniciativa adreçada a alumnat de 1r d’ESO que promou la conscienciació sobre la importància de la memòria i altres funcions cognitives. L’objectiu és millorar la salut cognitiva dels nois i noies per alentir l’envelliment del cervell i ajudar a preservar la qualitat de vida davant malalties neurodegeneratives. 

El termini de preinscripció finalitza a mitjans de desembre ho podeu fer aquí. Per més informació consulteu l’enllaç a la pàgina web.

Ulleres observació solar

Ja sabeu que no podem mirar directament al sol? Doncs us oferim la solució!
Ulleres per observació solar. Ideals per veure eclipsis amb total seguretat gràcies al seu filtre solar.
Disposem de 25 unitats.

Experiències d’aprenentatge amb sentit (EAS)

Proposta formativa elaborada des del  CESIRE  en el marc del nou currículum, amb l’objectiu d’innovar les pràctiques d’aula, a través de la reflexió, el disseny, la implementació i l’avaluació d’Experiències d’Aprenentatge amb Sentit (EAS).

La formació EAS proposa empoderar els equips de docents a través de la modelització i l’exemplificació perquè esdevinguin creadors d’Experiències d’Aprenentatge amb Sentit per a tot l’alumnat, facilitar l’apropiació de metodologies centrades en els aprenents, promoure canvis profunds i sostenibles en les maneres de fer a l’aula i contribuir a la transformació dels centres educatius mitjançant una metodologia reflexiva sobre el disseny, la implementació i l’avaluació.

La proposta consta de dues fases:

cesire

Podeu veure una animació de la formació aquí.

Per a més informació, contacteu amb nosaltres a través del correu electrònic: crp-rubi@xtec.cat

3a Sessió SEM Coeducació

Com passa el temps, ja som a Nadal! El nostre infant mostra interès per algunes joguines que ha vist als aparadors i nosaltres com a adults hem de ser curosos en saber escollir joguines que ajudin a no perpetuar els estereotips.

En aquesta sessió hem volgut repassar aquells catàlegs de joguines que tenen una perspectiva de gènere. Us proposem una activitat d’aula: analitzar catàlegs de joguines amb l’alumnat per detectar estereotips, analitzant els colors de les joguines, les imatges, els textos que apareixen com a reclam… Un cop feta l’activitat els alumnes poden fer eslògans per trencar amb els estereotips i escollir lliurement.

Us deixem alguns exemples clicant a la imatge de capçalera. També us deixem la presentació de la sessió.

 

#100tífiques 2023

Ja s’ha obert el període d’inscripció de la campanya de #100tífiques que tindrà lloc divendres 10 de febrer per celebrar el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència, per sol·licitar la xerrada, presencial o virtual, d’una científica, caldrà omplir la següent inscripció  abans del dijous 22 de desembre.

#100tífiques és una iniciativa de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya

Activitat adreçada a l’alumnat de sisè de primària i de primer d’ESO de totes les escoles i instituts de Catalunya. Els Instituts Escola (IE) poden demanar dues científiques, una per 6è de primària i una altra per 1r de l’ESO.

Novetat d’enguany: aquest curs s’incorporen també formacions per a docents, el professorat pot fer una activitat formativa associada a l’activitat (tres sessions virtuals i feina personal i d’aula) aquesta formació està certificada pel Departament d’educació. Aquestes seran en format online en els següents dies i horaris:

  • Sessió 1: 12 gener de 17h a 18h informació sobre el programa #100tífiques
  • Sessió 2: 19 gener de 17 a 19h Preparació de la visita de la investigadora
  • Sessió 3: 26 gener de 17 a 19h Eines per treballar a l’aula: Dones a la ciència i contribució professional en l’àmbit científic-tecnològic
  • Sessió 4: 2 març de 17 a 19h Revisió i tancament

Farem arribar l’enllaç de la formació als docents dels centres que s’hagin inscrit a #100tífiques.

Podeu trobar més informació a 100tífiques

Si teniu algun dubte o consulta:  programasteam@xtec.cat

Steam & Tinkering amb clau de gèrene

Aquest recurs ofereix la possibilitat de descobrir com són possibles els aprenentatges en l’àmbit STEAM emprant la metodologia Tinkering (remenar, trastejar, ..).
El kit està compost per 2 caixes d’eines i per una caixa plena de materials i components. Si a tot això li sumes materials… Llegeix més»

Guia Trastorn específic del llenguatge TEL/TDL. Orientacions per a docents

S’acaba de publicar la guia Trastorn específic del llenguatge TEL/TDL (desembre 2022). Elaborada per les logopedes del CREDA Jordi Perelló, Asun Garrido i Montse Alonso, pretén oferir eines i recursos que puguin ajudar als equips docents a la planificació i organització de la millor resposta educativa per tal d’afavorir l’evolució de l’alumnat amb aquest trastorn.

Aquest material serà de molta utilitat per entendre què passa als infants o els joves amb TEL/TDL, quins són els seus problemes, per planificar els ajuts que faran créixer el seu desig d’aprendre i els seus coneixements i, també, per organitzar l’equip humà que li donarà suport: companys, família i equip docent.

Solar Hydrogen

Kit de ciència per descobrir l’energia de l’aigua. Gràcies a la membrana podem separar l’hidrogen i l’oxigen de l’aigua amb l’energia d’una placa fotovoltaica o amb una petaca de piles. Un cop separats aquest dos elements obtenim energia al tornar-los a unir.

Aquest kit mostra les possibilitats de l’energia renovable de l’hidrogen a partir de l’aigua, un descobriment fet pel galès William Grove l’any 1842 revertint el procés de la electròlisis. Com és que al segle XXI encara estem cremant combustibles fòssils?

  • Inclou el currículum complet d’Horizon sobre energia renovable en CD-ROM
  • Lliçons sobre energia solar, cel·les de combustible de hidrogen, electròlisis i electrònica bàsica.
  • Construïu els vostres propis invents amb energia solar utilitzant una cel·la de combustible.

18 de desembre: Dia internacional del Migrant

El dia 18 de desembre es commemora el Dia Mundial de les persones migrants. Un dia per tenir present per visibilitzar els reptes i adversitats de les persones que es veuen obligades a abandonar els seus països, per reflexionar sobre la solidaritat entre els pobles… Llegeix més»

Trobada de CLICS del Vallès Occ

El dilluns 28/11/22 vam fer la primera trobada virtual amb els nous i noves CLICS dels centres del Vallès Occidental. Vam estar presents 84 persones i vam parlar de la figura CLIC i les seves funcions. Aquesta figura resulta, més que mai, indispensable per fomentar l’ús de la llengua catalana, la cohesió i la mirada intercultural. Entre altres qüestions, va sorgir la necessitat d’estar en contacte i comptar amb recursos per poder dinamitzar actuacions de sensibilització a les escoles i instituts.

Davant l’arribada constant de famílies nouvingudes i alumnat nouvingut, és un repte emergent fer-los una bona acollida emocional i comptar amb un protocol d’acollida conegut per tots els docents dels centres. Vam estar d’acord, també, que el primer de tot és comptar amb una mirada empàtica per posar-nos a la seva pell.

Sessió CLICS 22-23 (presentació en pdf)

El mètode científic

Us compartim  una proposta per treballar el Mètode Científic amb l’alumnat de primària i secundària elaborada per la Unitat de Cultura Científica i Innovació de la Universitat de Barcelona. 

 La proposta està publicada  al web del projecte i al web del Programa d’Activitats Escolars (PAE) del Consell d’Innovació Pedagògica de l’Ajuntament de Barcelona. La proposta parteix del visionament de l’episodi 1 de Ciència animada, centrat en l’explicació de les fases del mètode científic a nens i nenes de primària i primer cicle de secundària i disponible en català, anglès i castellà. A partir del contingut del capítol, aquest material proposa una anàlisi guiada i reflexió a l’aula entorn de les diferents parts de la metodologia experimental que regeix la ciència.

Amb l’ajut del docent responsable, l’alumnat podrà posar en pràctica els coneixements apresos amb un experiment i, com a producte final de la feina, elaborarà una peça audiovisual, pòster o còmic.

El projecte està pensat per fer-se en tres sessions, tot i que es pot adaptar fàcilment a les necessitats de l’aula. S’ofereixen propostes d’activitats alternatives, fitxes per omplir i la possibilitat de veure publicat el treball dels alumnes al web de La UB divulga, dins del portal de la Universitat de Barcelona.